selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 22:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1224 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
... Är det inte ännu smidigare att ha sin musik lagrad på nätet? Och samtdigt kunna beställa hem det man vi ha till en fest etc och spela upp via sin Klimax? Hyra ut är ju bättre än att sälja individuellt ägande ur säljarens/ägarens perspektiv, eller?
Kanske en aning OT, men då får det bli ordentligt mycket billigare (typ bortåt 99% lägre pris än idag eller så).

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 16:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja jag vidhåller att den står och faller med användargränsnittet :)

Tar det 3-4 minuter(inklusive uppstart av PDA och tilldelning av nätverksadresser) att få igång musik så floppar den. Hur stabil är en PDA och hur lång drifttid har en sån om den ska ha trådlös uppkoppling? Måste jag komma ihåg att ladda den varje kväll? Vad händer om barnen surfar samtidigt som jag vill lyssna på högupplöst musik?

Jag accepterar lite avbrott och digitalblipp/gnissel i en Squeezebox för några tusenlappar men inte i något som kostar 140 papp och ska förenkla/förbättra mitt musiklyssnande :(
Ett nätverk med datorer hackar alltid då och då och denna lösning som Linn har innebär ju att vi ska acceptera att låtar stoppar mitt i eller blippar/hackar och ett par reset/omstarter i veckan. Är det ett framsteg i source first? Jag garanterar att denna maskin inte fungerar felfritt utan omstart 30 dagar i rad någonsin :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allt är ju frid och fröjd (dvs förbaskat bra) om man köper Linns Studio Master download. Vet inte vad som säljs ifråga om WAV och FLAC på nätet. Sedan blir det gråzoner man rör sig i, läs detta http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368 . Sina vanliga CD (enl redbook standard) är väl OK att rippa till WAV för eget bruk enligt lagen men för kopieringsskyddade får man ta till t ex http://www.slysoft.com/sv/anydvd.html och det är ju inte tillåtet. Har inte hört om en lyckad rippning av SACD, beror väl mest på att det inte lagts något större krut på det. Men rippa SACD är hur som helst inte tillåtet och ingen chans att Linn skulle kunna tillhandahålla mjukvara för det även om dom hade en tekniskt lösning. Att rippa DVD-Audio vet jag inte så mycket om men det är väl lika lite tillåtet som DVD-Video.

Sedan vid inläsning av CD till WAV i datorn så är jag övertygad om att kvaliteten varierar med alla ingående komponenter. Mjukvaran (Linn rekommenderar Exact Audio Copy vill jag minnas), Vilken CD/DVD-drive man har och datorns övriga komponenter. Kanske man får prova fram åt vilket håll IDE-kabeln skall vara vänd 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 17:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kanske var lite väl negativ i mitt förra inlägg. Vad jag ville säga är att kraven på en maskin för 140 blir svåra att leva upp till med all ny teknik i den. Varför släppte inte Linn en Majik DS så att mjukvaran och lösningen fått sig en rejäl testkörning samt att de fått en chans att finslipa konceptet.

För 140 papp så vill man ju inte bli en beta-testare av ny teknik. Hade den haft digitala ingångar så hade jag kunnat svälja den som en ren DAC och se nätverksfunktionerna som en bonus men i nuläget är jag väldigt tveksam. Jag förstår inte hur Linn tänkt när man spolat digitala ingångar. En switch med några ingångar som kopplas in på ethernet-ingången kanske är en lösning?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ser det som en fördel att Linn INTE bundlar Klimax DS med en touchdisplay och hårddiskar.

* Kunden nu har valfrihet att välja diskstorlek och raidning etc
* Priserna på hårddiskarna blir betydligt billigare om kunden köper
dem via databranchen (exempelvis mig) än att både Linn och butiken
ska ha (Linn-)marginal på dem...
* Många kunder har kanske redan en dyr touchpanel eller liknande
styrning, och då är det onödigt med en till...
* Display-information på DS känns inte nödvändigt om du kan ha en
Sonos-liknande fjärr med färggrafik i handen där du kan browsa och
dessutom se omslag etc...

Som jag ser det är det upp till butikerna att erbjuda paketlösningar, det är inte fabrikens ansvar.
Låt butikerna sätta ihop paket eller skräddarsy lösningar med fjärrar och diskar till respektive kund.

Hade Linn skickat med diskar hade nog många klagat på prissättningen, eller att det var fel storlek
på diskarna, eller att det inte fanns någon valfrihet...

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag ser det som en fördel att Linn INTE bundlar Klimax DS med en touchdisplay och hårddiskar.

Som jag ser det är det upp till butikerna att erbjuda paketlösningar, det är inte fabrikens ansvar.
Låt butikerna sätta ihop paket eller skräddarsy lösningar med fjärrar och diskar till respektive kund.

Hade Linn skickat med diskar hade nog många klagat på prissättningen, eller att det var fel storlek

/M
Försök att sälja diskar :?: :lol:

låter dina diskar bättre än andras diskar :?: :? :?

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 23:28 
Moderator
Moderator

Vitsen med att Klimax DS har ett ethernetinterface som är paketbaserat och inte jobbar i realtid är väl att Linn har kontroll över hela kedjan som påverkar omvandlingen från digital information till analog. På så vis spelar det ingen roll för ljudprestandan vilken hårddisklösning man väljer för lagring av digital musik.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 23:30 
Site Admin
Site Admin

Magnus wrote:

/M
Mja. Varför är alternativet att erbjuda valfria tillägg helt uteslutet? Jag är helt övertygat om att jag inte är ensam om att tycka att det är lite konstigt att leta upp egna custom-lösningar för att bläddra igenom musikbiblioteket för en spelare man köpt för 140k. Visst, ljud i fokus i all ära, men de som har 140k att lägga upp på ett bräde tillhör rätt sannolikt kategorin som gärna lägger ytterligare 5-10k på en riktigt vettig fjärrlösning komplett med skivomslag i bläddringen, smidigt gränssnitt för spellistor etc.

Samma sak med diskarna. Om man vill bygga själv, inga problem. Jag tillhör själv kategorin som skulle välja det hursomhelst. Däremot finns det andra som vill kunna köpa en färdig lösning utan att hålla på och bygga egna system hemma. Här har du iofs rätt i att det är något som butikerna kan erbjuda, men jag tror att det för många skulle ha känts mer helgjutet om Linn verkligen erbjöd en komplett lösning från början. Liksom LP12.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 14, 2007 23:33 
Moderator
Moderator

Jag tror att landets Linnhandlare kommer få lära sig lite nya begrepp som NAS, WLAN och RAID, just för att kunna erbjuda helhetslösningar till de kunder som vill ha fullservice.

Kan ju bli en intressant övning för personalen :)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så nu har jag också kikat på Klimax DS och den är verkligen snygg avskalad och precis som jag skulle vilja ha det håller helt med Magnus tycker Linn har gjort helt rätt.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Så nu har jag också kikat på Klimax DS och den är verkligen snygg avskalad och precis som jag skulle vilja ha det håller helt med Magnus tycker Linn har gjort helt rätt.
Men inga lyssningsintryck än???

Jag hoppas min handlare har fått den uppkopplad idag, i så fall blir det provlyssning!

Björn

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 10:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Ja men Linn kan väl inte skala av hur mycket som helst och fortfarande ta 140k för en produkt? Vad är det för ny teknik i Klimax DS?
Denna nätverksport hade dom kunnat plugga in för ett par tusenlappar vilken dag som helst i en Kisto.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
don Tomaso wrote:
Ja men Linn kan väl inte skala av hur mycket som helst och fortfarande ta 140k för en produkt? Vad är det för ny teknik i Klimax DS?
Denna nätverksport hade dom kunnat plugga in för ett par tusenlappar vilken dag som helst i en Kisto.
Jo men är den rejält mycket bättre än CD12 så skulle jag kalla den prisvärd och den kommer säkert att sälja bra. Sen skulle det säkert gå att bygga allt detta i en Kisto och få försteg på köpet, det kanske kommer senare. Klimax DS kommer säkert att få efterföljare som är mycket billigare och bara lite sämre .

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 10:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Mikael2 wrote:
don Tomaso wrote:
Jo men är den rejält mycket bättre än CD12 så skulle jag kalla den prisvärd och den kommer säkert att sälja bra. Sen skulle det säkert gå att bygga allt detta i en Kisto och få försteg på köpet, det kanske kommer senare. Klimax DS kommer säkert att få efterföljare som är mycket billigare och bara lite sämre .
Ja kanske den är bättre på någon punkt men det blir nog svårt att jämföra dom. Man har nog glömt hur CD12 lät när DS börjar lira samma låt 5 minuter senare, det verkar ju ta minst en vecka för affären att bara slå på maskinen :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 15, 2007 10:45 
Moderator
Moderator

Herre gud vilket gnällande. Vill man inte ha den funktionalitet som DS erbjuder... Köp en pryl med annan funtionalitet. Vill man inte hosta upp 140000 kr, gör inte det då. Märker man ingen prestandaskillnad på olika prylar... köp den billigare av dem!

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1224 Next

All times are UTC+02:00