selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 14, 2007 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Det diskuteras hur man köper en billig och bra DVD här: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 7097#37097
Ju billigare, desto bättre prestanda är inte alls ovanligt! Min Centrum för en tusenlapp (Kostade 499 kr precis innan den slutade säljas) är den bästa ickeLinn DVD jag har hört. Inklusive toppmodeller från Arcam. (Som jag iofs bara har hört ihop med Arcam grejer t.ex. 300 receivern.) Vill du inte ha en kines skulle jag prova en Yamaha, de kan iaf göra receivers. Jag har dock aldrig hört en Yamaha DVD så jag vet inte hur de är.
Den här centrum-spelaren som du lovordar, är det ljud och bild som du tycker är bra eller är det en av dessa komponenter som centrum är bra på?
Synd att den inte finns o köpa länre då.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Är det ljud och bild som du tycker är bra eller är det en av dessa komponenter som Centrum är bra på?
Ljudet! Filmupplevelse är (för mig) 95% ljud så jag har inte samma fokus på bildkvaliteten. Men jag tycker den är bra den med. T.ex. avsevärt bättre än en Sherwood som jag jämförde med (integrerad receiver). I övrigt var bildkvaliteten ungefär likvärdig bland de spelare jag testade.

Centrum Gemini 200 var den överlägset bästa spelaren av alla som jag testade. Den verkar ha samma chip som Linn (ESS?). Den har samma utseende på menyer m.m. som min Movie Di. Det hade även vissa andra billiga DVD spelare som jag testade, t.ex. Technica. När jag testade så lyssnade jag på musikstycken i filmer via nermixad 2 ch analog ut, eftersom jag hade analogt (Linn) förstärkeri. På de spelare som var bäst testade jag även dekoderkanalerna om sådana fanns. Dekoderkanalerna följde kvaliteten, dvs. var lika bra som nermixad 2 ch på alla spelare.
ed wrote:
Synd att den inte finns att köpa längre då.
Tja, delvis, jag är säker på att det finns lika bra eller bättre spelare därute, det gäller bara att ta reda på vilken man ska köpa. Det är ett tidsödande jobb, men inte helt tråkigt. Särskilt inte om det leder till att man får mer pengar över till de övriga delarna i anläggningen. Min gissning är att den bästa ickeLinn spelaren är BILLIG, har ESS chip, är PC-DVD drive baserad och kanske har inbyggd dekoder. Precis som min Centrum. Analog 2 kanal ur DVD:n via billigt analogt Linnförstärkeri är sannolikt bättre (filmupplevelse) än digitalt ut (och 5.1) via någon standardjapansk receiver. Det är mina erfarenheter iaf. Det finns massor av billiga DVD-spelare för runt, eller under 500 kr. Köp ett helt gäng och tundem testa!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir nog en Marantz DV6600 fick bra pris på hifibutiken, dessutom finns dom i svart

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 03:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra val, det lilla jag sett av den spelaren har jag gillat stenhårt. Dom flesta DVD-spelare är ganska kassa på bild.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 01, 2007 01:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

young wrote:
Och att det inte finns ngn svensk åf.
http://www.bbkes.se marknadsför bla 971:an, de kallar den bbk istället för oppo men det är samma spelare. inWarehouse säljer den för 790kr!

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 01, 2007 14:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blev en Marantz 6600 ändå,,, riktigt trevlig sak det lilla jag kollat

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyfter den här tråden.

Fråga 1. Tips önskas på bra DVD för säg 5.000-10-000.

Bortse från ljudkvalité, jag vill veta vad som gäller för att få bra bild. Bra svärta, djup osv.

Fråga 2. Vad torde bli bäst - att skala upp bilden från en DVD till 1080p som vissa (även billigare) spelare gör, t.ex. denna , eller är det bättre att inte skala upp genom en dyrare/bättre spelare (t.ex. denna )?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har just köpt en Marantz DV7001 och tidigare körde jag med en Arcam DV78 och för mig så blev det ett lyft bildmässigt. Jag har inte hunnit testa den så mycket eftersom jag just köpt den. Den har även fått bra i tester som jag läst. Vet inte så mycket mer. Priset är ca 8000:- jag tror dom ska testa dvd-spelare i nästa nr av hemmabio.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Bortse från ljudkvalité
varför då?
Ljudet är ju jätteviktigt för filmupplevelsen.

Min son kör StarWars III just nu på Linnrigggen (2kanal) o det är mäktigt involverande med dialog/effekter - även i köket.
Det är det inte när filmen körs via PC/5.1 system :wink:

Last edited by sportbilsentusiasten on Thu Aug 30, 2007 17:05, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 30, 2007 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
monkeydevil wrote:
Bortse från ljudkvalité
varför då?
Ljudet är ju jätteviktigt för filmupplevelsen.
Absolut, håller med.

Men min tanke är att eventuellt använda någon form av DAC typ Numerik eller Exotik för ljudet. Såklart inte lika bra ljud som från t.ex. en Unidisk, eftersom dessa DVD-spelare troligen inte har lika bra transport osv, men det är också andra (=lägre) priser....

Personligen är jag helt enkelt skeptisk till Unidiskens prisvärdhet (prestanda/krona). De har grymt bra bild och ljud när de funkar, men det är en massa tjafs också. Med tanke på vad de kostar så tittar jag på andra, mer kostnadseffektiva, alternativ istället för bilden.

Så tips mottages altså på DVD-spelare!

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag sitter med Undisk SC, Sony 820 DVD-recorder och en helt ny Pioneer 42" plasma. Med det kan jag avliva ett par myter.
1) Skalning måste ju göras någonstans från SD-formatet till skärmens egen upplösning. Alla TV fixar ju detta naturligtvis. Sedan finns det DVD-spelare som gör det, bl a min Sony som kan ge 720P/1080i. I mitt fall så blir det klart bäst om man ställer Sonyn på 576p och låter Pioneer sköta skalningen, med 1080i eller 720p bli det bara sämre bild. Man måste helt enkelt testa vilken som skalar bäst, TV'n eller DVD-spelaren.
2) Kopplar man ljudet digitalt så kan man ha vilken DVD-spelare som helst. Nej! jag har kopplat Sonyn med digital coax till SC och så där speciellt bra blir det inte. Det låter väl ok men skillnaden om man stoppar DVD'n i SC är så stor att den inte är kvantifierbar. Detta med samma processor/försteg alltså.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 31, 2007 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Jag sitter med Undisk SC, Sony 820 DVD-recorder och en helt ny Pioneer 42" plasma. Med det kan jag avliva ett par myter.
1) Skalning måste ju göras någonstans från SD-formatet till skärmens egen upplösning. Alla TV fixar ju detta naturligtvis. Sedan finns det DVD-spelare som gör det, bl a min Sony som kan ge 720P/1080i. I mitt fall så blir det klart bäst om man ställer Sonyn på 576p och låter Pioneer sköta skalningen, med 1080i eller 720p bli det bara sämre bild. Man måste helt enkelt testa vilken som skalar bäst, TV'n eller DVD-spelaren.
2) Kopplar man ljudet digitalt så kan man ha vilken DVD-spelare som helst. Nej! jag har kopplat Sonyn med digital coax till SC och så där speciellt bra blir det inte. Det låter väl ok men skillnaden om man stoppar DVD'n i SC är så stor att den inte är kvantifierbar. Detta med samma processor/försteg alltså.
Jag håller med dig till 100% på dessa punkter... :!:

Det går inte att trolla med knäna, antingen skalar skärmen signalen,
eller så flyttar man problemet till spelaren... men det måste hur som
helst skalas... precis som du skriver så måste det jämföras från fall
till fall.

Jag hade en DVD-spelare för några tusingar kopplad med en coax digital-
kabel till min 5103 och det lät bedrövligt dåligt. Hade samtidigt en Teac
P-500 VRDS drivverk (á 17.000kr) och det lät hundraprocentigt vad
gäller hifi-termer. En Ikemi kopplat analogt krossade dock Teac-verket
när det gäller liret...

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 01, 2007 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, det skall väl tilläggas att coax-kabeln var relativt billig och att SC'n placeringsmässigt har det klart bättre än Sonyn. Det finns nog lite mer att hämta i den men det lär inte ändra på uttalandet. Det här är på DVD det, på CD är Sonyn en total katastrof.

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00