Har inte läst den här tråden på ett tag. Med fullgod källa menar jag t.ex. en hårddisk med flac, eller den ström av data man kan få via t.ex. usb, firewire, bluetooth, eller ethernet. Det är just i nästa steg, dvs i en buffrande DAC som utmaningen ligger när man vill ha fram bra musik.
Det finns ju sedan tidigare en tråd där jag kritiserade att man ska lägga 100 laxar på en synkron ljudkälla från Linn, trots att precis allt talar för att man givetvis ska använda en asynkron källa.
Se:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=2229&highlight=
och även fått stort medhåll från Linns egen Bill Miller:
Quote:
Kenneth,
I was forwarded your email by Neil at our helpdesk. Thanks for getting in contact and for your interesting questions & observations.
In principal you are quite correct. It is easy to transport, with complete accuracy, any digital information, be it audio, video, pictures, text or anything else. It doesn't matter where the information is held, on optical disc, magnetic disc, streamed from the Internet or satellite. With appropriate and simple buffering it can be re-assembled in a contiguous sequence ready for conversion back to (in our case) music. Up to this point Linn, for example, as a manufacturer of high fidelity audio equipment, can add little technical or performance related value. But I think there are still at least two areas for potential differentiation:
* From an audio performance viewpoint, the digital stream available from any of these sources is no different to the stream from, for example, the decoding and error correcting circuitry in a CD player. However, although many thousands of different models of CD players share common 'front-ends' there is no commonality in their audio performance. For many years our all our CD players shared an identical front end, but delivered a range of demonstrable performance which covered from the highly integrated Classik Music through to the Ikemi. So there is still plenty of opportunity for manufacturers to differentiate their products by refining the performance of the conversion from the digital stream to the audible analogue signal, wherever that may take place in the signal chain.
* From an end user's 'usability' viewpoint, although, for example, complete hard disc based music systems can be built around a PC, Soundcards, media ripping and playing software etc, there is a long distance between this type of system and a simple targeted consumer electronic product solution. I say this from personal experience as this whole subject is of great interest! So another, arguably equally important value add, is in delivering a complete, reliable, usable, working solution to customers.
One of our challenges, and opportunities, is in joining together the two very different worlds of the computer and the consumer electronic product, trying to take advantage of the strengths of both.
I hope this goes some way to answering your questions, and thank you for being a Linn customer for all these years!
Best regards,
Bill
När nu Linn äntligen storsatsar på just en DAC som ska klara vilken ström som helst och göra bra musik av den, så visar det sig ju att jag och Bill Miller var helt och hållet på samma frekvens. På det stora hela begriper jag ingenting av alla som har kritiserat denna analys - och det är verkligen komiskt att en del uppenbarligen tyckte att jag "missförstått Bill Miller".
En sak är dock säker: Att lägga 100tkr på en "transport" i gjutet aluminium, det gör man hädanefter bara för att ha något att ställa i muséet eller för att man råkar ha 100tkr över som bara låg och skräpade.
En CD-ROM från Matshushita för 195 kr och en usb-sladd fungerar precis lika bra. Faktum är att faktiskt fungerar mycket bättre eftersom det är en massproducerad produkt med betydligt bättre MTBF och en läshastighet som möjliggör omläsningar och felminimering som CD12 bara kan drömma om.
Alltså: En 195 kronors CD-ROM är en MYCKET BÄTTRE källa för Klimax DS än vad en CD12 är!
Sedan kan jag villigt erkänna att CD12 är ett under av mekatronik och synkron digitalteknik. Den går definitivt till historien. Den är historia.
Magnus wrote:
Ken: Vad är definitionen på en "fullgod källa"? Motsvarar det en Genki,
Uni SC, CD12, fullmatad LP12...?
Tänk vad trist om Linn hade tyckt att en t ex Ikemi var "fullgod" och
därmed inte utvecklat silverskive-spelarna något mer...
/M
Quote:
[/url]