selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

Varför är det så bra live?
Live-musik är så bra som den är pga "source first"-principen 62%  62%  [ 13 ]
Att det är bra live-ljud beror på att hon står där - live. Då låter det bra, oavsett ljudkvalitet! Hypnotisering, placebo, star quality 38%  38%  [ 8 ]
Total votes: 21
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tar med den som har vett att inte ta över hela festen ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett, tveklöst! Men ljudet är ju inte hela biten. Konserter är ju visuellt också som ljusshow och framträdandet. Publikkontakt och förmågan att hålla intresset uppe hela konserten. Publiken är också viktig, rätt publik lyfter artisten. Konserter är en helhet alltså som inte kan återges i efterhand, det händer här och nu. Ett starkt minne är när jag i min ungdom i Karlstad 1979 såg Ebba Grön, det var som att bli överkörd av ett expresståg. Minns inget om ljudet men antagligen lät det nog inte så bra. I vissa fall är det kanske bättre om man inte hör alla toner som resp musiker spelare, det handlar om att fömedla kraften.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 03:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vilken bra fråga, hur många tolkningsmöjligheter som helst.

För att spetsa till det
sportbilsentusiasten wrote:
Svaret ETT är ju ett givet val.

Det ÄR bra live för att det är ultimat source first.
Ni som sett liveframträdanden där de mimar till inspelad musik märker hur kass det är...så argumentet att det blir bra tack vare att de står på scen faller ju pladask till marken.
Likaså gäller musik som de brukar spela innan bandet uppträder - kass vanligtvis då de tar ljudet från en sunkig CDspelare alt PC.
Man hör direkt när de kopplar om till scenmickarna. OJ va bra det blir så!
Instämmer med hr Sportis och just därför måste svaret vara 2

Om man mimar är det ju inte Live och därför låter det inte bra!

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ETT!

Jag hör ofta argumenten av ägare till japanska stereosystem. Det är bättre för att jag ser dem, det är bättre för stämningen, kompisarna, ölen etc. :roll:

Dumheter! :!:

1: Prova själv att blunda när du är på konsert. Blir musiken sämre när du inte ser bandet och bara hör musiken? :?:
2: Prova att se video på MTV istället för CD/LP på din Linn. Blir det bättre för att du ser dem? :?:
3: Prova att på en konsert gå iväg till en plats där du inte har kompisarna omkring dig, kanske ingen alls(möjligt på vissa utomhuskonserter). Blir musiken sämre för att du är ensam? :?:
4: Prova att drick några pilsner och ha med dig kompisarna och lyssna på en japansk "standardstereo". Blir musiken bättre för att du är "full och go" och för att du är i glada vänners lag? :?:

Med lite tur kan man gå förbi en trubadur på gatan, nykter, ensam, stressad och inte alls beredd på njutning. Det kan vara hur bra som helst! Top 3 i mitt musikliv är en sådan stund, tre killar med två billiga instrument i Londons tunnelbana 1992. :shock: Jag har 15 år senare mycket svårt att spela mina Bob Marley på LP, det kommer aldrig i närheten! Marley som svängde så skönt på LP12:an innan känns stendöd och trist jämfört med det som finns i mitt huvud. Melodierna sitter som i sten inne i skallen fortfarande. Vi (3 Linnägare) stog kvar där länge i chock och vi talar än idag om den stunden ibland!

Jag har själv gått på toaletten på Nefertiti (betong) och trots att jag bara hört tonerna under 500 Hz har det varit mycket bättre musikaliskt än mitt system hemma. Jag hör och känner "Fan vad kul det är därute, jag måste snabbt tömma blåsan". Så kan man även känna när man går förbi en lokal där det spelas livemusik. Redan på gatan hör man om det är kul inne i lokalen. Ljudet är givetvis kass ur ett hifiperspektiv, men musiken går fram. OM det är bra.

Jag har också varit med om att gå hem från konserter och ha mycket roligare framför Linnsystemet, men det är ovanligt. Jag minns en gång när jag var på en konsert i början av 90 talet med blandade artister (rocktåg, badrock el. likn.). Tommy Nilsson går ut först sjunger några låtar och jag och en (Linn)kompis är på väg hem från en konsert med uppenbarligt pinsamt PA, helt dött. Sedan kommer Björn Skifs ut och tar över SAMMA mikrofon. Helt plötsligt svänger det som f-n om sången! Han får med sig bandet som också verkar tycka det är kul med en riktigt entertainer vid rodret, allt börjar svänga och allt blir kul. Där kan vi prata om "Source First"!

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 04:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jag har också varit med om att gå hem från konserter och ha mycket roligare framför Linnsystemet, men det är ovanligt. Jag minns en gång när jag var på en konsert i början av 90 talet med blandade artister (rocktåg, badrock el. likn.). Tommy Nilsson går ut först sjunger några låtar och jag och en (Linn)kompis är på väg hem från en konsert med uppenbarligt pinsamt PA, helt dött. Sedan kommer Björn Skifs ut och tar över SAMMA mikrofon. Helt plötsligt svänger det som f-n om sången! Han får med sig bandet som också verkar tycka det är kul med en riktigt entertainer vid rodret, allt börjar svänga och allt blir kul. Där kan vi prata om "Source First"!
Att Tommy Nilsson inte svänger har nog inte med riggen att göra...

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett, SJÄLVKLART!

Ang att blunda på konserter. Jag blundar faktiskt ALLTID när jag är på klassiska konserter, för att fokusera på det viktiga dvs musiken! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 23:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Pediatrik wrote:
Ett, SJÄLVKLART!

Ang att blunda på konserter. Jag blundar faktiskt ALLTID när jag är på klassiska konserter, för att fokusera på det viktiga dvs musiken! :D
Det ger mest njutning och behållning med när man skall lyssan på klassiskt live... :D

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00