selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1824 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har äntligen lyssnat på och jämfört Klimax DS. Systemet var Klimax DS, CD12, Akurate CD, LP12SE/Ekos SE/Akiva, Klimax Kontrol, Akurate 2200 samt Akurate 242.

Skivor: Amy Winehouse: Back To Black (Lp och CD)
J.J.Cale & Eric Clapton: The Road To Escondido (Lp och CD)
Patty Griffin: Children Running Through (CD)
Vanessa da Mata: Sim (CD)

Vi började med att mata in CD'na på servern, det gick rätt smidigt utom en (Vanessa da Mata, tog ca. 20 min för en låt). Programmvaran Linn Gui är inte så dum. Kändes rätt bra att kunna styra Klimax Kontrol från datorskärmen också. Nackdelen för de som har många klassiska CD är att kompositörerna inte lagras i databasen, så man kan söka på dem. Men det är ju inte Linns fel...

Första jämförelsen var mellan CD12 och DS. På "Heads in Georgia" var det typiska J.J. Cale-gunget betydligt naturligare och hade bättre flyt på DS. Gitarren hade en härlig live-känsla som inte alls var lika påtaglig på CD12:an. Även cymbaler och hi-hats lät klart naturligare.
Vinylutgåvan av denna platta är dock förträfflig och lät ännu snäppet bättre på LP12 SE. Framför allt var det ett helt annat djup i ljudbilden. Det svängde också snäppet bättre.

På Amys "Me and Mr. Jones" var det en helt annat låt på DS än på CD12. Tro det eller ej, men DS fick CD12:an att låta stelbent och tråkig! DS har dessutom klart bättre upplösning i basen. Det är mycket lättare att urskilja när trummisen samtidigt ackompanjeras av ytterligare slagverk. På "Tears Dry On Their Own" var skillnaden väldigt tydlig. DS gav inte CD12 skuggan av en chans. Låten (och svänget) lyfte flera snäpp.
På lp lät Amy inte bättre, snarare litet annorlunda och med sämre precision i de lägre registren. Mina handlare föredrog t.o.m. DS framför lp här. Det var nog den största överraskningen att DS kunde matcha en topp tolva (med ny, men inspelad Akiva). LP12:an hade dessutom fördelen av att stå på ett Naim Frame, medan DS stod ovanpå Klimax Kontrol! (på en sämre hylla).

Patty Griffins "Getting Ready" hade rätt bra ös men lät ganska stökig på Akurate CD'n. På DS hängde låten ihop mycket bättre, men hade samtidigt ännu mera driv.

Vanessa da Matas "Quem Irá Nos Proteger" blev nästan en ny låt på DS jämfört med på Akurate CD. Sången var trovärdigare, svänget naturligare, mera tempo, hade överlägsen findynamik.

Tyvärr hade min handlare inte fått sitt handlarkonto öppnat hos Linn så han kunde ladda ner några inspelningar i Studio Master-kvalitet än. Men att döma av kvällens jämförelser, kommer de antagligen att klå LP12 SE.

Det känns väldigt frestande just nu att sälja sin Unidisk 1.1 och investera i Klimax DS. Om man inte hade så många bra musik-DVD...

Björn

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fin recension Björn!
Tycker du beskriver DS som jag uppfattar den.
Ja du... vilken otroligt bra spelare det är. :lol:

Jämförde du Akurate CD mot CD12?
Vore kul med dina intryck av jämförelse Uni 1.1/Akurate CD/CD12/DS /LP12. Hur stora är de upplevda hoppen mellan dessa tycker du?
Undra hur bra DS är med studiokvalitetfiler :roll:

Tänk va bra detta kommer att bli med finputsning av DSteknologin! Är ju bara första utgåvan. :shock: :shock:

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag drog redan en timme över öppethållningen, så jag nöjde mig med att fråga honom hur stor skillnaden mellan Akurate CD och CD12 var. Han sade att den inte var speciellt stor alls. Han skall sälja sin CD12 nu, dessutom får han en i inbyte mot den första sålda DS:en. Så ifall någon är intresserad...
Han hade dessutom köpt upp restlagret på Ninka och säljer dessa för ca 1.300,- Euro om någon vill fynda.

Det största hoppet var nog mellan DS och Akurate/CD12. Jag kan inte påstå att jag upplevde skillnaden som speciellt mycket större mellan Akurate och DS än mellan CD12 och DS. Det var litet samma effekt som att montera en Lingo eller Keel på en LP12:a...

Björn

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Fin recension. 8) Är DS kopplad med tråd eller trådlöst till nätverket?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Han hade dessutom köpt upp restlagret på Ninka och säljer dessa för ca 1.300,- Euro om någon vill fynda.
Fynd!

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Fin recension. 8) Är DS kopplad med tråd eller trådlöst till nätverket?
Med tråd (du kan i o f s sätta en sändare / mottagare, men DS har
inte själv stöd för detta).

/M

Edit: Stavfel

Last edited by M4gnetic on Sat Sep 29, 2007 11:17, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra recensions Björn tack för den och tipset om Ninka :)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
... Jag kan inte påstå att jag upplevde skillnaden som speciellt mycket större mellan Akurate och DS än mellan CD12 och DS. Det var litet samma effekt som att montera en Lingo eller Keel på en LP12:a...

Björn
Bara för att få riktigt klarhet; Menar du att skillnaden mellan Akurate CD och Klimax DS är ung. som LP12 utan resp. med Keel :shock: eller ligger skillnaden någonstans mellan skillnaderna mellan en LP12 med Valhalla resp. Lingo och skillnaden mellan LP12 utan resp. med Keel?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Tendaberry wrote:
... Jag kan inte påstå att jag upplevde skillnaden som speciellt mycket större mellan Akurate och DS än mellan CD12 och DS. Det var litet samma effekt som att montera en Lingo eller Keel på en LP12:a...

Björn
Bara för att få riktigt klarhet; Menar du att skillnaden mellan Akurate CD och Klimax DS är ung. som LP12 utan resp. med Keel :shock: eller ligger skillnaden någonstans mellan skillnaderna mellan en LP12 med Valhalla resp. Lingo och skillnaden mellan LP12 utan resp. med Keel?
Jag upplevde skillnaden mellan Akurate CD och Klimax DS som ungefär lika stor som mellan LP12 med eller utan Keel eller möjligtvis bara som skillnaden mellan LP12 Valhalla och LP12 Lingo. Det är svårt säga att utan att ha gjort en ännu längre jämförelse. Klimax DS väcker ett habegär som få andra Linn-produkter...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte hört med/utan Keel men HELT klart är det minst som med/utan Lingo - om man går mellan Akurate CD o DS.

Olika stor skillnad på de fyra låtarna jag testade men "ny låt" blev det på 3 av 4. Det är inte bara en musikalisk skillnad, det låter också snyggare o fler detaljer/instrument hörs.
Mer "analogt" icke-imponerande o avslappnat. Man dras mer in i musiken än tänker på hur snyggt det låter.
Som en riktigt bra uppgradering alltså!

Klimax DS är chockerande bra, det hör man direkt utan att jämföra iof...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 15:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tendaberry wrote:
Har äntligen lyssnat på och jämfört Klimax DS. Systemet var Klimax DS, CD12, Akurate CD, LP12SE/Ekos SE/Akiva, Klimax Kontrol, Akurate 2200 samt Akurate 242.

Skivor: Amy Winehouse: Back To Black (Lp och CD)
J.J.Cale & Eric Clapton: The Road To Escondido (Lp och CD)
Patty Griffin: Children Running Through (CD)
Vanessa da Mata: Sim (CD)

Vi började med att mata in CD'na på servern, det gick rätt smidigt utom en (Vanessa da Mata, tog ca. 20 min för en låt). Programmvaran Linn Gui är inte så dum. Kändes rätt bra att kunna styra Klimax Kontrol från datorskärmen också. Nackdelen för de som har många klassiska CD är att kompositörerna inte lagras i databasen, så man kan söka på dem. Men det är ju inte Linns fel...

Första jämförelsen var mellan CD12 och DS. På "Heads in Georgia" var det typiska J.J. Cale-gunget betydligt naturligare och hade bättre flyt på DS. Gitarren hade en härlig live-känsla som inte alls var lika påtaglig på CD12:an. Även cymbaler och hi-hats lät klart naturligare.
Vinylutgåvan av denna platta är dock förträfflig och lät ännu snäppet bättre på LP12 SE. Framför allt var det ett helt annat djup i ljudbilden. Det svängde också snäppet bättre.

På Amys "Me and Mr. Jones" var det en helt annat låt på DS än på CD12. Tro det eller ej, men DS fick CD12:an att låta stelbent och tråkig! DS har dessutom klart bättre upplösning i basen. Det är mycket lättare att urskilja när trummisen samtidigt ackompanjeras av ytterligare slagverk. På "Tears Dry On Their Own" var skillnaden väldigt tydlig. DS gav inte CD12 skuggan av en chans. Låten (och svänget) lyfte flera snäpp.
På lp lät Amy inte bättre, snarare litet annorlunda och med sämre precision i de lägre registren. Mina handlare föredrog t.o.m. DS framför lp här. Det var nog den största överraskningen att DS kunde matcha en topp tolva (med ny, men inspelad Akiva). LP12:an hade dessutom fördelen av att stå på ett Naim Frame, medan DS stod ovanpå Klimax Kontrol! (på en sämre hylla).

Patty Griffins "Getting Ready" hade rätt bra ös men lät ganska stökig på Akurate CD'n. På DS hängde låten ihop mycket bättre, men hade samtidigt ännu mera driv.

Vanessa da Matas "Quem Irá Nos Proteger" blev nästan en ny låt på DS jämfört med på Akurate CD. Sången var trovärdigare, svänget naturligare, mera tempo, hade överlägsen findynamik.

Tyvärr hade min handlare inte fått sitt handlarkonto öppnat hos Linn så han kunde ladda ner några inspelningar i Studio Master-kvalitet än. Men att döma av kvällens jämförelser, kommer de antagligen att klå LP12 SE.

Det känns väldigt frestande just nu att sälja sin Unidisk 1.1 och investera i Klimax DS. Om man inte hade så många bra musik-DVD...

Björn
Tack för en bra recension. Jag blir ju väldigt sugen på att lyssna, risken finns väl att jag vill ha sedan också och det är ju värre.
Jag vet att tråden innehåller mycket info men är det någon som har koll på vad den största tekniska förbättringen ligger?
Rent principiellt använder väl en DS ju en HD som källa isället för tex CD 12 som har CD. Min slutsats (kanske förhastad) en Akurat CD skulle kunna låtit lika bra med samma DAC mm?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
... Rent principiellt använder väl en DS ju en HD som källa isället för tex CD 12 som har CD. Min slutsats (kanske förhastad) en Akurat CD skulle kunna låtit lika bra med samma DAC mm?
Med tillräcklig isolation i apparaten (i princip två lådor) skulle antagligen vilken drive som helst ihop med en Klimax DS låta lika bra som via Ethernet d.v.s. den vänder upp-och-ner på en del...

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 10:43 
Moderator
Moderator

Det nya med DS design är väl att den hämtar data via Ethernetgränssnitt, vilket innebär att datan förmedlas paketbaserat i icke realtid. Ethernet är väl ett protokoll med handskakning och felkontroll, vilket innebär att data som ej kommer fram korrekt skickas igen.

SP-DIF som använts tidigare vid digital förmedling av ljudsignaler är, så som jag förstår det, en analog representation av en digital dataström som skickas rakt in i en DA-omvandlare i den takt som sändaren styr. Sändare och mottagare pratar inte med varandra, vilket innebär att olika digitala sändare presterar olika bra.

Med Klimax DS kan Linn helt kontrollera hela omvandlingen av digital information, till analog signal, och det utan störande bullrig mekanik som elmotorer till CD-snurror. Jag tycker Linns val, att koncentrera sig på skapande av analog musiksignal från data lagrad i en fil, känns helrätt!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 17:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lite lustigt att:

The Linn Klimax Music System is the ultimate Linn music system for people who value performance and simply want the best.
(se Linns hemsida)

faktiskt inte kan spela en enda ton. :D

(jo,det finns visst en liten buffer i Klimax DS)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske en lite naiv fråga från en icke-tekniker, men vad är det som gör att den är så dyr?

Det hade ju varit jäkligt roligt om några av de dyrare komponenterna blir billigare med samma hastighet som inom datorindustrin. Då kan man kan få se en "DS Mark 3" för Majik pengar och samma prestanda inom en inte helt avlägsen framtid?

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1824 Next

All times are UTC+02:00