selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Sep 04, 2007 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En fråga till er ESD-kunniga:

Köpte just ett litet ESD-kit på Elfa (ett sånt här närmare bestämt).

Instruktionerna är väldigt knapphändiga, men när jag kopplar armbandet via en "tryckknapp" på mattan och sedan kopplar nästa tryckknapp på mattan till en krokodilklämma, så säger min multimeter att det är cirka 27 mega-Ohm i resistans mellan krokodilklämman och insidan på armbandet. Så långt allt väl antar jag.

Men sen undrar jag vilken sida av mattan jag ska ha uppåt och ställa elektroniken på. Den ena sidan är svart och resistansen mellan två punkter på den sidan är 10-15 mega-Ohm. Den andra sidan är grön och ger "oändligt" antal Ohm i resistans.

Om jag har fattat det rätt borde det alltså vara den svarta sidan upp? Dock: loggan och tryckknapparna finns på den gröna sidan av mattan, vilket gör mig lite konfunderad... Vad är rätt?

PostPosted: Tue Sep 04, 2007 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
En fråga till er ESD-kunniga:

Köpte just ett litet ESD-kit på Elfa (ett sånt här närmare bestämt).

Instruktionerna är väldigt knapphändiga, men när jag kopplar armbandet via en "tryckknapp" på mattan och sedan kopplar nästa tryckknapp på mattan till en krokodilklämma, så säger min multimeter att det är cirka 27 mega-Ohm i resistans mellan krokodilklämman och insidan på armbandet. Så långt allt väl antar jag.

Men sen undrar jag vilken sida av mattan jag ska ha uppåt och ställa elektroniken på. Den ena sidan är svart och resistansen mellan två punkter på den sidan är 10-15 mega-Ohm. Den andra sidan är grön och ger "oändligt" antal Ohm i resistans.

Om jag har fattat det rätt borde det alltså vara den svarta sidan upp? Dock: loggan och tryckknapparna finns på den gröna sidan av mattan, vilket gör mig lite konfunderad... Vad är rätt?
Den svarta sidan ska vara neråt. Hur har du mätt resistansen? Med en vanlig multimeter och med att hålla några metallprober mot ytan får du säkert de värden som du anger. Men resistansen på dessa mattor ska mätas med 100 volt och prober som är 63 mm dia och har ett ledande gummi. Annars får du inte kontakt med materialet. Bernstein själva anger värdet till under 100 Mohm, och jag betvivlar inte detta. De mattor vi säljer ligger runt 10 Mohm.

Sätt på dig handledsbandet och mätt sedan från din hand till krokodilklämman. Har du då under 35 Mohm är du på den säkra sidan!

/ B

PostPosted: Tue Sep 04, 2007 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för infon!

Jag har använt en vanlig billig multimeter med metallprober.

När jag mätte som du sa från hand till krokodilklämma fick jag 30 Mohm så det verkar ju lugnt! (Fick först 45-50 Mohm, men sen drog jag åt armbandet ordentligt och då blev det lägre.)

PostPosted: Tue Sep 04, 2007 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Tack för infon!

Jag har använt en vanlig billig multimeter med metallprober.

När jag mätte som du sa från hand till krokodilklämma fick jag 30 Mohm så det verkar ju lugnt! (Fick först 45-50 Mohm, men sen drog jag åt armbandet ordentligt och då blev det lägre.)
I praktiken spelar 30 eller 50 Mohm ingen roll. Men det låter ändå högt för att vara ett handledsband. PM:a din adress så skickar jag ett prov som bör ge bättre resultat.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00