selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 18:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag är ute efter en bra och prisvärd skivspelare. Det verkar som man kan hitta bra, gamla spelare begagnat till hyfsade priser. Bland annat har jag hittat en Linn Axis Mk II med Basik tonarm och K5 pickup från '89. Jag har inte hunnit kolla på den i verkligheten än, men enligt säljaren så är den i toppskick. Han vill ha 3000 kr för den, är det ett vettigt pris och en "bra" spelare ?

Annars har jag funderat på några gamla Thorens-spelare, TD 166 Mk II speciellt, och även Rega P3 har varit aktuell.

Mitt system: Thule Spirit IA60B förstärkare och CD150B med Mirage OM-7 högtalare.

Ber om ursäkt i fall det här inte hamnade i rätt kategori.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är rätt kattegori vi har ju ingen köpråd kattegori.

Linn spelare är generellt i gott skick så det är den säkert och det är ett väldigt bra pris men jag rekomenderar att du byter ut pickupen på den med en gång. De andra spelarna har så vitt jag vet inte en suck mot Axisen. TD166 har det definitivt inte men rega P3 om det är den nya p3-24 som du tänker på så vet jag inte hur den står sig men de äldre var långt ifrån lika bra om än dock bra.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En spelare kan oftas justeras och fixas till om det behövs, men
en tonarm kan vara kass fast den ser tipp-top ut... så ofta är det
bättre att köpa en dyrare spelare med juste arm än en billig med
trasig arm.

/M

PostPosted: Wed Sep 05, 2007 21:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

polymorph wrote:
Jag är ute efter en bra och prisvärd skivspelare. Det verkar som man kan hitta bra, gamla spelare begagnat till hyfsade priser. Bland annat har jag hittat en Linn Axis Mk II med Basik tonarm och K5 pickup från '89. Jag har inte hunnit kolla på den i verkligheten än, men enligt säljaren så är den i toppskick. Han vill ha 3000 kr för den, är det ett vettigt pris och en "bra" spelare ?

Annars har jag funderat på några gamla Thorens-spelare, TD 166 Mk II speciellt, och även Rega P3 har varit aktuell.

Mitt system: Thule Spirit IA60B förstärkare och CD150B med Mirage OM-7 högtalare.

Ber om ursäkt i fall det här inte hamnade i rätt kategori.
Helt klart en axis, har haft båda modellerna du nämner innan min 12:a, Regan var ett lyft jämfört med Thorens och en Axis lirar skjortan av den P3:a jag hade, funderade på den innan jag några år senare köpte 12:an.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 22:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Okej, tack för tipsen! Av allt att döma så blir det Axisen. Har karln kvar den, och den verkar så fräsch som han uppgett så köper jag den imorrn om jag hinner. Ska bli kul att höra om skillnaden är markant jämfört min gamla (fast egentligen nästan 15 år nyare) Pioneer PL-990 :)

Sen behöver jag ju ett RIAA-steg också förstås. NAD PP2 verkar få bra kritik och är trevligt billig. Någon som har nåt att säga om den? Tips på andra lämpliga kandidater tas tacksamt emot också förstås. Jag hade tänkt försöka hålla budgeten för RIAA-steget under eller åtminstone omkring tusenlappen, men jag vet ju hur det brukar sluta .. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

polymorph wrote:
Okej, tack för tipsen! Av allt att döma så blir det Axisen. Har karln kvar den, och den verkar så fräsch som han uppgett så köper jag den imorrn om jag hinner. Ska bli kul att höra om skillnaden är markant jämfört min gamla (fast egentligen nästan 15 år nyare) Pioneer PL-990 :)

Sen behöver jag ju ett RIAA-steg också förstås. NAD PP2 verkar få bra kritik och är trevligt billig. Någon som har nåt att säga om den? Tips på andra lämpliga kandidater tas tacksamt emot också förstås. Jag hade tänkt försöka hålla budgeten för RIAA-steget under eller åtminstone omkring tusenlappen, men jag vet ju hur det brukar sluta .. :)
Inte en aning om det steget men det är nog okey annars är det ett RIAA steg på g http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=3697 som verkar vara ett fynd men lite över budgeten då.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 22:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

Säkerligen bra grejer, men en bra bit över min budget just nu tyvärr.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

polymorph wrote:
Då är det nog bara att slå till på ett sånt där NAD steg de är säkerlikgen ok eller ett Project RIAA de vet jag är helt ok för stålarna men jag tror de är rätt lika varandra finns ju iofs även alternativet med en begagnad LK1a antingen original och köra tape out eller en ombyggd.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

polymorph wrote:
Det finns dom som köper en Linn LK1 och använder som enbart RIAA-steg. Men den är säkert inte sämre som komplett försteg och brukar gå att hitta för runt 1500:-.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
polymorph wrote:
Det finns dom som köper en Linn LK1 och använder som enbart RIAA-steg. Men den är säkert inte sämre som komplett försteg och brukar gå att hitta för runt 1500:-.

/ B
Sant det är så jag använder min som ett komplett försteg.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har kört med en Pro-ject Phonobox MkII kostar runt 950:- och kan rekommendera den. Jag frågade runt lite före inköp och den ska vara bättre än NAD. I slutet av 2006 så testade Hifi&musik olika riiasteg där skulle du kunna få vägledning. Du kanske kan hitta något beg för att sedan köpa något av Lejonklous riia.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 10:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Okej, jo, jag har kikat på phonobox också, fast inte läst eller hört några uppgifter om den tidigare. Det är helt klart också ett alternativ, den är dessutom mycket snyggare än NAD:en. Det är mycket svart i min anläggning, med lite små gulddetaljer på både Thule-grejerna och Mirage-högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tonläget har Phonobox SE (snäppet bättre än Phonobox Mk II skulle jag tro) begagnad för 1200 kr. I och med introduktionen av Kinki kommer det säkert in fler såna, och ett par hundra billigare kommer de nog att bli också.

Edit: Men jag tror en LK1 ändå är bättre. Har inte jämfört själv dock.

Post subject: RIIA
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 12:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Cambridge Audio Azur 640P Phono är en mycket bra riia för sitt pris 60 pund i UK. Vet ej vad den kostar i sverige, men säljs av HiFi klubben...

Post subject: Re: RIIA
PostPosted: Thu Sep 06, 2007 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mendelevium wrote:
Cambridge Audio Azur 640P Phono är en mycket bra riia för sitt pris 60 pund i UK. Vet ej vad den kostar i sverige, men säljs av HiFi klubben...
Ja den har fått lysande kritik på pink fish media och många som verkar byta ut sina Naim kort mot den.

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00