Imponerande. Linn börjar nästan hinna ikapp mig. Ryktet säger att de valt nästan samma komponenter som jag nu har. Fast jag har ju byggt själv, så det kostar mig bara en tiondel - knappt.
Det är inte kul att tävla om källa nuförtiden och Linn kommer att måsta se över sin strategi om "kedja".
Självklart är källan viktigast, men Linn förutsätter att källan alltid är svårast (och dyrast) att få till så den blir bra - och det stämmer absolut inte alls längre.
Den digitala källan i ett system kommer inom kort att kosta betydligt mindre än övriga komponenter. Linns ledning strävar vidare med sitt marknadsjoller trots att alla Linns tekniker vet att det är så här det är. Fortsätter det så lär det bli ännu mera brain drain på Linn, för duktiga ingenjörer klarar inte av ett leva med detta hur länge som helst.
En fullgod källa kommer att kosta ca. 200 kronor om 2-3 år och alla andra prispåslag är nonsens.
Tendaberry wrote:
Klimax DS (Digital Source) är namnet på den nya (digitala) toppkällan hos Linn. Var hos min handlare idag; där stod den, såg läcker ut, MEN Linn-representanten hade inte tillåtelse att spela på den. Det hade kostat honom jobbet påstod han. Den presenteras för distributörer och Linn-Elite-handlare i Glasgow i morgon och i Pisa den 4/9 för södra Europa.
Den goda nyheten: Den "krossar" en CD12 prestandamässigt.
Den dåliga: Pris: 15.000,- Euro.
Den ser ut som en Klimax Kontrol utan knappar, har bara en enda rörlig del: powerknappen på baksidan. Alltså ingen släde för att läsa in CD-skivor. På baksidan är det också sparsamt:
- balanserat och RCA ut
- 1 x Ethernet
- 2 x RS232
- En reset-knapp
- en jordningsterminal
- uttag för nätkabel
Man behöver lämpligtvis NAS-diskar, interface och t.ex. en tablet-pc för att kontrollera den. Linn rekommenderar Exact Audio Copy som program för att spara inlästa CD på hårddisken. När spelaren introduceras står tydligen inte klart än.
Linn-killen trodde att den med SACD-material t.o.m kunde spöa en topp-LP12:a (hade dock inte hunnit testa än).
Akurate Music Server släpps tydligen om 2 veckor.
Björn