selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Chakra vs 2250
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var in på ToT och jämförde slutsteg Anders skötte demon och riggen såg ut så här:

Unidisk SC
2250
6100
Katan

Vi började med att lyssna lite på Movie, Komponent stativarna + subben otroligt bra sväng och ett kul system som rekomenderas

Först ut var 2250 kändes välbekant rätt likt hemma med aktivt 5125
Snabbt byte till Chakra och det blev bra mycket bättre sväng roligare att lyssna lättare att följa med i musiken.
Stökig musik som Red Hot blev mycket bättre och man inser hur bra dom spelar egentligen.

Slutsatsen är då att Chakra 100w är bättre än 2250 en otrolig bedrift då 2250 är ett fantastiskt steg. Möjligen skulle det ha sett annorlunda ut om vi hade öst på rejält i ett större rum men för mina behov och i mina öron är 100 w Chakra bättre och skulle ge mig ett bra lyft.

Stor tack till Takt & Ton för en proffesionell och bra demo och att ni står ut med mina förvirrade uppgraderingstankar.

/Tomas

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag måste bara kolla så att jag vet säkert: Ni jämförde passivt mot passivt? Väldigt intressant test, jag tror inte att jag har inte hört om någon som gjort en sådan direkt jämförelse, däremot har jag läst en del antaganden om att de är "ungefär lika bra".

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni single-ampade alltså Katan med 6100 och med 2250? Betänk då att 6100 är det sämsta x100-steget; 2100 är klart bättre.

Björn

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jepp passivt och singelampat med 6100.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Jag har variot med och gjort en del jämnförelser mellan 2250 och Majik 2100. Altså det råder ingen tvekan om att C2100 har högre upplösning och troligtvis egentligen är "bättre".

Samtidigt har 2250 en fetare och mer kraftful återgivning. Troligtvis så skulle en blandning funka bra, typ 2250 på bas och C2100 på diskant.

Jag är dock av den uppfattningen det inte är självklart att C2100 är den bättre i alla situationer, rummet och högtalarna som ska drivas KAN göra att 2250 funkar bättre.

(ev. felstavningar beror på Chianti Classico :D )

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Komponent stativarna + subben

Jo den kombinationen låter mycket bra... :?
Lyssnade själv på den kombin här omdagen.. och när jag vandrade hem så hade jag dessutom en Movie under armen :D

Inte är det väl förvånande att chakra låter bättre än äldre och effekt starkare slutsteg. Men kul och höra att Linns utvecklingsavdelning jobbar i rätt riktning!

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 17, 2007 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Quote:

.. och när jag vandrade hem så hade jag dessutom en Movie under armen :D
Så det bidde en Movie man får säga grattis till köpet :)

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 17, 2007 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med risk för att det blir OT. Sondek, hur långt tycker du att man kommer med en Movie jämfört med separata enheter?

Flyttade nyligen och då passar det bäst med högtalarna i vardagsrummet men problemet är att det är inte direkt snyggt med ett stort svart stativ och 4 svarta burkar i det rummet. Vitsen med en platt-TV försvinner ju lite också iom att hela hifi-väggen sticker ut rätt mycket. Så jag leker lite med tanken att om det går att komma ungefär lika långt med en Movie så är det ett attraktivt alternativ.
Sondek wrote:
Quote:

Jo den kombinationen låter mycket bra... :?
Lyssnade själv på den kombin här omdagen.. och när jag vandrade hem så hade jag dessutom en Movie under armen :D

Inte är det väl förvånande att chakra låter bättre än äldre och effekt starkare slutsteg. Men kul och höra att Linns utvecklingsavdelning jobbar i rätt riktning!

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 17, 2007 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett alternativ som jag (inspirerad av Sportis tidigare setup) ska försöka genomföra:

Hitta ett skåp som rymmer två (eller kanske ett i ditt fall) hifi-rack. Sedan gör man hål i botten av skåpet så att racken kan stå mot golvet. Ev. gör man som Sportis och tar bort en del av baksidan också; då kan man dra fram hela skåpet för att lättare komma åt sina apparater när man behöver meka med kontakter etc.

Utmaningen består nog i att hitta ett skåp som är tillräckligt stort (för två rack) och som inte blir instabilt när man tar bort delar av botten och baksidan.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 17, 2007 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

//OT läge on
Det BLIR lite rackligt om man tar bort botten o del av baksidan.
TIPS, leta efter ett skåp som har åtminståne ett hyllplan som kan vara kvar överst + har en ram runt dörrarna då det ökar stadgan betydligt.

//OT läge off

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
hur långt tycker du att man kommer med en Movie jämfört med separata enheter?
Väldigt långt tycker jag.
Med komponent stativarna och subban har man ett system som för småpengar spelar med mycket mer flyt, sväng och upplösning än några år äldre separata produkter.
Tyckte ju att min gamla icke Linn cd var hyffsad via Wakonda och aktivt 5125 in i mina Ninka... Men faktum är att det är ruskigt mycket mer drag när jag kör med Movien helt passivt in i mina Ninka :shock:
Den lilla lådan är magisk och både TV, XBOX360 och allt jag kopplat in låter mycket bättre nu. Anledningen är ju dels en mycket bättre signalkälla, försteg och att det tillsammans med slutstegen jobbar perfekt i hop.
Valde en Silver för den ser ju nästan ut som en CD-12:a på avstånd 8)

Very high WAF faktor om man kan smyga lite med vad den kostar såklart :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 18, 2007 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Very high WAF faktor om man kan smyga lite med vad den kostar såklart :wink:
http://www.aftonbladet.se/pryl/article777914.ab

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00