selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 09:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 2024 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undrar om de hade sålt dubbelt så många CD12 om de halverat priset,
jag tvivlar på det... Fler -Ja, men hur många fler?

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 03, 2007 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Undrar om de hade sålt dubbelt så många CD12 om de halverat priset, jag tvivlar på det... Fler -Ja, men hur många fler?
Tja.. hur många Unidisk 1.1 har sålts? Jag tvivlar på att en enda 1.1:a hade sålts (till nuvarande pris) om CD12 kostat 90kkr istället för 180kkr (och fortfarande varit i produktion).

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 03, 2007 08:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Ja hade CD12:an kostat 100 kkr istället för 180 tror jag då säkert mer än dubbelt så många sålts. Samtidigt kanske den inte haft samma 'status' vilket också är en viktig del i ett företags lönsamhet. Hur många tror ni inte det är som lyssnat på CD12:an och gått hem med en Ikemi och känner att de ändå är ganska nära för bara en bråkdel av priset..
Alla detaljister inkl IKEA använder sig av den modellen, dvs visa upp en stor/bra produkt utan ambition att den ska sälja så mycket. Syftet är snarar att den ska sälja de(n) mindre varianterna. Jämför tex Kosta Boda och konstglaset vs de "billiga" ordinarie sortimentet.
Här behöver de inte tjäna så mycket på konstglaset utan det ska driva upp efterfråga på volymprodukterna.

/ekonom

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 03, 2007 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att vi som linnister ska vara glada över att Naim finns. De är nog det märket de flesta Linnister skulle kunna tänka sig att hoppa i säng med, och vice versa, så de två märkena driver nog varandra väldigt mycket.

Naim har nog också något liknande i pipen. De släppte nyligen en väldigt bra integrerad förstärkare (super nait, ca 35tkr) med inbyggd D/A omvandlare. Med tanke på att Naims nuvarande cd-spelare (vad jag vet) inte har digitalutgång så har de nog någon sorts transport på gång. Fast förmodligen i en annan prisklass då den ska matcha mellanprissegmentet (ungefär samma som Linns Majik linje).
Broccoli wrote:
ulfbnilsson wrote:

Det hade ju varit jäkligt roligt om några av de dyrare komponenterna blir billigare med samma hastighet som inom datorindustrin. Då kan man kan få se en "DS Mark 3" för Majik pengar och samma prestanda inom en inte helt avlägsen framtid?
Tyvärr har ju Linn inga eller väldigt få konkurrenter som försöker få fram samma egenskaper i produkterna som de själva. Därav förväntar jag mig inte samma prisutveckling, tyvärr. Men Lejonklou får gärna elda på lite i baken på Linn :)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Några saker som jag tänkte på angående Klimax DS.

Normalt så har kablarna betydelse: har det, det här också?

Vad jag förstår så ska man mata Dsen med en NAS disk som kopplas med Ethernetkabel till DSen. Då borde denna kabel ha betydelse.

Installationen: I vanliga fall så jobbar vi med hyllor på spikar etc för våra produkter, både källor och slutsteg etc. Den som har en bra hylla (som jag :) ) vet att den gör stor skillnad jämnfört med, kanske det sämsta, att ställa apparaten på golven. Är detta viktigt för NAS disken också, borde vara det! Eller är det så att det är bättre att ställa den disken i andra änden av huset?

Jag har inte följt alla inlägg angående Ds en så noga, så det är möjligt att jag inte alls fattat hur den funkar, men det hör var iallafall funderingar som slog mig.

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Poängen med DS:en som jag förstått det, är att den nöjer sig med att få rätt ettor och nollor. Eventuellt jitter ska inte spela någon roll. Därmed ska kabel, hur NAS-disken står och liknande inte spela någon roll så länge rätt ettor och nollor kommer fram till DS:en. Däremot spelar det säkert roll hur själva DS:en står etc.

Edit: Språkkorr.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här en test av DS i hifi world. Rätt intressant.
http://www.linn.co.uk/files/eaccc978/Linn%20Klimax.pdf

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 20:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Broccoli wrote:
Christian wrote:
Poängen med DS:en som jag förstått det, är att den nöjer sig med att få rätt ettor och nollor. Eventuellt jitter ska inte spela någon roll. Därmed ska kabel, hur NAS-disken står och liknande inte spela någon roll så länge rätt ettor och nollor kommer fram till DS:en. Däremot spelar det säkert roll hur själva DS:en står etc.

Edit: Språkkorr.
Hur vet man att alla 1-or o 0-or är med när dessa är inlästa till en hårddisk på en dator av en "skit-transport" för 100 spänn? Det snackas ju om supertransporter a'la silverdisc engine och stabila mekaniska lösningar. Är det inte bara att stoppa in en skittransport och ett "juste buffertminne" i dessa superspelare ?

// j o h n

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ringhelm wrote:
Är det inte bara att stoppa in en skittransport och ett "juste buffertminne" i dessa superspelare?
Det är väl just vad Klimax DS är? Ett "juste buffertminne"...

Last edited by henriklh on Thu Oct 04, 2007 21:23, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ringhelm wrote:
Hur vet man att alla 1-or o 0-or är med när dessa är inlästa till en hårddisk på en dator av en "skit-transport" för 100 spänn? Det snackas ju om supertransporter a'la silverdisc engine och stabila mekaniska lösningar. Är det inte bara att stoppa in en skittransport och ett "juste buffertminne" i dessa superspelare ?
Det är skillnad att läsa in en CD på hårddisk och spela den i en CD-spelare. I det förra fallet läser spelaren av flera gånger om det behövs (i långt högre fart) och räknar med hjälp av checksummor ut om det hela är korrekt eller inte. Vid spelning på en vanlig cd-spelare ska dataströmmen i princip flyta kontinuerligt i hastigheten 1:1.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 04, 2007 21:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Meridian har sen flera år tillbaks funktionen med buffert inbyggd i sina cd/dvd-spelare och läser skivorna flera gånger om datat blir fel.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 19:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ville bara få skriva lite snabba intryck efter att ha levt med Klimax DS'n i butiken ett tag nu. Ska man försöka sammanfatta allt i ett ord så är det "DYNAMIK"...fast det räcker ju givetvis inte. Känsla, lir och allt annat är bara så mycke bättre än det mesta som vi har tillgängligt inom väggarna och det är ju en del...

Vi kör den nu mest på skoj genom nya Majik-I och Katan och det är bara så mycke mer rätt än allt annat vi har i de andra demorummen. Måste höras för att förstå...jag är lite smått imponerad faktiskt!
:)

Hade inte haft ngt emot att köra denna källa till aktiva Komri...galet!

anders@digitalinterior.se

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur står den sig mot en top of the line LP12? Det kan ju vara svårt att avgöra vad som är bäst kanske iom lite olika ljudkaraktär, men ändå, vilken skulle du föredra om du bara fick välja en?
andkan wrote:
Ville bara få skriva lite snabba intryck efter att ha levt med Klimax DS'n i butiken ett tag nu. Ska man försöka sammanfatta allt i ett ord så är det "DYNAMIK"...fast det räcker ju givetvis inte. Känsla, lir och allt annat är bara så mycke bättre än det mesta som vi har tillgängligt inom väggarna och det är ju en del...

Vi kör den nu mest på skoj genom nya Majik-I och Katan och det är bara så mycke mer rätt än allt annat vi har i de andra demorummen. Måste höras för att förstå...jag är lite smått imponerad faktiskt!
:)

Hade inte haft ngt emot att köra denna källa till aktiva Komri...galet!

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 20:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har inte läst den här tråden på ett tag. Med fullgod källa menar jag t.ex. en hårddisk med flac, eller den ström av data man kan få via t.ex. usb, firewire, bluetooth, eller ethernet. Det är just i nästa steg, dvs i en buffrande DAC som utmaningen ligger när man vill ha fram bra musik.
Det finns ju sedan tidigare en tråd där jag kritiserade att man ska lägga 100 laxar på en synkron ljudkälla från Linn, trots att precis allt talar för att man givetvis ska använda en asynkron källa.
Se: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=2229&highlight=
och även fått stort medhåll från Linns egen Bill Miller:
Quote:
Kenneth,

I was forwarded your email by Neil at our helpdesk. Thanks for getting in contact and for your interesting questions & observations.

In principal you are quite correct. It is easy to transport, with complete accuracy, any digital information, be it audio, video, pictures, text or anything else. It doesn't matter where the information is held, on optical disc, magnetic disc, streamed from the Internet or satellite. With appropriate and simple buffering it can be re-assembled in a contiguous sequence ready for conversion back to (in our case) music. Up to this point Linn, for example, as a manufacturer of high fidelity audio equipment, can add little technical or performance related value. But I think there are still at least two areas for potential differentiation:

* From an audio performance viewpoint, the digital stream available from any of these sources is no different to the stream from, for example, the decoding and error correcting circuitry in a CD player. However, although many thousands of different models of CD players share common 'front-ends' there is no commonality in their audio performance. For many years our all our CD players shared an identical front end, but delivered a range of demonstrable performance which covered from the highly integrated Classik Music through to the Ikemi. So there is still plenty of opportunity for manufacturers to differentiate their products by refining the performance of the conversion from the digital stream to the audible analogue signal, wherever that may take place in the signal chain.

* From an end user's 'usability' viewpoint, although, for example, complete hard disc based music systems can be built around a PC, Soundcards, media ripping and playing software etc, there is a long distance between this type of system and a simple targeted consumer electronic product solution. I say this from personal experience as this whole subject is of great interest! So another, arguably equally important value add, is in delivering a complete, reliable, usable, working solution to customers.

One of our challenges, and opportunities, is in joining together the two very different worlds of the computer and the consumer electronic product, trying to take advantage of the strengths of both.

I hope this goes some way to answering your questions, and thank you for being a Linn customer for all these years!

Best regards,

Bill
När nu Linn äntligen storsatsar på just en DAC som ska klara vilken ström som helst och göra bra musik av den, så visar det sig ju att jag och Bill Miller var helt och hållet på samma frekvens. På det stora hela begriper jag ingenting av alla som har kritiserat denna analys - och det är verkligen komiskt att en del uppenbarligen tyckte att jag "missförstått Bill Miller".
En sak är dock säker: Att lägga 100tkr på en "transport" i gjutet aluminium, det gör man hädanefter bara för att ha något att ställa i muséet eller för att man råkar ha 100tkr över som bara låg och skräpade.
En CD-ROM från Matshushita för 195 kr och en usb-sladd fungerar precis lika bra. Faktum är att faktiskt fungerar mycket bättre eftersom det är en massproducerad produkt med betydligt bättre MTBF och en läshastighet som möjliggör omläsningar och felminimering som CD12 bara kan drömma om.

Alltså: En 195 kronors CD-ROM är en MYCKET BÄTTRE källa för Klimax DS än vad en CD12 är!

Sedan kan jag villigt erkänna att CD12 är ett under av mekatronik och synkron digitalteknik. Den går definitivt till historien. Den är historia.
Magnus wrote:
Ken: Vad är definitionen på en "fullgod källa"? Motsvarar det en Genki,
Uni SC, CD12, fullmatad LP12...?

Tänk vad trist om Linn hade tyckt att en t ex Ikemi var "fullgod" och
därmed inte utvecklat silverskive-spelarna något mer...

/M
Quote:
[/url]

Post subject: Linns utvecklingskurva
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 21:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Äntligen erkänner Linn att även de kan fela ibland. Deras utvecklingskurva talar för sig själv (se bifogad bild).

För övrigt tycker jag min gamla tråd om DAC:ar och transporter och Bill Millers kommentar till detta känns lite aktuell igen.
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=2229

En mycket viktig slutsat blir förresten att:
En begagnad härk till dator med CD-ROM, som man kan få för
400 spänn på blocket, är en betydligt bättre källa för Klimax DS
än vad en CD12 är.

CD12 är synkron = muséum (fast förvisso är den ett under av synkron teknik). CD12:s svindyra transport är totalt meningslös i sammanhanget. Det faktum att den inte kan läsa i hög hastighet och ha all tid i världen på sig att läsa om, är ett helt oöverkomligt problem. Dessutom vill man ju ha källan på disk och i RAM-minne snarare än på CD när man ska spela den. Det är inte bara praktiskt - det ger säkrare kvalité på paket-strömmen också.

Attachments:
File comment: Linns utvecklingskurva.
Helt spikrak är den ju inte....

linnkurva.jpg
linnkurva.jpg [ 26.59 KiB | Viewed 320 times ]

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 2024 Next

All times are UTC+02:00