ed wrote:
Är det ljud och bild som du tycker är bra eller är det en av dessa komponenter som Centrum är bra på?
Ljudet! Filmupplevelse är (för mig) 95% ljud så jag har inte samma fokus på bildkvaliteten. Men jag tycker den är bra den med. T.ex. avsevärt bättre än en Sherwood som jag jämförde med (integrerad receiver). I övrigt var bildkvaliteten ungefär likvärdig bland de spelare jag testade.
Centrum Gemini 200 var den överlägset bästa spelaren av alla som jag testade. Den verkar ha samma chip som Linn (ESS?). Den har samma utseende på menyer m.m. som min Movie Di. Det hade även vissa andra billiga DVD spelare som jag testade, t.ex. Technica. När jag testade så lyssnade jag på musikstycken i filmer via nermixad 2 ch analog ut, eftersom jag hade analogt (Linn) förstärkeri. På de spelare som var bäst testade jag även dekoderkanalerna om sådana fanns. Dekoderkanalerna följde kvaliteten, dvs. var lika bra som nermixad 2 ch på alla spelare.
ed wrote:
Synd att den inte finns att köpa längre då.
Tja, delvis, jag är säker på att det finns lika bra eller bättre spelare därute, det gäller bara att ta reda på vilken man ska köpa. Det är ett tidsödande jobb, men inte helt tråkigt. Särskilt inte om det leder till att man får mer pengar över till de övriga delarna i anläggningen. Min gissning är att den bästa ickeLinn spelaren är BILLIG, har ESS chip, är PC-DVD drive baserad och kanske har inbyggd dekoder. Precis som min Centrum. Analog 2 kanal ur DVD:n via billigt analogt Linnförstärkeri är sannolikt bättre (filmupplevelse) än digitalt ut (och 5.1) via någon standardjapansk receiver. Det är mina erfarenheter iaf. Det finns massor av billiga DVD-spelare för runt, eller under 500 kr. Köp ett helt gäng och tundem testa!