selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 22:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1324 Next
Author Message
 Post subject: Re: Klimax DS
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Imponerande. Linn börjar nästan hinna ikapp mig. Ryktet säger att de valt nästan samma komponenter som jag nu har. Fast jag har ju byggt själv, så det kostar mig bara en tiondel - knappt.

En fullgod källa kommer att kosta ca. 200 kronor om 2-3 år och alla andra prispåslag är nonsens.
Ok Ken, om du då anställer någon för att montera ihop din burk (räkna med
några hundra kr/h i lönekostnader) och dessutom ska lämna garantier så blir din
kostnad kanske någonstans kring 17-18.000kr.

Du ska sedan ha några procents påslag på det priset. Butiken som säljer
din apparat ska också tjäna på det. Lägg sedan moms på det så hamnar du
någonstans kring 40-50.000kr (och då har jag inte räknat med någon
distributör/importör om du ska använda dig av det).

Jag har ändå inte räknat med emballage, marknadsföring, lönekostnad för
säljare, revisorskostnad, kostnad för lokaler/maskiner etc...

Men du borde kunna komma under 65.000kr/enhet, och då ligger du på
halva priset mot för vad Klimax DS kostar. Då lär du kunna sälja
betydligt fler än Linn om din är lika bra (vilket jag utgår ifrån eftersom
du skriver att Linn "börjar nästan komma ikapp" dig. :wink:

/M

Last edited by M4gnetic on Sat Sep 15, 2007 11:06, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Herre gud vilket gnällande. Vill man inte ha den funktionalitet som DS erbjuder... Köp en pryl med annan funtionalitet. Vill man inte hosta upp 140000 kr, gör inte det då. Märker man ingen prestandaskillnad på olika prylar... köp den billigare av dem!
Nog får man väl ifrågasätta en pryl för 140000? Vad är vitsen att diskutera här om man inte får ifrågasätta och önska sig bättre funktioner i en produkt som ska vara revolutionerande och så mycket bättre än allt annat på marknaden?

Du kan väl istället förklara vad som är så bra med den rent tekniskt för ingen har ju lyssnat på den och tråden är 10 sidor lång och du deltar fortfarande i diskussionen? Annars kan du ju delta i trådar som fokuserar på lyssning med dina argument ovan och inte teknik och funktion i en ny produkt.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har lyssnat på Klimax DS.

Otroligt detaljerad återgivning. Väldigt rent och exakt.

Spelade en låt med en gitarr som hade metallsträngar och jag har aldrig hört en gitarr spelat så bra från en "stereo". Det var mäktigt.

Lyssnade på en låt med bl.a. piano, och det där pianot lät skit. Men det kan ju lika gärna ha varit micken som sög eller att det var lite överstyrt för det distade en aning. Eller så var det en keyboard som skulle låta piano. :oops: Man blev iaf sugen på att sänka volymen lite.

Det hela styrdes med en Samsung NP-Q1u som körde Windows XP Tablet. Programmet kallades LinnGui. En vanlig Linn-fjärr fungerar också om man nöjer sig med play, pause, stop, next, prev o.s.v.

Det var svårt att bedömma hur bra svänget var.
Vi jämförde inte mot någon annan källa.

Jag vill, vill, vill ha en Klimax DS. :twisted:
Digitalt is the shit. :)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:

Spelade en låt med en gitarr som hade metallsträngar och jag har aldrig hört en gitarr spelat så bra från en "stereo". Det var mäktigt.

Lyssnade på en låt med bl.a. piano, och det där pianot lät skit. Men det kan ju lika gärna ha varit micken som sög eller att det var lite överstyrt för det distade en aning. Eller så var det en keyboard som skulle låta piano. :oops: Man blev iaf sugen på att sänka volymen lite.

Det hela styrdes med en Samsung NP-Q1u som körde Windows XP Tablet. Programmet kallades LinnGui. En vanlig Linn-fjärr fungerar också om man nöjer sig med play, pause, stop, next, prev o.s.v.

Var du på HF igår/idag? Jag tänkte ta mig ett besök där idag. Man kanske kommer att träffa några sellerister då?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har fortfarande inte förstått vart problemet ligger med att Linn inte
skickar med någon display/fjärr till DS´n (förutom den lilla enkla fjärren)...

KÖP TILL DEN DISPLAY/STYRNING JUST DU VILL HA!

Hade Linn gjort en egen fjärr så hade den kanske varit lika kul som
en AV5101-fjärr (som kostade lika mycket som en Philips Pronto)
och priset hade kanske varit en tia till (minst)...

Kräv butiken på ett systemförslag med styrning och lagring ifall det är
för jobbigt att själv fundera ut vilka krav ni har.

Vad jag saknar däremot är möjligheten att spela upp film på den, och
gärna olika film/musik i flera rum samtidigt (Akurate MS kanske ?).

Det här är vad jag vill att Linn tillverkar härnäst: http://www.kaleidescape.com/

De saknar också display på fronten, de har inte heller med någon
fjärr/styrning med produkten. Däremot säljer de faktiskt (dyyyyra),
hårddisklösningar och separata touch-displayer OCH DE PASSAR
TILL LINN KLIMAX DS !

Monster Cable (!) bl a kommer med en liknande pryl också, och det
verkar se ut likadant där... så varför skulle Linn fördyra sina prylar
och paketera med det som inte någon annan gör?

/M

Attachments:
File comment: KALEIDESCAPE HOUSEPLAN
Kaleidescape houseplan.jpg
Kaleidescape houseplan.jpg [ 61.54 KiB | Viewed 610 times ]

Last edited by M4gnetic on Sat Sep 15, 2007 11:26, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Roland wrote:

Kul att få lite riktiga intryck om den 8) Hur verkade det fungera med att bläddra i biblioteket och byta "skiva" låtar och så. Gick det snabbt?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:38 
Moderator
Moderator

Mikael2 wrote:
Nog får man väl ifrågasätta en pryl för 140000? Vad är vitsen att diskutera här om man inte får ifrågasätta och önska sig bättre funktioner i en produkt som ska vara revolutionerande och så mycket bättre än allt annat på marknaden?

Du kan väl istället förklara vad som är så bra med den rent tekniskt för ingen har ju lyssnat på den och tråden är 10 sidor lång och du deltar fortfarande i diskussionen? Annars kan du ju delta i trådar som fokuserar på lyssning med dina argument ovan och inte teknik och funktion i en ny produkt.
Ifrågasätta? Absolut. Att kategoriskt uttala sig positivt ellet negativt om en nydanande produkt innan man själv testat den tycker jag är fel. Du Mikael2 har gjort ganska många tvärsäkra uttalanden och antydanden av rent negativ karaktär. Det är möjligt att du har rätt, men vänta med att vara tvärsäker till det att du testat den. Förmodlingen kommer många att ha olika uppfattningar gällande handhavandebiten, och det är ju bara att gilla läget i så fall. För de som inte vill ha sin musik lagrad på en dator är Klimax DS fel pryl.

Jag är mycket nyfiken på Klimax DS. I första hand gällande prestandan, och i andra hand gällande funktionalitet och användbarhet. Lyssningsintryck har efterfrågats flera gånger. När det ges möjlighet ska jag se till att provlyssna och testa användbarheten. Som möjlig spekulant är väl detta helt rätt tråd för mej? Vilka av de förmodade egenskaperna hos Klimax DS är det som gör dej intresserad?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att byta från låt 1 till låt 3 gick blixtsnabbt, precis som med vanlig CD.
På en vanlig CD-spelare går det snabbare att byta mellan låt 1 till låt 2 än från låt 1 till låt 22. Det fenomenet borde inte finnas på Klimax DS och dess hårddisklösning. Med andra ord så borde ett byte från låt 1 till låt 3278 också gå blixtsnabbt.

Jag kan inte säga att LinnGui var bra eller dåligt och det är nästan ointressant. Den butik man handlar ifrån kommer ju att sälja någonting som fungerar på det sätt kunden vill och då spelar det ju ingen roll om det står Samsung eller Creston på fjärren.

Att byta skiva/artist kommer nog att gå lika snabbt på Klimax DS som med en traditionell CD-spelare.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Att byta skiva/artist kommer nog att gå lika snabbt på Klimax DS som
med en traditionell CD-spelare.
...eller lika snabbt som att byta låt i datorn idag. :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:

Ifrågasätta? Absolut. Att kategoriskt uttala sig positivt ellet negativt om en nydanande produkt innan man själv testat den tycker jag är fel. Du Mikael2 har gjort ganska många tvärsäkra uttalanden och antydanden av rent negativ karaktär. Det är möjligt att du har rätt, men vänta med att vara tvärsäker till det att du testat den. Förmodlingen kommer många att ha olika uppfattningar gällande handhavandebiten, och det är ju bara att gilla läget i så fall. För de som inte vill ha sin musik lagrad på en dator är Klimax DS fel pryl.

Jag är mycket nyfiken på Klimax DS. I första hand gällande prestandan, och i andra hand gällande funktionalitet och användbarhet. Lyssningsintryck har efterfrågats flera gånger. När det ges möjlighet ska jag se till att provlyssna och testa användbarheten. Som möjlig spekulant är väl detta helt rätt tråd för mej? Vilka av de förmodade egenskaperna hos Klimax DS är det som gör dej intresserad?
Att den låter i världsklass gör den intressant för mig. Jag har undan för undan lagt in mina cd på hårddisk och inset hur smidigt det är när det fungerar. Jag inser också hur jobbigt det är när jag snabbt vill lyssna på en cd och nätverket krånglar och jag blir sittande med det strulet en timme istället för att lyssna på musik :cry: Jag kan ju göra tvärsäkra uttalanden om tekniska detaljer den saknar som t ex digitala ingångar. Jag vet också att nätverk med windows-datorer inte fungerar alla dagar i veckan året runt.

Nåväl se det inte som gnäll utan jag försöker bara hitta anledningar till att inte stega in och beställa den vilket känns farligt nära nu :)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 12:28 
Moderator
Moderator

Vi är nog i ungefär samma sits då, gällande nyfikenheten på DS. :) Förväntat topprestanda, förpackat på ett nytt, kanske för nytt, format. Stega in och beställa sker kanske inte vilken dag som helst, men när och om det sker så är det en riktig högtidsdag.

Långt mer viktig information än hemunderhållning lagras och förmedlas idag i digitala nät i vårt samhälle, och vi måste helt enkelt lära oss använda den tekniken på rätt sätt.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
... nätverk med windows-datorer inte fungerar alla dagar i veckan året runt.
Måste man ha ett Windows-baserat nät?

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 21:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Mikael2 wrote:
... nätverk med windows-datorer inte fungerar alla dagar i veckan året runt.
Måste man ha ett Windows-baserat nät?
Kanske inte. Det kanske är bäst att köra DS i ett nätverk som enbart ska spela musik. Vet inte om programvaran som styr allt är windowsbaserad eller? Vart sitter förresten mjukvaran? Är det i DS eller krävs det en PC eller kan det installeras direkt på NAS-disken?

Jag inser att jag inte har en aning om hur det är uppbyggt :oops: Läste nåt om att Twonky är inblandat http://www.twonkyvision.de/

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 22:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hmm det där Twonky såg ju intressant ut. Ska testa att installera det på min egna musikserver och se hur det fungerar så kanske man får lite grepp om det hela 8)

ps.

Installerade Twonky på min musikserver (iMac). Tog inte många minuter. Slog på barnens Sony PS3 och den hittade direkt min nya Twonkyserver på nätverket. Förbluffande enkelt så kunde jag nu bläddra bland mina album via min PS3. Tyvärr verkar inte Twonky stödja mina musikfiler som ligger lagrat med Apple Lossless :cry: Tror Twonky stöder Flac om jag inte läste fel. Ska rippa ett par skivor i wav-format och testa att spela upp i PS3. Tar väl hela natten då PS3 hittade en firmware uppgradering som jag accepterade och det går sakta...

Om det är lika enkelt i Klimax DS och om jag nu läste rätt att mjukvaran är Twonky så bör det gå smärtfritt att installera systemet i alla fall 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 16, 2007 07:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Roland! Äntligen lite lyssningsintryck. Om du vill utveckla det ännu mer så vore det väldigt intressant.

Jag får nästan intrycket att bara är jag som är intresserad av hur den låter, till skillnad från teknikdiskussioner, fjärrkontrollen utforming, komfortaspekter etc. Det klart att Linn kommer att lösa det så att det funkar, men är det inte för att reproducera musik vi vill köpa Linn prylar.

Roland wrote:

annan källa.

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1324 Next

All times are UTC+02:00