selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 14:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uppgradering LP12
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag funderar på vilket nästa steg kan vara att uppgradera min LP12.
Den är från 1995 så Cirkus är standard övrig utrustning är Ekos2, Adikt, Trampolin1, T-cable & Lingo1.

1. Keel verkar vara en stor uppgradering men ett högt pris.
2. Lingo2 istället för Lingo1 eller ska jag skaffa Keel först?
3. Trampolin 2 som inte kostar så mycket men det kanske inte blir så stor skillnad.

Är det någon som har några förslag vilket som jag bör prioritera? Är det någon som gjort några av dom uppgraderingarna jag beskriver?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte gjort några av uppgraderingarna men Trampolin kan ju vara en god sak då den inte kostar så mycket men gör en del men långt ifrån så mycket som Keel.

Keel är nog idagsläget viktigare än Lingo2 men oxå mycket dyrare.

Det är inte lätt alla variationerna är ju vettiga finns en variant till och det är att köpa mer plattor :shock:

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I din sits hade jag startat med Keel och sedan Trampolin. Visst är det skillnad mellan Lingo 1 och 2 men den är inte himlastormande. Dessutom kan du skifta Lingon när som helst utan att frakta spelaren till handlaren.

Varför Keel? Jag har själv inte hört den men bara känslan att ens svindyra tonarm inte längre sitter fast i en träplatta skruvad med tre fjuttiga självgängande skruv i en spånplatta är värt ett antal tusenlappar :-)

Trampolinen hänger väl delvis ihop med vilket underlag spelaren står på?

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om de anger budget är det kanske lättare att svara :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte lagt någon budget just nu utan som en plan på ett år eller så. Jag ska till Göteborg om 2 veckor så då skulle man kunna gå förbi Tonläget dom kanske kan dema en LP12 med Keel resp utan någon som varit där nyligen?. På Takt & ton så har det inte varit möjligt dom gånger det varit demo där, sist så var det Akito2 vs Ekos SE men båda hade Keel.

Om Keel gör så mycket så är det kanske onödigt med Lingo2? Då är det bättre att spara pengar tills jag kan köpa Keel. Trampolin2 är ju inte så dyr så den kan jag köpa direkt.

Jag är egentligen väldigt nöjd med min LP12 men man vill ju alltid att det ska bli bättre. En vägghylla från Quadraspire skulle kanske vara bäst att börja med.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag bytte Lingo för fem år sedan och det var det absolut värt. Det var en rätt rejäl skillnad. Fast mellanskillnaden blir ju högre idag (en ny kostade 11.500kr då). Som alltid med äldre grejer så varierar dom en del, du måste jämföra hur just din Lingo står sig mot en ny. Keel gör ju klart mest förstås men det är ju ekonomiskt tungt för du har ju ingen del att ge i inbyte eller att sälja. Trampolin2 är det senaste jag gjort, en uppgradering helt utan betänketid. Det händer en del med den faktiskt. Quadraspire vägghylla kan jag varmt rekommendera men väl uppsatt så hänger den där den hänger. Man flyttar ju inte gärna på den. Jag är tvungen att ha min på väggen pga golvet men annars så tycker jag den låter minst lika bra överst i en Harmonihylla.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte att Tonläget har någon LP12 utan Keel att jämföra med. Jag ska ha min LP12 på service om ca: 2 veckor. Kanske går det att samordna så att du kan lyssna på min? Jag har nästan samma "problem" som du, jag har LP12/Cirkus/Lingo2/Trampolin-1/Ekos2/Adikt (står på Quadraspire vägghylla, se medlemspresentation). Jag vill också ha en Keel, men har förstås inte råd. Jag har insett att det kommer att ta ett tag för mig att få råd, med tanke på familj/prioriteringar. Så nu har jag beslutat mig för att köpa en Trampolin-2 för att den är hanterbar rent ekonomiskt. Jag ska även köpa nya P-klip:et som lär göra ungefär lika stor skillnad som Trampolin-1=>2. Med ny rem och ev. ny nål så blir det ändå en liten summa.

Mitt främsta problem är att jag dessutom vill ha T-cable och jag får då "rabatt" eftersom P-klip:et ingår i en ny T-cable. Är det värt att i detta läge lägga runt 3500 kr på T-cable? Eller ska jag avvakta Slipsik 4.0? ;-)

Keel gör givetvis störst skillnad och det är rent logiskt dumt att lägga pengar på något annat istället för att spara på hög tills man har råd. Men vad gör man när man vill ha ett steg upp redan nu? En Lingo1=>2 skillnad är ganska stor om man inte jämför med Keel. (För det mesta, Lingo1 verkar variera mycket i prestanda, en del är nära Lingo2.) Om jag sparar och gnetar ihop till en Keel så kommer det att låta: -Jamen, nu har vi ju råd att åka till Italien på semestern! ... Bättre att spendera det lilla jag har redan nu! :D

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
...
Jag ska även köpa nya P-klip:et som lär göra ungefär lika stor skillnad som Trampolin-1=>2.
Anders på Tonläget nämnde P-clipet förstås men jag fick inte intrycket att skillnaden skulle vara i den digniteten. Minns inte priset på den men det var tillräckligt för att avstå då jag faktiskt vill ha en T-kable. Nu har jag ju inte hört exakt vad T-kable gör men mina silver-kablar har jag tyckt varit värda sitt pris. Keel känns verkligen astungt rent ekonomiskt då mitt verk är såpass gammalt (sent 1988 och med Cirkus när den kom) att man borde byta det samtidigt. Men jag vet inte, den låter ju faktiskt väldigt bra.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik, fråga (din) butik om paketpris på Keel med ev annan uppgradering :wink:
...kan finnas något erbjudande där.

Keel är det jag skulle gå på i ditt fall.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Jag bytte Lingo för fem år sedan och det var det absolut värt. Det var en rätt rejäl skillnad.
Definitionsfråga. Jag jämförde Lingo 1 och 2 hos Anders för några år sedan. Visst var det skillnad, så stor skillnad att jag pyntade ett antal tusenlappar för uppgraderingen. Men rejäl skulle jag inte vilja kalla det. Skillnaden mellan två olika pressningar av en vinyl, eller att applicera dämpning på lämpligt ställe i lyssninsrummet, är för mig enormt mycket större. För min del är proportionerna på en investering viktig eftersom jag inte har obegränsat med pengar. Och då gäller det att satsa pengarna där de gör störst nytta.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
stefan wrote:
Jag bytte Lingo för fem år sedan och det var det absolut värt. Det var en rätt rejäl skillnad.
Definitionsfråga. Jag jämförde Lingo 1 och 2 hos Anders för några år sedan. Visst var det skillnad, så stor skillnad att jag pyntade ett antal tusenlappar för uppgraderingen. Men rejäl skulle jag inte vilja kalla det.
....
/ B
Snarare en fråga om skillnaden mellan det man har och det man köper, dvs din Lingo 1 kan ha varit bättre än min. Därför så skall man ta med sin egen för jämförelse. För mig var skillnaden i nivå med när jag bytte från Valhalla till Lingo 1. Skall tilläggas att min första var rätt tidig, från -92 tror jag. Sen får man väl tro att det har hänt något på Lingon på de fem år som har gått sedan jag bytte. Tycker fortfarande att Diver skall kolla upp vad ett byte kan ge, den är ju rätt lätt att stoppa i en väska och ta med sig för en demo.

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00