selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag satt och surfade runt lite och ramlada på ett diskussionsforum hos slim, tillverkaren av Squeze box och Transporter. Här är länken:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=38815

De där forumen får man väl ta med en rätt rejäl nypa salt då de som skriver där förmodligen har rätt annorlunda preferenser jämfört med linnisterna här på forumet tex. Men, jag stötte på en rätt intressant kommentar, från en Linn-handlare. Jag har markerat med fetstil de stycken jag fann intressanta:

I work for a Linn dealer and have heard the demo in-store of the Klimax DS through some very expensive gear, including some non-Linn setups. As a high end source it is outstanding. They demoed some MP3 files @ 320 and then FLAC @ 16/44.1 then finally FLAC 24/192 all using the same material for comparison. The differences were very obvious as we progressed. They also used the UniDisk 2.1 as a CD source of the same material to prove the superiority of the new delivery method.
Many of the engineering aspects of this device are very well founded in the basis of engineering a proper way to have the music delivered to you from the most reliable and cleanest source currently available. Linn feels that too much energy and expense is spent in retrieving the bits from a disc that can be riddled with many errors in manufacturing and in the delivery method of those bits that can cause the notorious jitter and timing errors. They wish to rely upon a PC drive to do the error correction as the bits are pulled from the disc tot he HDD. From that point they feel they can engineer the final delivery of these "perfected bits" better than they can a solid aluminum servo ladden, focus driven transport extraction device that is increasingly becoming off the shelf CD/DVD Rom drives modified for high end use in $20000 CD machines. By providing a portal to retreive audio from hard drives in any resolution currently and soon to be available they feel they have a opportunity to step ahead of their counterparts Meridian, Mark Levinson, Classe, Krell, etc. Keep in mind Linn is also a record company and are currently transferring most if not all of their catalogue to downloadable files in 24/96 FLAC format for a premium. I think it is a very smart and forward thinking business move.
I own a SB3 with some very expensive cables and a very expensive DAC. I am very happy with the results and have sold off my CD transport in the past several months due to the convienance of the SB3. I have dragged my NAS and SB3 into the store and played it through the VTL/Wilson system on demo and have converted many of the stodgy old salesmen to this new way of thinking about the source. Having the Linn support this idea will only help the exlusionary audiophile community embrace what Slim Devices has been pushing for awhile.

Linn will also be introducing 2 additional DS units at lower price points, the Akurate DS and the Classik DS @ $10k and 3k respectively.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tyckte nog att den sista meningen var mest intressant. Trodde inte att småbröder till Klimax DS skulle komma så snabbt.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte detta var allmänt känt tidigare, eller om det var första gången det överhuvudtagt dök upp? Å andra sidan är det den enda källan jag sett som nämner det så det behöver ju inte vara sant. Men å andra sidan så få väl handlarna höra lite skvaller då och då om vad som är på gång så förhoppningsvis stämmer det.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik DS?? Jag tror mer på en Majik DS med tanke på högtalarna som just släppts, priset verkar ju passa Majik-serien också. Ingen kommer ju att vilja ha CDspelare längre ;) så utan en DS står de i praktiken utan källa i segmentet.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo en Majik känns väl kanske rimligare. Det kan ju vara så att han skrev fel eller missuppfattat skvallret.

Å andra sidan vet man ju aldrig riktigt med Linn. De kan ju göra en del oväntade manövrar ibland. Och den vanliga Classik (musikspelaren) har ju funnits väldigt länge så det kanske är dags att byta ut den? Det kan nog bli en spännande höst och vinter oavsett vad som dyker upp.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Majik DS känns INTE som en självklarhet... Classik verkar mer
naturligt då.

Detta då Majik-serien "skall vara" en "vanlig" tvåkanals-serie... Vad
var det det stod i lanseringsannonserna, någon som kommer ihåg?

Fast å andra sidan så finns det nu Majik 3/4/5/6100 slutsteg...

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 17:53 
Site Admin
Site Admin

Hur krockar en eventuell Majik DS med tvåkanalstänket menar du?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 17:54 
Moderator
Moderator

Kanske en Majik Kontrol DS. Inget hindrar väl att ett försteg får DS-funktionalitet. Classik DS = En låda med DS, kontrol och slutsteg. Majik Kontrol DS = Försteg och DS? Akurate och Klimax DS = spelare med maximerade prestanda i sina prissegment. Detta är förståss spekulationer.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att det skulle komma billigare produkter baserade på Klimax DS var ju knappast en fråga om utan mer när?! Jag tror personligen mer på Akurate DS och Majik DS. De uppgivna priserna (om de är i USD) känns dock lite märkliga. Klimax DS kommer kosta ca 19000 USD. Akurate CD 7495 USD och Akurate Music Server 10280 USD. JAg hade nog förväntat mig att Akurate DS skulle ligga någonstans mellan CD och Music Server med tanke på att den senare ändå erbjuder multiroom etc.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kanske ändå ska ta det med en liten nypa salt iom att infon ovan bara kommer från en enda butiksanställd. Men det faktum att han ändå anger priser antyder ju att att de torde vara relativt färdigutvecklade och borde kunna dyka upp relativt snart tycker man ju.

Å andra sidan så släppte ju Linn sina cd-spelare väldigt nyligen. Om jag hade köpt en Akurate idag och det dyker upp en förbättrad efterföljare inom en snar framtid så hade jag nog inte varit så glad. Man får ju alltid räkna med förbättrade modeller men att släppa en helt ny produkt för nära i tiden som ersätter en produkt som är så pass dyr, det kan ju reta upp kunderna. Fast allt detta är ju bara lösa spekulationer.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ulf, alla rykten skall ju alltid tas med en SKOPA salt!

Jag har funderat lite mer på det här med CD vs DS. LINN kanske...

EDIT: Hoppla! Jag inser att resten av inlägget nog platsar bättre i en annan tråd... :oops:

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00