Lejonklou wrote:
Akurate MS har inget gemensamt med Klimax DS. När det kommer en Akurate DS kommer den att ha mycket gemensamt med Klimax DS.
Akurate är ett familjenamn, det säger ingenting om den absoluta prestandan. Alltså kan Akurate MS låta bra medan Akurate CD är dubbelt så bra och Akurate DS fem gånger så bra.
Varför heter då alla Akurate? undrar vän av ordning. Ja, så måste det bli när man som Linn bestämmer sig för tre produktserier. Då måste apparater med helt olika uppbyggnad, funktion och prestanda dela namn.
Frågan har debaterats i en annan tråd och jag fortsätter i denna tråd med citat av sista inlägget från den gamla. Denna tråd har mera rätt namn (mera OnT), men har handlat om mycket annat också. Jag och en annan forummedlem pratade med Andy Oattes från Linn om Akurate MS när han var på Tonlägets Majikdemo. Andy sa då att Akurate MS inte alls var som en "DS". Den var "aningen sämre" än en Ikemi i prestanda. Det är något som jag tycker är mycket underligt, eftersom det är vad man sa om den gamla Kivor Index. (Som Akurate MS ersätter.) Föregångaren till Akurate MS, Kivor Index II, som aldrig nådde marknaden, sades vara avsevärt bättre än gamla Kivor Index. Hur hänger detta ihop? När forummedlemmen kollade med Linn's helpline om vad som egentligen gäller fick han detta till svar:
Linn Helpline wrote:
Dear XXX,
The Akurate Music Server is the world's highest performance music server offering full bandwith CD quality playback synonymous with that of the Akurate CD player.
I would suggest that you contact your local Linn retailer to arrange a demonstration to allow you hear the beneifts of the Akurate Music Server.
Kind regards,
Avril,
Linn Customer Support.
Om detta stämmer, kan man då dra slutsatser om framtida Akurate DS? Bättre prestanda än en Akurate CD för MS pengar (76 tusen)? Eller att Akurate DS blir billigare än en Akurate MS med bibehållen Akurate CD prestanda? Det bara snurrar i huvudet... Skönt att Linn har det enkla svaret att det bara är att glida in på Tonläget och lyssna på den.

Vet någon om Linn lånar ut apparater till handlare om de vill dema i butik/hos kund med en apparat de inte har i sitt sortiment? De får väl knappt sälja grejer som inte ingår i ordinarie sortimentet...