selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 11:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 624 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 22:03 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
Det betyder bara att för många människor har för mycket pengar, inte att den är prisvärd.
Jag har inte försökt leda diskussionen in på huruvida Klimax DS är prisvärd eller inte. Prisvärdhet är en funktion av två saker. 1. Hur den kostar i förhållande till andra alternativ. 2. Hur den presterar i förhållande till andra alternativ.

Vi känner inte till hur prestandan är. Om det visar sig att det prestandamässigt inte finns några jämförbara alternativ, så kommer vi inte ens senare att kunna säga något om prisvärdheten.

Vi får vänta och se :)

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi kan säga något om prisvärdheten om vi har något för ungefär samma
pengar men med annan prestanda...

T ex:
Quote:
Naimnet är ett IP-baserat multirumssystem som släpps på export
i början av nästa år. Den bästa musikservern väntas som CD-spelare
kunna bli i klass med CDX2. men kommer att kosta ungefär tre gånger
så mycket.
D v s en apparat för ganska precis samma pengar (ca 130´) som Klimax
DS, men som verkar bli iklass med en CD-spelare för en tredjedel av
pengarna (ca 43´)...

Om då Klimax DS (ca 136´) blir bättre än en CD12 (190´) så måste den
kunna kallas för prisvärd... (om vi förutsätter att CDX2 inte är bättre än
CD12).

...eller?

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 22:48 
Moderator
Moderator

Så kan man resonera. Men vi vet ju vaktiskt inte om detta stämmer i praktiken. Varken prestanda eller priser, för Linns och Naims nya produkter. Bara att invänta och testa sedan. Spännande!

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 01:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ska till London imorgon, köper tidningen givetvis. Rapport kommer.
Just hemkommen.
Givetvis var tidningen slutsåld på Heathrow, kollade på tre ställen. :cry:
Verkar vara ett hett nummer 8)
Ett av ställena plockade fram ett ex av det gamla numret när jag frågade - man kan inte klaga på servicekänslan...

Prisvärdhet ja, vi får väl se hur bra den är först.
Men dubbla slantarna jämfört med Akurate CD förpliktigar :!:
Vore ju SKAM om den inte spöar CD12 reält :roll:

Dock torde utvecklingen gå rasande fort så en förutsättning att kunna sälja den för 140kSEk är att den kan uppgraderas - o att LINN verkligen hänger med i rejset!

Oavsett vilket kommer aseaterna (o Fredik hoppas jag) att kopiera den.
En inte allt för vågad gissning är att de kommer spelare från andra leverantörer med något sämre prestanda till bråkdelen av priset...

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 07:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag glömde kanske att säga att jag naturligtvis inte har råd med en Klimax DS oavsett hur bra den är :(
Min teoretiska maximala gräns skulle kunna vara Akurate CD, men nu snackar vi inte direkt om att dessa pengar ligger och väntar på ett konto.
Sedan finns det ju mycket andra alternativa investeringar.
Stort kylskåp, ny bil, altandäck, mm. Dessa ger ju dessutom värde för övriga familjemedlemmar.
Visst är livet kort, skall man lyssna på musik istället för att umgås med sina barn?
Jag vet ej...

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag glömde kanske att säga att jag naturligtvis inte har råd med en Klimax DS oavsett hur bra den är :(
Min teoretiska maximala gräns skulle kunna vara Akurate CD, men nu snackar vi inte direkt om att dessa pengar ligger och väntar på ett konto.
Sedan finns det ju mycket andra alternativa investeringar.
Stort kylskåp, ny bil, altandäck, mm. Dessa ger ju dessutom värde för övriga familjemedlemmar.
Visst är livet kort, skall man lyssna på musik istället för att umgås med sina barn?
Jag vet ej...

mvh
Steffe
Jag försöker att kombinera detta man kan ju umgås med sina barn och lyssna på musik också det ena utesluter ju inte det andra

Visst är det ju så att man kan ses som en egoist för att man köper en pryl som är mest för egen vinning men jag tycker att man måste kunna få bejaka sig själv i ett förhållande

Man hade ju kunnat vara intresserad av jakt eller motorcycklar
då hade man inte varit hemma plus att hon hade varit orolig för att du skulle dö :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 11:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ska till London imorgon, köper tidningen givetvis. Rapport kommer.
Just hemkommen.
Givetvis var tidningen slutsåld på Heathrow, kollade på tre ställen. :cry:
Verkar vara ett hett nummer 8)
Ett av ställena plockade fram ett ex av det gamla numret när jag frågade - man kan inte klaga på servicekänslan...

Prisvärdhet ja, vi får väl se hur bra den är först.
Men dubbla slantarna jämfört med Akurate CD förpliktigar :!:
Vore ju SKAM om den inte spöar CD12 reält :roll:

Dock torde utvecklingen gå rasande fort så en förutsättning att kunna sälja den för 140kSEk är att den kan uppgraderas - o att LINN verkligen hänger med i rejset!

Oavsett vilket kommer aseaterna (o Fredik hoppas jag) att kopiera den.
En inte allt för vågad gissning är att de kommer spelare från andra leverantörer med något sämre prestanda till bråkdelen av priset...
Klimax DS är säkert lika svår att kopiera som CD12 eller LP12, ingen har väl lyckats att kopiera dem så värst bra, eller?

Det är ju prestanda som vi här på forumet förknippar med Linn och den know-how Linn har om hur man tar fram en produkt där alla komponenter passar ihop för att förmedla bästa möjliga musikaliska upplevelse.

"Precision Egineering"

Men det är ju bara att sätta igång att jämföra - Tunedem please!

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
[Klimax DS är säkert lika svår att kopiera som CD12 eller LP12, ingen har väl lyckats att kopiera dem så värst bra, eller?

Det är ju prestanda som vi här på forumet förknippar med Linn och den know-how Linn har om hur man tar fram en produkt där alla komponenter passar ihop för att förmedla bästa möjliga musikaliska upplevelse.

"Precision Egineering"
Vad är det för Precision Engineering i en DAC?
Att CD12 är så bra bygger ju mycket på en stabil platform o silver enginetransporten.
En superstabil/skärmad Klimaxlåda torde inte vara lika kritiskt i en DAC...
Anta att man kan bygga en billig låda o spara in 20-30k (konsumentprisledet) o tappa 10% prestanda :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Prcision engineering handlar inte om snyggt frästa aluminiumburkar utan om tighta toleranser och specningar av allt som påverkar ljudet.
Plus en hög tillverkningskvalite
Mönsterkortets specning och tillverkning, Ytmonteringsprocessen, komponentval.
Om inte en mängd sådana här smådetaljer spelade in så skulle man kunna göra en billig kopia.

Varför finns det ingen Klimax Kontrol-klon för 10000kr, knappast för att det är svårt att fräsa aluminium.

Fräsa i aluminium och polera ädelträ verkar förövrigt vara det enda Linns konkurrenter är riktigt duktiga på 8)

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
[Klimax DS är säkert lika svår att kopiera som CD12 eller LP12, ingen har väl lyckats att kopiera dem så värst bra, eller?

"Precision Egineering"
Att CD12 är så bra bygger ju mycket på en stabil platform o silver enginetransporten.
Anta att man kan bygga en billig låda o spara in 20-30k (konsumentprisledet) o tappa 10% prestanda :wink:
Nuförtiden är det väl inte så mycket precision engineering i en DAC skillnad var det i CD-erans barndom då varje DAC behövde kalibreras. det är väl troligen mera förutsättningarna för DACen runtomkring störningar av olika slag. Det är väl inte många som använder multibitsdacar idag.

Hur DS presterar återstår att höra. Men köpa den det vetifan om jag kommer iallafall. Mycket pengar det där det kan man ju använda till att skaffa en fin gammal jänkare.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Hur DS presterar återstår att höra. Men köpa den det vetifan om jag kommer iallafall. Mycket pengar det där det kan man ju använda till att skaffa en fin gammal jänkare.
Skillnaden är att med en DS i hyllan så är investeringen klar, med en gammal jänkare är det bara startskottet på en ekonomisk cirkus ;-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hepcat wrote:
Skillnaden är att med en DS i hyllan så är investeringen klar, med en gammal jänkare är det bara startskottet på en ekonomisk cirkus ;-)

/ B
:D

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har det varit så att jänkare ÖKAT i värde de senaste åren :wink:
Inte mycket som gör det!
jänkare = 72 o äldre (innan de blev strypta av miljöreger o oljekriser)

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har det varit så att jänkare ÖKAT i värde de senaste åren :wink:
Inte mycket som gör det!
jänkare = 72 o äldre (innan de blev strypta av miljöreger o oljekriser)
Exakt finns i stort sett ingen säkrare investering även om det kan kosta lite att ha dem i drift men inte farligt ändå drar lite mer sopp kanske men ofta billiga resevdelar som håller länge så totaldriftskostnaden blir med största sannolikhet mycket billigare än tillexempel en tråk Volvo även utan att ens räkna in värde ökningen om man inte har ett brutalt trimmat muskelåk.

D var ju iofs en liten sväng under lågkonjukturen som de inte ökade lika mycket i värde.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
ogcnisse wrote:

"Precision Egineering"
Nuförtiden är det väl inte så mycket precision engineering i en DAC skillnad var det i CD-erans barndom då varje DAC behövde kalibreras. det är väl troligen mera förutsättningarna för DACen runtomkring störningar av olika slag. Det är väl inte många som använder multibitsdacar idag.

Vilka ingenjörsaspekter som avses med begeppet har kanske ändrats över tiden, men att topprestanda kräver ingejörskonst av yppersta klass in i minsta detalj (precision) råder det knappast någon tvekan om!?

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 624 Next

All times are UTC+02:00