selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Startade en tråd med samma namn på component.se...

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=7420

Många nissar där är väldigt skeptiska till några av mina tips... Ändå har
jag medvetet valt att inte vara alltför "hardcore-talibanistisk" (bl a för
att slippa diskussioner typ kuddar Vs spikes).

Vad säger ni? - Är jag helt ute och cyklar? :shock:

/M
Quote:
Startar denna tråd då vi (på grund av mig) snubblade in på ämnet i en annan diskussion.

Jag är av den bestämda åsikten att en anläggning ska riggas ordentligt, vare sig den kostar 10.000kr eller 1.000.000kr, för att få ut mesta möjliga från sina pengar.

En bra riggad anläggning kan låta bättre än en dyrare anläggning som är dåligt riggad. Skillnaderna vid en uppgradering av någon komponent kommer dessutom att bli större om prylarna är bra riggade.

Hur noga är ni med att placera högtalarna t ex? ...och hur flitiga är era handlare på att ge tips och råd om detta?

Min check-lista: (har säkert glömt något, kompletterar eftersom)

1 * All elektronik ska stå stadigt på i en rejäl möbel/bänk på var sin hylla (inte staplade på varandra).

2 * Elektroniken får gärna stå någon annanstans än mellan högtalarna (själv har jag dock skippat detta sedan vi flyttade). Samma gäller stora möbler och tjock-TV´s.

3 * Om möjligt: separat strömmatning från el-centralen med 2,5 eller 4,0mm2 kablar och 16A säkring. Relativt billig uppgradering, speciellt om du är kompis med någon elektriker... och förmodligen bättre investerade pengar än ett dyrt nätfilter. Undvik skarvsladdar, förgreningssladdar och annat. Anslut apparaterna direkt i väggen istället.

4 * Högtalarna ska vara "framlyssnade" till bästa placering. I en enklare anläggning gör 5-10 cm flytt av högtalarna stor skillnad, i en dyr anläggning gör 2 cm skillnad. För att hårddra det hela så kan man säga att det finns bara en placering av högtalarna som är "rätt" - och det gäller att hitta den placeringen.

Börja med att ställa upp högtalarna ganska nära varandra och nära bakväggen. Därefter flyttas högtalarna ut lååångt från bakväggen. Därefter laborerar du fram "rätt" avstånd till bakväggen genom att flytta högtalarna framåt/bakåt. Tillägg: i början kan du använda lite större "steg" mellan flyttningarna, snart kommer du dock att märka att det blir mindre och mindre "steg" när du justerar avstånden. Till sist rör det sig om enstaka centimetrar.

När du bestämt avståndet i djupled testar du att flytta högtalarna utåt i sidled tills det börjar låta sämre... då får du flytta in dem igen. Nu när du har hittat rätt placering av burkarna kan du testa att vrida in dem (toe-in) och se ifall du föredrar det. Gör sedan samma sak med centern (och ev bakhögtalarna). Subben är ett eget kapitel, återkommer till den...

Tips: Om det är svårt att få det att funka med högtalarna oavsett placering - testa att "vända på rummet" och spela mot en annan vägg (glöm inte att fråga frun först).

5 * Efterdra skruvarna till högtalarelementen med handledskraft (eller med momentnyckel). Detta kan behöva göras 1-2 ggr per år.

6 * Om du använder spikes: Se till att högtalarna står stadigt på golvet och inte kan ruckas på. Dra åt muttrarna till spiksen ordentligt. Använd rejäla och stadiga golvskydd eller tryck fast högtalaren ordentligt i golvet.

7 * Alla banan-kontakter el likn ska vara lödda ordentligt, inte fastskruvade.

8* Om möjligt: Förstärk väggen bakom högtalarna med några lager gips om det är en innervägg. En rejäl yttervägg kan vara ännu bättre. Undvik stora fönster bakom högtalarna.

9* En dörröppning bredvid högtalarna sväljer rätt mycket bas vilket kan resultera i för lite bas i soffan...

10*

/M

PostPosted: Tue Sep 11, 2007 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Vad säger ni? - Är jag helt ute och cyklar? :shock:
Inte alls. Att lägga lite möda på detaljer som i princip inte kostar något alls är väl synnerligen vettigt?

Ibland så går det dock inte att komma runt WAF och då får man kompensera detta - och det kan bli dyrt ;-)

Jag tror att många Linnister har betalt för mycket för sitt goda ljud, just därför att tex inte rummet beaktats. Source first i all ära, men det gäller att ta hand om de grova missarna först. Att plussa på 50 papp på CD-spelaren när samma förbättring kan erhållas genom att flytta soffan eller hänga upp ett lager gardiner till är väl snudd på tragikomiskt....

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inlägg typ "jag antar" och "jag tror inte att det gör någon skillnad" är
vanligt i tråden på det andra forumet...

Om de nu inte har testat, varför ska de då ifrågasätta det? SUCK! :?

Det är ändå ganska "rumsrena" tips, inte något om att vira in högtalar-
kablarna i aluminium-folie eller frysa in skivorna... 8)

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 20:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Har du testat att vira in högtalarkablarna i aluminium-folie eller
tror du bara att det inte gör någon skillnad? :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Point taken! 8)

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klockrena tips Magnus och jag tror dom flesta på Selleri redan använder tipsen sen kan det ju vara så att man inte hör så stor skillnad även med tune method men då har man testat iaf. Jag väljer för närvarande bort tipsen på en stabil och bra bänk av den enkla anledningen att det inte har fungerat inredningsmässigt. I nästa boende kommer jag dock att testa lite olika alternativ, bänken kommer att finnas i ett angränsande rum och då spelar det estetiska mindre roll :D.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har förstärkt min ena vägg med 3 lager gips, tyvärr tror jag att det behövs tyngre och stummare matrial, någon som har förslag?

Annars tycker jag att det är enkla och bra tips som du kommer med Mangnus

Visst vart vägen bättre, men fortfarande så hamnar basen samt en del av mellanregistret i Toaletten :(

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 11, 2007 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Golvgips är tyngre än "vanlig" gips.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00