Jisses, här var det verkligen lång tid sedan man skrev något! Well, en anledning kan ju vara att första delen av våren (tom Mars) spenderades i Skåne med tillfällig rigg (Ikemi/Creek 4140/Unik) och att jag därefter har varit i sonens klor som pappaledig... Nåja, tidigare uttalanden om föräldraskapets ekonomiska våndor till trots, kunde jag inte låta bli att fira en prematur julafton i början på sommaren, då ovanstående paket innehållandes Akurate DS och Exotik+DA (Phono) knackade på! Bye, bye old-school!
Jag hade inga bekymmer att koppla in Exotiken, men DS:en var ju en helt annan femma... Jag gjorde nämligen misstaget att gå "off the beaten track" när det gällde NAS och beställde en Synology DS

207+ (2x750GB Seagate HDD), då denna hade fått goda omdömen både på nätet och av vänner. Vad jag dock inte insåg var att Twonky inte längre supportar sk heminstallationer, utan enbart NAS:ar med förinstallerad Twonky. Att själv installera Twonky på NAS:en verkade inledningsvis som en omöjlighet (Linux-kunskaper etc etc), så jag testade istället Synologys egna Mediaserver, vilket tyvärr enbart ökade förvirringen! För att komplicera det hela är jag ju dessutom en Mac-användare med allt vad det innebär när det gäller rippning, LINN GUI och LINN Config...
Nåja, efter MYCKEN frustration (Det var något enklare förr när man fick hem sin Ikemi, pluggade in den och började njuta på några minuter...), några (?) gråa hår och lite amatör-Linux-moves, lyckades jag installera Twonky på min NAS och via VMWare Fusion kunde jag få till EAC för rippning och LINN GUI för kontroll. För närvarande ser mitt DS-nätverk ut som följer: Akurate DS/Vigor 2600We (Router/Switch)/Synology DS207+/Twonky. I väntan på styrprogram för iPod Touch, styr jag härligheten med MacBook Pro/VMWare Fusion/Windows XP/LINN GUI via CAT-5.
Vad gäller rippning använder jag som sagt EAC, ffa beroende på stabila resultat och att EAC rapporterar när något väl strular. Jag har rippat drygt 500 CD av 700+ och jag kan knappast påstå att det är någon rolig sysselsättning! Har ju dock fördelen av att vara pappaledig, vilket innebär ett högre tempo än om jag hade jobbat. Med lite tur lär jag vara färdig med rippningen när det väl är dags att återvända till kolgruvan! Hitintills har ca 20-25 skivor varit besvärliga, vilket antingen beror på repor (flickvännens skivor som tidigare verkar ha förvarats på golvet...) eller Sonys j-vla kopieringsskydd. Jag får nog testa åtminstone RipStation på de struliga skivorna, eftersom det finns några jazzskivor bland dem som jag inte vill leva utan!
Hur LÅTER det då????! Well, jag har ganska svaga minnesbilder av Uni 1.1 resp CD12, men just nu svänger det SJUKT bra här hemma! DS:en plockar fram en hel del "analoga" kvaliteter ur det digitala mediet, vilket gör att det låter mer "live" än någonsin. Dessutom bevisar Exotiken, att min trotjänare till Kairn, hade varit en flaskhals som heter duga med DS framför! Dock inget bekymmer att matcha old-school Klout/Keltik med "The future of music"!
Ser nu fram emot att bli färdig med rippningen och att uppdatera DS:en med senaste mukvaran. Den verkar vara en riktig höjdare!