selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 23:46 
Site Admin
Site Admin

Nä, nu börjar du bli rätt gnällig Bill. DS skiljer sig inte nämnvärt mot tidigare produkter vad gäller var fokus ligger: det har väl åter och åter konstaterats att det framförallt givetvis är ljudet som står i centrum när DS går upp mot tidigare flaggskeppsprodukter, vare sig det är Linns eller andras. Det finns högvis med receivers som har myriader av användbara funktioner, som pallar mångt många fler format än Linn-motsvarigheter. Ändå finns det folk som köper Linn. Antingen är det någon form av kollektivt hjärnsläpp eller så ligger det något i den bedömning dessa köpare gjort. Jag ser det inte som osannolikt att ljudkvalitén kan tänkas spela in. Har du lyssnat på DS?
Quote:
Är det? Om jag har en dataström som kommer från min dator via ett ethernet-snitt eller från en digitalutgång på en spelare (som SB, som får sin ström via ethernet...), vari ligger skillnaden?
Vari skillnaden ligger mellan SP-DIF och TCP/IP över Ethernet? Som nämnts tidigare i tråden har SP-DIF i jämförelse allvarliga brister vad gäller felkontrollering/korrigering.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Nä, nu börjar du bli rätt gnällig Bill.
...
Har du lyssnat på DS?
Quote:
Är det? Om jag har en dataström som kommer från min dator via ett ethernet-snitt eller från en digitalutgång på en spelare (som SB, som får sin ström via ethernet...), vari ligger skillnaden?
Som nämnts tidigare i tråden har SP-DIF i jämförelse allvarliga brister vad gäller felkontrollering/korrigering.
Jo, jag är gnällig. Det har jag rätt att vara när ett tusenkronors kretskort sätts i en urfräst alu-låda och prissätts som DS.

Att SP-DIF har brister i felkorrigering kan jag acceptera. Men är det inte detta DS ska kunna hantera? Och hur hanterar Linns CD-spelare det hela internt? En avläsare enligt Red Book som matas till en (intern) DAC - vari skiljer det sig från en SB som levererar en dataström till en DAC? Och på vilket sätt ger den skillnaden en ljudskillnad värd namnet?

Nej. Jag har inte lyssnat på en DS. Den kanske är fantastisk. Det SKA den vara för 140 papp. Men om jag jämför skillnaden mellan andra Linn-apparater jag hört och hur skillnaderna mellan dessa beskrivits här på forumet så förväntar jag mig inte något värt mer än några tusenlappar. Att linnister faller i farstun ser jag bara som naturligt, annars faller ju hela världsbilden.

Det är inget fel med detta. Sysslar man med Formel 1-racing betyder skillnaden i gummiblandning på däcken skillnaden mellan vinst och förlust. Att det inte finns något bagageutrymme i bilen eller att stänkskärmar saknas är utan betydelse. Men för den som använder sin bil för allehanda verksamheter blir det mer kompromisser. För mig är pris(värdhet) och användarvänlighet viktiga komponenter och att lägga pengar på image och spetsprestanda oväsentligt.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 00:34 
Site Admin
Site Admin

Sammanfattningsvis alltså: Linn har skapat en produkt med en målgrupp som du inte kan identifiera dig med. Jag ser inte problemet.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 00:53 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
Om jag har en dataström som kommer från min dator via ett ethernet-snitt eller från en digitalutgång på en spelare (som SB, som får sin ström via ethernet...), vari ligger skillnaden?
Skillnaden är att ethernet är ett protokoll med handskakning, som säkerställer bitexakt förmedling av informationen, och den skickas inte i realtid. SP-DIF skickar en dataström i realtid, där mottagaren anpassar klockningen till sändaren. Det är därför transporten har så stor betydelse. Dess klockning av dataströmmen styr hur DA:n klockas. SP-DIF är ett kasst sätt att skicka informationen till en DA-omvandlare.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Bill50x wrote:
Om jag har en dataström som kommer från min dator via ett ethernet-snitt eller från en digitalutgång på en spelare (som SB, som får sin ström via ethernet...), vari ligger skillnaden?
Skillnaden är att ethernet är ett protokoll med handskakning, som säkerställer bitexakt förmedling av informationen, och den skickas inte i realtid. SP-DIF skickar en dataström i realtid, där mottagaren anpassar klockningen till sändaren. Det är därför transporten har så stor betydelse. Dess klockning av dataströmmen styr hur DA:n klockas. SP-DIF är ett kasst sätt att skicka informationen till en DA-omvandlare.
Jomenvisst. Men återigen, är det inte detta som DS ska hantera?

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Sammanfattningsvis alltså: Linn har skapat en produkt med en målgrupp som du inte kan identifiera dig med. Jag ser inte problemet.
Inte jag heller. Jag har inget problem med att välja bort en produkt som är så groteskt överprissatt. Tro mig, framtiden kommer ge mig rätt :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 00:59 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
per wrote:

/ B
Nej.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 01:01 
Site Admin
Site Admin

Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Inte jag heller. Jag har inget problem med att välja bort en produkt som är så groteskt överprissatt. Tro mig, framtiden kommer ge mig rätt :-)

/ B
Vadå "rätt"? Det har inte sålts särskilt många CD12 totalt sett, innebär det att CD12 är ett misslyckande och "groteskt överprissatt"? Om du tycker det, så visst, då är det samma sak med DS. Sen får du bedöma själv om det ger dig "rätt" eller ej.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 07:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Bill50x wrote:
per wrote:

/ B
Nej.
Jag har inte hört nån klaga på läsfel i CD12? Klockorna i CD12 och DS lär också hålla hög klass så varför jitter eller några andra problem skulle uppstå mellan två så pass bra produkter det övergår mitt förstånd.

Klarar inte dessa 2 att skicka PCM mellan sig i en ledning helt transparent så är det fel på en eller båda.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 08:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Nä, nu börjar du bli rätt gnällig Bill.
...
Har du lyssnat på DS?
Quote:
Som nämnts tidigare i tråden har SP-DIF i jämförelse allvarliga brister vad gäller felkontrollering/korrigering.
Jo, jag är gnällig. Det har jag rätt att vara när ett tusenkronors kretskort sätts i en urfräst alu-låda och prissätts som DS.

Att SP-DIF har brister i felkorrigering kan jag acceptera. Men är det inte detta DS ska kunna hantera? Och hur hanterar Linns CD-spelare det hela internt? En avläsare enligt Red Book som matas till en (intern) DAC - vari skiljer det sig från en SB som levererar en dataström till en DAC? Och på vilket sätt ger den skillnaden en ljudskillnad värd namnet?

Nej. Jag har inte lyssnat på en DS. Den kanske är fantastisk. Det SKA den vara för 140 papp. Men om jag jämför skillnaden mellan andra Linn-apparater jag hört och hur skillnaderna mellan dessa beskrivits här på forumet så förväntar jag mig inte något värt mer än några tusenlappar. Att linnister faller i farstun ser jag bara som naturligt, annars faller ju hela världsbilden.

Det är inget fel med detta. Sysslar man med Formel 1-racing betyder skillnaden i gummiblandning på däcken skillnaden mellan vinst och förlust. Att det inte finns något bagageutrymme i bilen eller att stänkskärmar saknas är utan betydelse. Men för den som använder sin bil för allehanda verksamheter blir det mer kompromisser. För mig är pris(värdhet) och användarvänlighet viktiga komponenter och att lägga pengar på image och spetsprestanda oväsentligt.

/ B
Eftersom du har starka åsikter kring ds:en tror jag att göra ett litet studiebesök på hf och lyssna på den vore inte fel. Känns som att dina argument känns blir mer trovärdiga då.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
den har ingen rejäl display som syns från håll.

Den har ingen fjärris a la Sonus (med display).

Den kan inte spela radio från nätet.

Den har ingen digital ingång för transporter (inte ens Linns egna?),

den kan inte hantera video.

Har den en CD-/DVD-spelare för ripp?

Den är extremt snygg, jag skulle möjligen betala 14 tusen för den.
/ B
Displayen liknar de som sitter på en Unidisk och en Klimax Kontrol, m a o
ganska ordinär, varken mer eller mindre...

Du väljer själv fjärr och styrning, 1000000% bättre lösning än att de
skickat med en fjärr som varit helt fel för många användare. (det
följer dock med en liten fjärr).

Digital-radio ska den klara av efter en soft-ware-uppgradering har jag
läst...

Den saknar digital-ingång vilket jag håller med om att det känns svagt.

Den klarar inte av videospelning, förmodligen hade den blivit än dyrare
då och dessutom ryms nog inte alla nödvändiga kontakter på baksidan.
OM den hade klarat av videospelning hade nog ALLA (?) krävt att den
skulle klara högupplöst och den hade varit tvungen att fixa kopierings-
skydds-krav etc... Visst jag hade gärna sett video-kompabilitet, men
jag tror att då hade vi nog fått vänta något år innan vi sett den över
huvud taget.

Den har inte någon Rip-spelare, det hade nog inte fått plats, dessutom
hade den nog fördyrat spelaren väldigt mycket då ingen hade nöjt sig
med en sladdrig plastsläde.

Den är extremt snygg, i mina ögon ser den dock fortfarande lite "naken"
ut jämfört med Klimax Kontrol. Om du dubblar dina 14kkr så kan du
förmodligen köpa lådan och displayen. :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Bill50x wrote:
Nåja, så svårt kan det väl inte vara att föra över den digitala strömmen över en kabel. Så länge som vi pratar just digital information. Problemet är nog snarare att man inte kan tvinga källan att öka på datahastigheten om den skulle visa sig leverera data i för långsam takt (f.ö. lösbart med lämplig fördröjning). Bortsett från detta så borde DS kunna omvandla dyl. dataström lika bra som dataströmmen från Ethernet.

Det som är ljudmässigt revolutionerande med DS (om den nu är så bra?) är att den har tillräcklig isolation mellan den digitala insignalens analoga representation och dess D/A-omvandlade analoga utsignal. Detta betyder också att så länge som DS:en kan tolka den digitala informationen korrekt så kommer utsignalen bli i det närmaste en ideal analog representation av den digitala dataströmmen d.v.s. preicis vad man sa (i propagandamaskineriet) att CD-spelarna gjorde redan när de kom.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

För mig är pris(värdhet) och användarvänlighet viktiga komponenter och att lägga pengar på image och spetsprestanda oväsentligt.

/ B
Jag har inte heller lyssnat på DS (än), men de som jag vet har hört den
beskriver skillnaden på ett sådant sätt att jag anar hur bra den kan vara.
Anser du att den ljudmässiga skillnaden mellan en Ikemi och en Akurate
CD "inte något värt mer än några tusenlappar" ? ...eller har du
något eget konkret exempel på två apparater du jämfört där skillnaden
inte är så stor att den motiverar priset?

Om DS är så pass mycket bättre än en CD12 till en lägre kostnad och
med mer faciliteter så anser i a f jag att den är prisvärd.

Om sedan innehållet och utvecklingen kostar dem 1.000kr eller 50.000kr
per enhet har inte något med prisvärdhet att göra. Om Linn skulle tjäna
grova pengar på varje DS för att den presterar extremt bra och kan
prissätta den därefter så visst, låt Linn göra det (och så är diskussionen
angående prissättning Vs sålda enheter igång igen... :wink: )

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ayn wrote:

/ B
Det är klart att om man kan få upp tillverkningsantalet rejält så kommer också priserna för motsv. prestanda sjunka drastiskt, men för den sakens skulle betyder inte det att den är överprissatt - nu! Att det handlar om ett tusenkronors kretskort i en dyr och fin låda är en oseriös och synisk kommentar (i synnerhet med tanke på att du inte ens hört apparaten - bespara oss också din åsikt om Linn:s övriga CD-spelare - det är inte det vi diskuterar här - de flesta av oss har redan bildat oss en egen uppfattning om dessa baserat på egna lyssningsintryck). De mätmässig prestanda som DS:en uppvisar (enl. tidigare ref. test i HiFi-World - även om mätningarna är väl summariska för att man skall kunna göra en komplett bdömning) når man inte med enkla standardlösningar. Jämför med vad state-of-the-art mätinstrument (spektrumanalysatorer, signalgeneratorer, oscilloskop etc) kostar. I andra sammanhang kan motsvarande prestanda kosta betydligt mer - i många fall kan t.o.m. tillverkningskostnaderna för eheter med motsv. prestanda ligga över utpriset för en DS.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Bill50x wrote:
Ayn wrote:

/ B
Vadå "rätt"? Det har inte sålts särskilt många CD12 totalt sett, innebär det att CD12 är ett misslyckande och "groteskt överprissatt"? Om du tycker det, så visst, då är det samma sak med DS. Sen får du bedöma själv om det ger dig "rätt" eller ej.
Är enl mig svårt att jämföra med CD12 som har superfin transport o är byggd som en vanlig CD, o DS som är en DAC.

Linn har under 10talet år utvecklat o förfinat CDavspelaren som resulterade i en (förmodat) grymt dyr utvecklingsskostnad SAMT produktionskostnad av CD12.

Tycker istället man ska jämföra DS med Karik!
Båda släpps många år efter teknologin varit ute på marknaden, båda sätter en ny standard.
OCH...OCH... på samma sätt som med Karik - vi kommer att få se en utveckling av DS teknologin!!!
Internt från Linn o externt från konkurenter.
DS är inte den första superspelaren som tar data från en separat HD på LAN :!:

I detta ger jag Bill rätt.
Det kommer billigare o bättre spelare med tiden.
Hade förväntat mig ett pris runt 100k då Linn med Akurate CD sänkt priset radikalt jämfört med Unidisk 1.1 men ändå höjt prestandan en bra bit.

Slutsatsen avsende prisbilden på gammaldags CDspelare?
Den kommer vara rätt ganska stabil TILLS billigare DSkloner kommer ut på marknaden - från Linn eller andra tillverkare.
Ja menar, vilken spelare klår Unidisk 1.1/Akurate CD/CD12 idag?
Hur många klår Unidisk 2.1?
Tom Ikemi står sig bra fortfarande.

Varför skulle de de då störtrasa i pris nu?
Ska ägarna till de sälja o vänta tills DSkloner dyker upp...eller sälja o använda dåliga SB tills DSklonerna kommer...
Några kommer kanske göra det men inte stora delen av ägarna.

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00