selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 14:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Får man skriva om det här :?

Står som jag skrivit i andra trådar i begreppet med att köpa ny anläggning för runt 100 000 kr. Just nu lutar det mycket mot den nya Majik 1 förstärkaren, men samtidigt har ju den nya "supernaiten" kommit som ser väldigt intressant ut. Någon som lyssnat på deras prylar och kan ge ett omdömme?

Vad jag förstår så skall även Linn och Naim gå ganska bra att "para ihop".

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har lyssnat en hel del på naims prylar. De låter lite annorlunda jämfört med Linn. Det är ofta väldigt roligt att lyssna på musiken med deras prylar då det blir väldigt mycket rytm och engagerat. Det är också väldigt spänstigt. Det var ngn hifitidning som skrev något i stil med att ett naim system skulle kunna få en telefonsignal att låte rytmiskt och det fångar naim ganska bra tycker jag. Både naim och linn är väldigt bra tycker jag, fast på olika sätt. Så man kanske ska lyssna på ett naim system under lite längre tid än bara några minuter för att vänja sig.

Oavsett vilket man föredrar, vilket jag tycker är en smakfråga, har naim två fördelar över linn.
1) Den stora fördelen tycker jag är att de har ett väldigt smart system med fristående strömförsörjningar (till CD-spelare, försteg och integrerade förstärkare), vilka gör en väldigt stor skillnad i ljudkvalitet. Du kommer att bli förvånad om du inte hört skillnaderna dessa gör tidigare. Det gör att man får väldigt flexibla lösningar där man kan uppgradera ett system genom att köpa till sådana enheter. Man kan också köpa begagnade sådana och skulle man sälja ngn produkt så kan man ändå behålla strömförsörjningen/arna. Dessa produkter heter oftast ngt med ".....-cap" i namnet som tex Hi-cap, Flat-cap etc
2) Den andra fördelen är att naim tar väldigt väl hand om gamla kunder/produkter. De servar nästan alla sina gamla produkter även om de är över 25 år gamla. Detta kan ju vara särskilt intressant just när det gäller strömenheterna vilka, trots att de kan vara gamla, kan leda till stora förbättringar.

Om du är intresserad av naim så har de ett väldigt bra forum på sin hemsida.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 16:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bra svar får man som alltid på detta forum :D Tack för det!

Skall kolla det forumet. Måste kanske ta en "liten" utflykt" till Uppsala

ulfbnilsson wrote:
Jag har lyssnat en hel del på naims prylar. De låter lite annorlunda jämfört med Linn. Det är ofta väldigt roligt att lyssna på musiken med deras prylar då det blir väldigt mycket rytm och engagerat. Det är också väldigt spänstigt. Det var ngn hifitidning som skrev något i stil med att ett naim system skulle kunna få en telefonsignal att låte rytmiskt och det fångar naim ganska bra tycker jag. Både naim och linn är väldigt bra tycker jag, fast på olika sätt. Så man kanske ska lyssna på ett naim system under lite längre tid än bara några minuter för att vänja sig.

Oavsett vilket man föredrar, vilket jag tycker är en smakfråga, har naim två fördelar över linn.
1) Den stora fördelen tycker jag är att de har ett väldigt smart system med fristående strömförsörjningar (till CD-spelare, försteg och integrerade förstärkare), vilka gör en väldigt stor skillnad i ljudkvalitet. Du kommer att bli förvånad om du inte hört skillnaderna dessa gör tidigare. Det gör att man får väldigt flexibla lösningar där man kan uppgradera ett system genom att köpa till sådana enheter. Man kan också köpa begagnade sådana och skulle man sälja ngn produkt så kan man ändå behålla strömförsörjningen/arna. Dessa produkter heter oftast ngt med ".....-cap" i namnet som tex Hi-cap, Flat-cap etc
2) Den andra fördelen är att naim tar väldigt väl hand om gamla kunder/produkter. De servar nästan alla sina gamla produkter även om de är över 25 år gamla. Detta kan ju vara särskilt intressant just när det gäller strömenheterna vilka, trots att de kan vara gamla, kan leda till stora förbättringar.

Om du är intresserad av naim så har de ett väldigt bra forum på sin hemsida.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv inte hört hört deras Supernait. På naimforumet är de ju lika entusiastiska som Linnister så man får väl ibland ta alla deras positiva kommentarer med lite salt men vad jag har förstått så ska den tydligen vara bra. Med tanke på de heta ämnet just nu med nya "DS spelare", så kan man också notera att den har en inbyggd DA konverter, vilket ju kan komma till användning i framtiden. Naims nuvarande CD-spelare är alla integrerade och de som har två lådor (de dyraste) har strömförsörjningen i den andra boxen.

Naim folket är, jämfört med linnisterna, lite mer öppna för val av högtalare och kan ofta använda sig av andra fabrikat. B&W, ProAc, Sonus mfl ser man rätt ofta folk som använder sig av. Själv har jag bla lyssnat på deras budgetsystem (5i) med monitor audios högtalare och det var en väldigt bra matchning och jag gillade verkligen det systemet.

Om du ger dig iväg på en liten tur så skulle det vara kul att höra vad du tyckte.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har vid flera tillfällen jämfört Naims 5-serie med motsvarande utrustning från linn. Jag tycker ärligt talat att Naim låter som skräp i jämförelse. Jag har jämfört vid tre tillfällen i två olika butiker. Jag föredrar alla dagar i veckan en Classik musik framför Naims separata 5-serie för mycket mer pengar.

Jag skriver inte det här för att jag är någon fanatisk anhängare av Linn-sekten, min anläggning består av flera komponenter från andra tillverkare än Linn. Tvärtom så irriterar det hela mig ganska mycket då Naim både har en mer kompromisslös inställning än Linn och gör betydligt snyggare grejer enligt min smak.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 07:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag har lyssnat en hel del på naims prylar. De låter lite annorlunda jämfört med Linn. Det är ofta väldigt roligt att lyssna på musiken med deras prylar då det blir väldigt mycket rytm och engagerat. Det är också väldigt spänstigt .
Ja, Naim låter "fräckt".
Naim brukar vara sämre på tune dem men bättre än Linn på PRaT.
Det blir väldigt mycket PANG o BOM men kan bli rörigt...
Båda är i en klass för sig - smaksak.
Är du en PRaT eller tune dem kille?
Vill man ha båda, o det vill man ju, är lösningen ett aktivt system. :D
Går o väntar på ett tillfälle att höra ett toppNaimsystem!
ulfbnilsson wrote:

1) Den stora fördelen tycker jag är att de har ett väldigt smart system med fristående strömförsörjningar.
Iden med uppgraderingar är smart men lösningen är dålig.
Blir en grymt massa burkar, kablar o stativ att ha grejjerna på - går fetbort.
Linn hade samma ide med separata ström/filterlådor men lämnade tack o lov detta TRÄSK för 15 år sedan 8)

Och som du skriver Ulf - Naims support är bäst. Världsklass!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Naim både har en mer kompromisslös inställning än Linn och gör betydligt snyggare grejer enligt min smak.
Håller med!

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 08:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är nog mer för tune dem än prat, men jag är ändå nyfiken på deras produkter. Tyvärr är det ju som sagt en bra bit bort till närmaste Naim affär så det blir väl antagligen med all sannolikehet Linn ändå......men det är ju inte fy skamm heller :D
sportbilsentusiasten wrote:
ulfbnilsson wrote:
Jag har lyssnat en hel del på naims prylar. De låter lite annorlunda jämfört med Linn. Det är ofta väldigt roligt att lyssna på musiken med deras prylar då det blir väldigt mycket rytm och engagerat. Det är också väldigt spänstigt .
Ja, Naim låter "fräckt".
Naim brukar vara sämre på tune dem men bättre än Linn på PRaT.
Det blir väldigt mycket PANG o BOM men kan bli rörigt...
Båda är i en klass för sig - smaksak.
Är du en PRaT eller tune dem kille?
Vill man ha båda, o det vill man ju, är lösningen ett aktivt system. :D
Går o väntar på ett tillfälle att höra ett toppNaimsystem!
ulfbnilsson wrote:

1) Den stora fördelen tycker jag är att de har ett väldigt smart system med fristående strömförsörjningar.
Linn hade samma ide med separata ström/filterlådor men lämnade tack o lov detta TRÄSK för 15 år sedan 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker nog inte att deras "cap-moduler" är så dumma. Visst, som Jan säger så tenderar det väl att bli en del lådor, och nu när de har bytt utseende så blir det ju också en blanding mellan gammalt och nytt och stort och litet (de har två olika höjd på sina modeller), vilket ju inte gör det hela direkt vilsamt för ögonen.

Men om man kan bortse från estetiken och problemet med många boxar så kan man köpa en 15 år gammal hi-cap och få en ganska rejäl förbättring. Och stegen man kan gradera upp blir ju också mindre vilket gör att alternativen blir många fler. Och om man graderar upp tex sin cd-spelare så kan man ändå behålla strömförsörjningen eller tom flytta det till sitt försteg etc. Så jag tycker nog itne att det är så dumt. Jag tycker att det hade varit trevligt om man utöver det vanliga Linn-utbudet också hade haft chansen att köpa "turbo-boxar" som passar gamla så väl som nya produkter och som leder till en rätt rejäl förbättring. Och som Linn dessutom hade tagit in på service/renovering (re-cap på naimspråk) när det blir gamla och trötta.

Linn hade ngt liknande på deras första förstärkare (Dirak och Spark hette de). Deras strömförsörjningar var dock inte alls så flexibla utan funkade bara till just den specifika produkten. Hade det varit naim så hade man kunna ta sin gamla Dirak och koppla den till en nyköpt cd-spelare eller försteg och uppleva en förbättring, vilket ju är rätt schysst.

sportbilsentusiasten wrote:
ulfbnilsson wrote:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hört Naim en hel del under nästan hela 90-talet tills jag köpte min Ikemi våren 2000. Då gjorde jag mit vägval att fortsätta helt med Linn och efter känt det mindre intressant att jämföra. Förr var det faktiskt inte helt givet och solklart att Linn gav mest för en given summa pengar. CDX/CDX2 hade definitivt sina förtjänster jämfört med Ikemi liksom tidigare CDI/CDS hade jämfört med Karik/Numerik. 82/HighCap/180 matchade väl 5103/Klout. När Majik CD kom så hörde man direkt att Linn dragit ifrån helt enkelt, CDX2 hade inte en suck trots att den kostade en halv gång mer. På surround/multispelarsidan har jag aldrig hört DVD5/AV2 men Naim säger ju själva att den spelar CD i nivå med CD5 (utan X eller i dvs sämre än CD5X). Själv vet jag ju att Ikemi är bättre än dessa två och att att Unidisk SC är ännu bättre. AV2+DVD5 med DVD-Audio kostar ihop 80.000kr. Jag kanske inte skall säga att Unidisc SC sopar mattan med detta för klart mindre pengar innan jag hört det men jag kan helt enkelt inte tro något annat. SC har dessutom SACD.

Naim är väldigt bra och gått framåt dom med, inget snack om det, men alldeles för dyrt i jämförelse med vad Linn idag ger för pengarna. Linn har dom sista åren bara dragit ifrån mer och mer känns det som. Sant är nog att du kan få en hur gammal som helst förstärkare servad hos Naim men dom har faktiskt samma problem som Linn med laser till sina första CD-spelare, dom har inga.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Linn hade ngt liknande på deras första förstärkare (Dirak och Spark hette de). Deras strömförsörjningar var dock inte alls så flexibla utan funkade bara till just den specifika produkten.
Fast riktigt hur flexibla de var vet vi ju inte... Klart är att Linn inte (med ett undantag*) skapade några andra produkter som kunde anslutas till dem, men kanske var detta för att man redan skissade på den nya switchande strömförsörjningstekniken - det som blev "Brilliant" - och bytte spår?

*Undantaget var det aktiva externa delningsfiltret till Isobarik som kunde förses med bättre strömförsörjning i form av Dirak (som nog var vanligare ihop med LK1) .
ulfbnilsson wrote:
Hade det varit naim så hade man kunna ta sin gamla Dirak och koppla den till en nyköpt cd-spelare eller försteg och uppleva en förbättring, vilket ju är rätt schysst.
Jo, visst är det rätt schysst... men finns det inte en risk att denna ständiga bakåtkompatibilitet begränsar? Jag är inte alltför insatt i Naims sortiment, men det tycks som om de fattade beslutet för 15-20(mer?) år sedan och har sedan dess bara förfinat strömförsörjningsdesignen. Det borde väl finnas mindre utrymme för mer "revolutionerande" lösningar typ de Linn kommit med på den här fronten då de hela tiden måste vara bakåtkompatibla. Eller?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ang flexibiliteten hos Dirak, så är det väl som jag skrev att man hade ett liknande system med separata strömförsörjningar men "var dock inte alls så flexibla" iom att de inte kunda användas till mer än Lk1, ngt delningsfilter eller LK280. Det var vad jag menade när jag skrev att de inte var så flexibla då det bara funkade till just specifika produkter. De var dock lika naims tankar så tillvida att man kunde uppgradera en existerande produkt genom att köpa till en bättre nätdel. Förbättringarna när jag graderade upp min LK1 och 280 upplevde jag som rätt så rejäla, särskilt Spark tycker jag var trevlig när den drev Kaber.

Ang bakåt kompabiliteten så ser jag inte riktigt problemet med att man kan använda en 15 år gammal nätdel och ändå få en rejäl förbättring av en nyköpt cd-spelare eller försteg. Jag tycker snarare att det är oerhört praktiskt och kanske också ekonomiskt? Tex min numerik med slimline säckade ihop nyligen och brillianten som sitter i den kan jag ju tyvärr inte koppla till ett nyköpt försteg, utan den är ju i praktiken värdelös. Nackdelen är väl att flexibiliteten i form av fler boxar förmodligen blir dyrare på samma sätt som att separata delar från linn blir dyrare (men mer flexiblelt) jämfört med en Classik men där man låser fast sig med en integrerad lösning.

Ang hur man valt att utveckla sina nätdelar så är det ju en delvis annan fråga. Linn valde en revolutionerand lösning medan naim "bara har förfinat strömförsörjningsdelen" genom att fortsätta att bygga på existerande teknologi. Det är väl det Naim har funnit vara det som funkar bäst för dem. Och man ska också notera att de har lagt ner oerhörd möda på dessa delar, kanske tom det företaget i världen som mest har understrukit nätdelens betydelse. Så det är inte så att man bestämde sig för 15 år sedan att Snaps eller Hi-cap är det vi ska köra på och sedan har man bara paketerat om dem i nya lådor, utan det har skett väldiga förbättringar. Och på tal om att "bara förfina" så brukar ju Linnfolket inte vara så lite stolta över att viss produkt som introducerades 1973 sedan förfinats i 35 r i väldigt många små steg genom åren.

Måste dock understryka att jag själv inte har naimprylar nu. Men jag gillar vissa aspekter av företaget och deras produkter och när det blir dags att gradera upp mig (när cd'n säckar ihops ska jag byta ut hela rasket) så kommer jag att ta en rejäl funderare på vilket märke jag ska satsa på. Jag tycker att båda har sina för- och nackdelar både tekniskt och ljudmässigt. Jag är dock väldigt nyfiken på vad Linn har i skjortärmen med deras nya efterföljare till DS.

teatime wrote:
ulfbnilsson wrote:
Linn hade ngt liknande på deras första förstärkare (Dirak och Spark hette de). Deras strömförsörjningar var dock inte alls så flexibla utan funkade bara till just den specifika produkten.
Fast riktigt hur flexibla de var vet vi ju inte... Klart är att Linn inte (med ett undantag*) skapade några andra produkter som kunde anslutas till dem, men kanske var detta för att man redan skissade på den nya switchande strömförsörjningstekniken - det som blev "Brilliant" - och bytte spår?

*Undantaget var det aktiva externa delningsfiltret till Isobarik som kunde förses med bättre strömförsörjning i form av Dirak (som nog var vanligare ihop med LK1) .
ulfbnilsson wrote:
Hade det varit naim så hade man kunna ta sin gamla Dirak och koppla den till en nyköpt cd-spelare eller försteg och uppleva en förbättring, vilket ju är rätt schysst.
Jo, visst är det rätt schysst... men finns det inte en risk att denna ständiga bakåtkompatibilitet begränsar? Jag är inte alltför insatt i Naims sortiment, men det tycks som om de fattade beslutet för 15-20(mer?) år sedan och har sedan dess bara förfinat strömförsörjningsdesignen. Det borde väl finnas mindre utrymme för mer "revolutionerande" lösningar typ de Linn kommit med på den här fronten då de hela tiden måste vara bakåtkompatibla. Eller?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har oxå varit intresserad av Naim vid flera tillfällen, speciellt för att de sägs vara bra på rytmer och snabba förlopp , något jag faktiskt saknar hos Linn. (jag gillar snabb pumpande hårdrock mm (där kanske inte melodin har högsta prio)
Jag har en Naim Headline som jag kör från Ikemin och den funkar bra men det blir ju inte samma sak som högtalare ändå.
Vilken Linn setup tror ni skulle vara den Naimigaste. Mest driv, rytm och tryck. Det behöver inte vara en massa bas, men den som finns skall vara oanständigt snabb och tight.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag provade en gång att låna hem en Nac72, Hi-cap och Nap 140 och jämförde det min Kairn och Lk 280 Spark på Kabers och Karik/Numerik.

När man körde på naimen var det ungefär som man känner sig om man dricker 4 koppar kaffe på raken. Det blev en väldig spänst i ljudet det blev mycket snabbare med mycket energi. Det kändes också väldigt öppet, ungefär som om man hade haft ett lakan framför högtalarna tidigare som man nu tog bort. Högtalarna vara hela tiden på allerten. När man bytte tillbaka till Linn kändes det som de lugnade ner sig.

Det är lite svårt att förklara men prova att låna hem en förstärkare och prova om du har chansen. De är rätt häftiga med det där drivet i ljudet.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag har funderat på lite olika lösningar. En är att blanda Linn och Naim.
Jag får en känsla av att Naim inte är riktigt konkurrenskraftiga på Källsidan, Anders på Tonläget tyckte att Majik CD var klart bättre än CDX2:an för 66% av pengarna.
Att köra aktivt på slutstegssidan med Naim är inte heller speciellt kostnads effektivt.
Skulle man kunna köra med Naim enbart på försteget och ändå få ett Naimigt system kanske. Eller måste man även byta slutsteg och högtalare?
Vilka har erfarenhet av blandningar?
Källan är väl det man helst vill ha Linn på.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00