selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 11:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 724 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
hepcat wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Vad är det för Precision Engineering i en DAC?
Att CD12 är så bra bygger ju mycket på en stabil platform o silver enginetransporten.
En superstabil/skärmad Klimaxlåda torde inte vara lika kritiskt i en DAC...
Anta att man kan bygga en billig låda o spara in 20-30k (konsumentprisledet) o tappa 10% prestanda :wink:
Nuförtiden är det väl inte så mycket precision engineering i en DAC skillnad var det i CD-erans barndom då varje DAC behövde kalibreras. det är väl troligen mera förutsättningarna för DACen runtomkring störningar av olika slag. Det är väl inte många som använder multibitsdacar idag.

Hur DS presterar återstår att höra. Men köpa den det vetifan om jag kommer iallafall. Mycket pengar det där det kan man ju använda till att skaffa en fin gammal jänkare.
Vilka ingenjörsaspekter som avses med begeppet har kanske ändrats över tiden, men att topprestanda kräver ingejörskonst av yppersta klass in i minsta detalj (precision) råder det knappast någon tvekan om!?
Sant men själva DAC en tänker jag på själva chipet sedan gäller det som sagt att optimera för den och det gäller ju även valet av DAC chip.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 09:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Några ytterligare kommentarer från en Linnhandlare som lyssnat ordenligt på Klimax DS på Linnfabriken.
Minst sagt imponerad. De som var där fick först se hur en vanlig CD rippades på en helt vanlig PC och sedan direkt spelades upp på DS. Enligt killen lät det klart bättre än en CD12.
De laddade sedan ner masterkvalitetskopia direkt från Linns webb och spelade upp. Enligt killen vara alla överens om att det lät bättre än en topputrustad LP12.
Han var också impad över hur lätt det var att få ihop systemet med hårddiskar/dator osv. De fick öva lite grann och kunde snart sätta upp hela systemet på 15 min. Också impad över gränssnittet för att hantera musiken... de testade olika sätt, både laptop och PDAs, och tror jag, en Nokia mobiltelefon. Tog 1 minut att få allt att funka och sedan kunna bläddra igenom flera TB med skivor...
Enligt killen kommer de första exemplaren att vara tillgängliga för försäljning hos vissa Linn-handlare redan i oktober.
Klart viktigaste produkten för Linn sedan LP12 menade han.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 10:07 
Moderator
Moderator

Det ska bli otroligt spännande, förutom prestandan, att se hur de löst gränssnitten.

Kan man rippa och spela SACD med SACD-kvalitet?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den kostar fortfarande mycket pengar och jag har fortfarande inte råd. Men jag tycker att Klimax DS verkar bli billigare och billigare ju mer jag hör om den! Hoppas att den får en analog ingång också...

Jag har alltid tyckt att CD12 har haft fantastiska CD prestanda. Klimax DS är alltså efter 9 års utvecklingsarbete bättre. Är Klimax DS dessutom bättre än Topp LP12 så är det inget annat än en sensation! Då går det inte att kalla den dyr! Hoppas bara att jag kommer att ha råd någon gång...

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Den kostar fortfarande mycket pengar och jag har fortfarande inte råd. Men jag tycker att Klimax DS verkar bli billigare och billigare ju mer jag hör om den! Hoppas att den får en analog ingång också...Jag har alltid tyckt att CD12 har haft fantastiska CD prestanda. Klimax DS är alltså efter 9 års utvecklingsarbete bättre. Är Klimax DS dessutom bättre än Topp LP12 så är det inget annat än en sensation! Då går det inte att kalla den dyr! Hoppas bara att jag kommer att ha råd någon gång...
Antar att du menar att den blir mer o mer prisvärd ju mer du hör om den :wink: 140k är ju lika dyrt oavsett prestanda.
Någon som vet om den går att uppgradera? 

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

140' kr är ofantligt mycket pengar för de flesta, men om ovanstående prestanda stämmer är förhoppningen hos mig, och troligtvis de flesta andra här på forumet med "normala" inkomster, att det kommer följa "avknoppningsprodukter" på samma sätt som CD12-->Ikemi!

Det kanske inte är helt fel att man inte har råd att investera i riggen förrän om tidigast ett år! :D

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Antar att du menar att den blir mer o mer prisvärd ju mer du hör om den :wink: 140k är ju lika dyrt oavsett prestanda.
"Dyr" och "billig" refererar väl alltid till prisvärdhet? Vem skulle få för sig att kalla ett hus (i Sverige) för 140kkr för "dyrt"? Likväl är det samma mängd pengar... Meningslöst hårklyveri, egentligen. :twisted:

Om Klimax DS med CD-data är bättre än LP12:an så är det smått sensationellt. (Även om man redan här jämför äpplen och päron i någon utsträckning.) Att den är bättre med "Studio Master Quality"-data är mindre förvånande egentligen, men också mycket mindre intressant. Det kommer att dröja åratal, om ens någonsin, innan den potentialen realiseras på något intressant sätt. Det är inte förrän de stora bolagen gör betydande delar av sin katalog tillgängliga i motsvarande format som det spelar någon verklig roll - vad som är tekniskt möjligt är i sista hand inte lika intressant som vad man faktiskt kan lyssna på.

Dock blir det ju oerhört mycket mer sannolikt att ett högupplöst format hittar ut på marknade nu när det inte krävs något fysiskt medium - att SACD inte skulle lyckas blev ju fort uppenbart, och bättre förutsättningar än det hade (bakåtkompatibelt, pushat av Sony) lär ett nytt format inte få..

Hur som helst.. intressant pryl. Redan "betydligt bättre än CD12" är banne mig spännande. :D

Last edited by teatime on Thu Sep 06, 2007 14:34, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 14:29 
Site Admin
Site Admin

Pediatrik wrote:
140' kr är ofantligt mycket pengar för de flesta, men om ovanstående prestanda stämmer är förhoppningen hos mig, och troligtvis de flesta andra här på forumet med "normala" inkomster, att det kommer följa "avknoppningsprodukter" på samma sätt som CD12-->Ikemi!

Det kanske inte är helt fel att man inte har råd att investera i riggen förrän om tidigast ett år! :D
Precis! Ikemi-effekten är ju det jag antar att många av oss hoppas på. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det något som stödjer detta? Linn och Naim har ju ofta gått hand i hand och erbjudit marknaden relativt lika produkter och ofta har ju en viss produkt från Linn haft en motsvarighet hos Naim både avseende pris och prestanda. Vilket märke man föredrar verkar mest vara en smakfråga. Verkar det då inte konstigt att Linn erbjuder ngt som förmodligen är bland världens bästa cd-spelare till ungefär samma pris som Naim släpper en produkt för samma pris med prestanda i klass med en Ikemi? Jag skulle bli väldigt förvånad om inte de två företagen kollar in varandras produker och priser väldigt noga. För båda företagen är ju den andre den klart allvarligaste konkurrenten.

Magnus wrote:
Vi kan säga något om prisvärdheten om vi har något för ungefär samma
pengar men med annan prestanda...

T ex:
Quote:
Naimnet är ett IP-baserat multirumssystem som släpps på export
i början av nästa år. Den bästa musikservern väntas som CD-spelare
kunna bli i klass med CDX2. men kommer att kosta ungefär tre gånger
så mycket.
D v s en apparat för ganska precis samma pengar (ca 130´) som Klimax
DS, men som verkar bli iklass med en CD-spelare för en tredjedel av
pengarna (ca 43´)...

Om då Klimax DS (ca 136´) blir bättre än en CD12 (190´) så måste den
kunna kallas för prisvärd... (om vi förutsätter att CDX2 inte är bättre än
CD12).

...eller?

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Verkar det då inte konstigt att Linn erbjuder ngt som förmodligen är bland världens bästa cd-spelare till ungefär samma pris som Naim släpper en produkt för samma pris med prestanda i klass med en Ikemi?
Det kanske gäller om man går efter tune dem.
Det kanske blir ett annat resultat om man går efter PRaT :wink:

Så det kan ju vara så att en NAIM-anhängare tycker deras musikserver är grymt bra o prisvärd!

Sedan ska man vara skeptisk till allt snack om prestanda.
Hur har inte tex Komponent "skiftat" i kvalitet? (om man nu baserar intrycken från förhandsnack, tidiga demoex, mot verklig produktionsprestanda)

EDIT, när får vi en trovärdig JÄMFÖRELSE av Klimax DS mot andra CDspelare o LP12?
Att de ex som finns att titta på, inte får spelas på offentligt gör åtminståne mig tveksam hur bra den egentligen är :roll:
Eller också är den fortfarande buggig o man vill inte riskera att någon skriver om detta så man får en ny Unidisk-debatt.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo jag håller med dig. Så här innan en produkt har släpps så tenderar ryktena att flöda rätt vilt och ofta överdriva en ny produkts förträfflighet jämfört med de existerande.

Det ska bli oerhört spännande att se (höra) hur bra den är. Inte för att jag har tänkt att köpa en, utan för att jag, liksom många andra här på forumet hoppas på en budgetvariant relativt snart. Jag väntar med att uppdatera rejält tills min karik brakar ihop (Numerik har redan säckat ihop) och då vore det ju spännande att ha något sådant att välja på.
EDIT, när får vi en trovärdig JÄMFÖRELSE av Klimax DS mot andra CDspelare o LP12?
Att de ex som finns att titta på, inte får spelas på offentligt gör åtminståne mig tveksam hur bra den egentligen är :roll:
Eller också är den fortfarande buggig o man vill inte riskera att någon skriver om detta så man får en ny Unidisk-debatt.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker ändå att Linn inte brukar överdriva om sina produkter inte jämnfört med sina egna iaf. Så om de säger att den är bättre än Cd12 tror jag att det är så...

Sedan tror jag sportis är inne på rätt spår varför de inte spelar den, pga eventuella buggar. Det här är klart Linns mest mjukvaru baserade produkt någonsin och de vill inte ta några risker än. Sedan hör väl till historian att Linn och mjukvaru inte alltid har gått hand i hand.

Mitt första inlägget i denna tråd så måste jag tillägga att det verkar vara en grymt intressant produkt! Hoppas man kan använda den som "vanligt" ljudkort så är det perfekt föratt koppla till htpc kan man kika på filmer, serier m.m. Dock endast i 2 kanaler men räcker ganska långt eller man kanske vågar hoppas på en som klarar flera kanaler med DD, Dts och de nya formaten senare. Kanske ihop bygg med ett försteg...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Tycker ändå att Linn inte brukar överdriva om sina produkter inte jämnfört med sina egna iaf. Så om de säger att den är bättre än Cd12 tror jag att det är så...
Det är det nog ingen som betvivlar.
Akurate CD är ju nära o en efterträdare till CD12 kan ju inte vara sämre än orginalet!

Var mest det där med "slår LP12" som jag tror de flesta inkluderat mig vill höra för att tro på.
O vilket format snackar de om?
Är ju CDformatprestanda som är intressant att jämföra med vinyl.

Personligen är jag RÄTT trött på alla marketingfloskler som Linn fortfarande kör med. (titta på pressreleasen on Akurate MS o Klimax DS http://www.audiophile.no/Visnyhet.asp?Id=181)
Först är Akurate "worlds best, highest performing sounding music server" o ett stycke längre ned är Klimax DS ännu bättre :wink:
Bättre än världens bästa :roll:
Men det är väl klart...DS är väl ingen music server :roll:

Men nu är väl mässan i USA snart öppen va?
Då hoppas man att någon får testa Akurate MS mot tex Akurate CD så man kan uppskatta hur bra DS'en är.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 08, 2007 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var mest det där med "slår LP12" som jag tror de flesta inkluderat mig vill höra för att tro på.
Det är ju ibland omöjligt att jämföra en LP12:a med CD-spelare (eller hårddiskspelare) eftersom man ju inte vet om det är samma original man lyssnar på. Min (begränsade) erfarenhet är att det skiljer mycket mer mellan en bra och dålig master än vad det gör mellan en CD12:a och en "Classic".

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 10, 2007 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som läst ngt mer om spelarna nu när mässan dragit igång? Det ska bli oerhört intressant att se vad Linn (och Naim) lyckats plocka ihop.

Naim släppte nyligen en ny integrerad förstärkare (Super nait ca 35 000 kr) som har inbyggd d/a omvandlare. Det som är särskilt intressant är ju att Naim inte har ngn digital utgång på sina nuvarande spelare så ngt spännande har de säkert i görningen.

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 724 Next

All times are UTC+02:00