selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:54 
Moderator
Moderator

Hur tror ni majoriteten av dagens människor, under 30, föredrar att hantera sin musik? På CD, eller på hårddisk (itunes, winamp mm)?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ed wrote:
Jag uttryckte mig lite tokigt. En cd-spelare är en cd-spelare, du stoppar cd-n i transporten o sedan kickar igång skivan. Men en ds måste du investera i hårddiskar. Först ska du konvertera dina skivor över till hårddisken. På det sättet är en cd-spelare eller en vinylspelare mycket enkla att använda.
Jo iofs, det blir en del initialt bök förstås. Men det är väl ändå något som de flesta kommer över, tror du inte? När de väl ligger på den där hårddisken så blir det ju jättelätt att spela på den. Inga mer borttappade skivor, och täkn så enkelt att "låna" en platta av en kompis...
Det initiala böket gör att några aldrig kommer köpa dessa typer av spelare, men resten lär sig fort. Man drar över hela kompisens skivsamling på sin externa hd, åker hem och importerar den på sin hårddisk. Så kan man göra på sin dator nu, men jag märker att hålla på med musik på datorn är verkligen tråkigt och livlöst men ds är ju bättre även om jag själv inte blev så impad men det var en kortare lyssning på hf. Men för mig är nog musik ganska fysisk upplevelse, handla skivorna, ha dom i hylla, bläddra, sätta på en skiva. Jag vet att det låter verkligen baksträveri men så känner jag. Men för vanliga musikkomsumenter är det säkert en hit med digitala musiksystem.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Men hur är det med video? Radio och TV från Internet? Visa bilder från senaste semestern? Allt annat man kan göra digitalt inom multimedia?
Hm... jag vet inte, det är ändå många som i första hand kör med stereo idag? Och CDspelare säljer ju fortfarande, eller hur? Dom är ju oerhört mycket mer begränsade än DSkonceptet, tror du inte att det är en mer relevant jämförelse än med en dator (som du verkar tänka på)?
Tittar vi på den stora massan är det inte så många som nyinvesterar i ren stereo. Många spelar vidare på grejor dom redan har men det är en annan sak. Bland de "vanliga" konsumenterna säljs det otroligt lite cd-spelare. Det är först i de högre prissatta segmenten de säljs. Renodlade "stereoanläggningar" säljs överhuvudtaget ganska lite. Antingen som kvalificerade anläggningar till entusiaster eller som enkla anläggningar till sovrum, kök, landet, ungarnas rum osv.

Jag skulle tro att en budget-DS för 3000 USD som kan hantera video mm ändå skulle vara en marginalprodukt. Men kanske ändå tillräckligt lönsam för ett företag av Linns storlek. För de riktigt stora volymerna måste priset ner till 10% av detta. Men då gäller också att man presenterat ett smaklig serverlösning. Få konsumenter är villiga att inreda en garderob med ett 19"-rack fyllt med datorer och NAS-enheter....

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 08:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ed wrote:
Jag uttryckte mig lite tokigt. En cd-spelare är en cd-spelare, du stoppar cd-n i transporten o sedan kickar igång skivan. Men en ds måste du investera i hårddiskar. Först ska du konvertera dina skivor över till hårddisken. På det sättet är en cd-spelare eller en vinylspelare mycket enkla att använda.
Jo iofs, det blir en del initialt bök förstås. Men det är väl ändå något som de flesta kommer över, tror du inte? När de väl ligger på den där hårddisken så blir det ju jättelätt att spela på den. Inga mer borttappade skivor, och täkn så enkelt att "låna" en platta av en kompis...
Jo låna är ju frestande men man får inte glömma att det inte är "lite omoraliskt" utan rent kriminellt oavsett vad man tycker om skivbolagen.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
rent kriminellt
Visst, precis lika kriminellt som det är att spela in en LP på kassett. Faktum är att jag blir osäker på om det ens är olagligt att kopiera på det sättet, det folk har blivit åtalade för är ju att de har tillhandahållit andras upphosvsskyddade material? Och redan det är ju på väg bort, snacka om att den lagtillämpningen skär sig med det "allmänna rättsmedvetandet"...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 09:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
ed wrote:
När det väl ligger på hårddisken så får man börja oroa sig för att disken kraschar när man lagt ner flera veckors slit på att överföra musiken. RAID är väl inte helt säkert och frågan är om bara en backup räcker? Blir att köpa många diskar eller vad är bästa lösningen?

När musik bara går att köpa som "downloads" så kommer den här typen av produkter att ta över helt naturligt men vi är väl inte där ännu. Finns det ingen fara att när "downloads" tar över så tar skivbolagen fram ett format/gränssnitt som inte alls stöds av dagens nätverksspelare? Kan ju krävas en ny typ av DAC med hårdvarulås/signaturer etc etc så att en ombyggnad av t ex DS inte går att göra till rimlig kostnad. Klarar DS till exempel att spela musik som köps i iTunes Store? Det är väl en av dom största affärerna för nedladdning just nu.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 10:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bill50x wrote:

Tittar vi på den stora massan är det inte så många som nyinvesterar i ren stereo. Många spelar vidare på grejor dom redan har men det är en annan sak. Bland de "vanliga" konsumenterna säljs det otroligt lite cd-spelare. Det är först i de högre prissatta segmenten de säljs. Renodlade "stereoanläggningar" säljs överhuvudtaget ganska lite. Antingen som kvalificerade anläggningar till entusiaster eller som enkla anläggningar till sovrum, kök, landet, ungarnas rum osv.

Jag skulle tro att en budget-DS för 3000 USD som kan hantera video mm ändå skulle vara en marginalprodukt. Men kanske ändå tillräckligt lönsam för ett företag av Linns storlek. För de riktigt stora volymerna måste priset ner till 10% av detta. Men då gäller också att man presenterat ett smaklig serverlösning. Få konsumenter är villiga att inreda en garderob med ett 19"-rack fyllt med datorer och NAS-enheter....

/ B
Jag kan väl hålla med om det mesta men....

Vi talar faktiskt om Klimax DS. Klimax innebär väl trots allt en produkt som helt och hållet är inriktat på en enda sak, att återge musik så bra som möjligt.

De flesta av oss vill ju t ex ha en Klimax Kontrol trots att den inte har några digitalingångar. Den har ju inte ens tillräckligt många ingångar för en modern hemmiljö. Men den är ju bara designad för att leverera musik på bästa tänkbara sätt!

Vi kommer nog att se mer generella produkter med massor med funktioner men de kommer med stor sannolikhet att kompromissa med ljudet just för att kunna göra allt till en låg eller åtminstone lägre kostnad.

Vad gäller video så finns det ju dessvärre diverse juridiska hinder i dag för att hantera dvd via hårddisk. De leverantörer som har några seriösa lösningar, dvs AMX och Kaleidescape, bor ju mer eller mindre i diverse domstolslokaler för att fortfarande få sälja sina produkter.

Och återigen så brukar väl Linn aldrig vara i frontlinjen vad gäller funktion om man nu inte ser möjligheten att återge musik på bästa tänkbara sätt som funktion 8)

Och vad gäller datorer och NAS så börjar ju det bli produkter som finns i var mans hushåll i o m digatalkameror o dyl. Och Linns filosofi och krav är ju trots allt att handlaren ska kunna leverera en fungerande lösning och installera den i hemmet.

/Micke

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 10:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mikael2 wrote:
När musik bara går att köpa som "downloads" så kommer den här typen av produkter att ta över helt naturligt men vi är väl inte där ännu. Finns det ingen fara att när "downloads" tar över så tar skivbolagen fram ett format/gränssnitt som inte alls stöds av dagens nätverksspelare? Kan ju krävas en ny typ av DAC med hårdvarulås/signaturer etc etc så att en ombyggnad av t ex DS inte går att göra till rimlig kostnad. Klarar DS till exempel att spela musik som köps i iTunes Store? Det är väl en av dom största affärerna för nedladdning just nu.
Jag fortsätter fundera på mina farhågor om framtiden och funderar på hur Linn tänkt att man ska få ny musik då distribution av CD-skivor är dödsdömt...kollade vad som gäller på t ex cdon...
Quote:
Vilka filformat gäller?
Filerna vi erbjuder finns i antingen Mp3-format eller DRM-säkrat WMA-format.

DRM-säkrade WMA-filer kan endast spelas av en dator som använder Windows och Windows Media Player version 9 eller senare. Vill du kopiera filen till en Mp3-spelare måste även denna ha stöd för den senaste DRM-tekniken och innehålla ett Windows Media-kompatibelt program. Ofta kan uppdateringar av Mp3-spelarens program (firmware) laddas ned från tillverkarens hemsida.
Notera att till exempel iPod och iTunes för närvarande inte har stöd för DRM.

Andra mediaspelare som kan spela upp filerna är de senaste versionerna av WinAmp och MusicMatch med lägst version 9 av Windows Media Player vara installerad, och likaså de senaste DRM-funktionerna.

Mp3-format kräver inte licens och kan avspelas på de flesta spelare. (Mp3 är istället skyddat med watermark-teknologi).

Windows Media, DRM-FAQ och mer hjälp kan du hitta här.
Detta funkar väl inte på DS eller?

Eftersom många förutspår en snabb död för cd-spelarna så är det ju lite oroande om ny musik inte kan köpas/spelas i en DS. DS bygger väl på dagens distribution av oskyddad musik på cd-skivor!?

Frågan är var jag idag lagligt kan köpa ej kopieringsskyddad musik-downloads som går att spela med DS?

.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 11:00 
Moderator
Moderator

I alla fall jag lagrar dokument, bilder och information som är långt viktigare än min skivsamling på hårddisk idag. Jag ser inget bekymmer i att hitta ett system för säker lagring av digital musik. Tvärt om föredrar jag att ha informationen digitalt lagrad. Igår köpte jag några vinylplattor med rätt saftigt pris. Hade jag haft möjlighet att göra exakta kopior av dessa, för att förvara en upplaga separat i ett kassaskåp skulle jag ha gjort det. Den möjligheten får jag när jag har musik lagrad som digital information.

Jag är också av den åsikten att det är otroligt bra och starkt av Linn att välja att anpassa DS efter öppna och ej properitära format. Vilken mardröm om den bara gått att använda med till exempel Windows Media DRM eller itunes. (Jag tror det är ett villkor för att om man ska kunna spela dessa typer av filer får man dessutom inte stöda FLAC och andra öppna format. Jag är dock inte säker på detta.)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 11:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Jag är också av den åsikten att det är otroligt bra och starkt av Linn att välja att anpassa DS efter öppna och ej properitära format. Vilken mardröm om den bara gått att använda med till exempel Windows Media DRM eller itunes. (Jag tror det är ett villkor för att om man ska kunna spela dessa typer av filer får man dessutom inte stöda FLAC och andra öppna format. Jag är dock inte säker på detta.)
Men det finns väl inget som tyder på att musik kommer att säljas/distribueras i öppna format för downloads?

Om jag köper en DS så vill jag ju inte fortsätta köpa ny musik på cd-skivor. Helst vill jag ju bara köpa musik i högupplöst 24-bitars format i framtiden och inte gammal 16-bitarsteknik. Tror aldrig att HD-musik kommer att distribueras oskyddat.

Mardrömmen är väl snarare att sitta med en DS begränsad till cd-skivor med 16/44 och Linns katalog om 1-2 år när övriga tankar ned 24/192 på sina hårddiskar/spelare och Linn säger att tyvärr så är DS optimerad för oskyddad PCM 16/44?

Linn borde väl kunna lösa det med licensieringar eller modifieringar i serverdelen/Twonky men helt säker på det är jag inte.

.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 12:48 
Moderator
Moderator

Mikael2 wrote:
Men det finns väl inget som tyder på att musik kommer att säljas/distribueras i öppna format för downloads?
Musik kommer att distribueras i öppna format i framtiden! Om sedan branschen kommer välja att vara en del i denna hantering genom att sälja i öppna format återstår att se.

Jag tror också att man kan anpassa servermjukvara för framtida format. Kanske även framtida DRM-skyddade format om något sådant växer fram som en standard. Linn hävdar i sin marknadsföring att man ser på DS som ett framtidssäkert koncept, med möjlighet till mjukvaruuppgraderingar av server och klient.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
don Tomaso wrote:
rent kriminellt
Visst, precis lika kriminellt som det är att spela in en LP på kassett. Faktum är att jag blir osäker på om det ens är olagligt att kopiera på det sättet, det folk har blivit åtalade för är ju att de har tillhandahållit andras upphosvsskyddade material? Och redan det är ju på väg bort, snacka om att den lagtillämpningen skär sig med det "allmänna rättsmedvetandet"...
Ja visst är det så men det jag menade var att om man tar alla kompisens skivor och kopierar dessa, det torde väl fortfarande vara straffbart även fast man inte lär bli åtalad eller upptäckt. Strunt samma ville bara belysa att vi pratade om tveksamma saker lagmässigt.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
När det väl ligger på hårddisken så får man börja oroa sig för att disken kraschar när man lagt ner flera veckors slit på att överföra musiken. RAID är väl inte helt säkert och frågan är om bara en backup räcker? Blir att köpa många diskar eller vad är bästa lösningen?
Man tar en gammal PC o lägger en kopia där. Enkelt o billigt.
Eller har 2 HD i sin PC o kör spegling (Raid1)
Varför skulle inte EN backup räcka?

Ni som bekymrar er - Hur gör ni med foto/video idag? Det är ju MER känsligt. Musik kan man ju alltid kopiera igen men tagna kort... :wink:

Dessutom, skiter man i att tanka ned en massa skit från nätet slipper man kracher.
Mao - ha en separat speldator som ungarna får köra med!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 13:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Mikael2 wrote:
Man tar en gammal PC o lägger en kopia där. Enkelt o billigt.
Eller har 2 HD i sin PC o kör spegling (Raid1)
Varför skulle inte EN backup räcka?

Ni som bekymrar er - Hur gör ni med foto/video idag? Det är ju MER känsligt. Musik kan man ju alltid kopiera igen men tagna kort... :wink:

Dessutom, skiter man i att tanka ned en massa skit från nätet slipper man kracher.
Mao - ha en separat speldator som ungarna får köra med!
Gamla foton är man väl bara glad att slippa se igen :wink:
Jag kör RAID på både musik och foton. Att lägga in igen är ju näst intill otänkbart om vi tar någon som rippat ett par tusen cd och digitaliserat 2-3000 vinylskivor. Jag hade nog gett upp. En backup bör ju räcka men jag har varit med om fel vid återställningar från en backup. Bara nåt att tänka på för de som kastar sig in i ett projekt att digitalisera rubbet.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Mikael2 wrote:
Musik kommer att distribueras i öppna format i framtiden!
Jag läste ett septembernummer av Veckans Affärer idag och där nämns det att Amazon har planer på att börja sälja musik i MP3-filformat utan kopieringsskydd.

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00