selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 25, 2025 00:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1215 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 22:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Im starting to get real psykt about the new klimax ds source.

I have a heavly moddified slimdevices transporter and it sounds pretty damm amazing.

I do not doubt for one second that linn have come up with somthing truly special.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...och om den bästa Naim-burken för 130.000kr blir som deras
43.000kronors-spelare, hur kommer då deras enklaste att låta,
och till vilket pris???

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

harmonic wrote:

I have a heavly moddified slimdevices transporter and it sounds pretty damm amazing.

I do not doubt for one second that linn have come up with somthing truly special.
Lets keep our fingers crossed :D

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 22:21 
Moderator
Moderator

Det som är allra mest spännande med de nya produkterna är ju vilken prestanda de har. Vi kanske bortser från ett möjligt faktum... Linn har verkligen bemästrat digital-analog teknik och byggt en maskin som låter överjävligt bra! Vi går och hoppas på en spelare som når CD12:an, men kanske kommer något som är hästlängder bättre? Detta är spännande!

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så sant, frågan som då poppar upp i min skalle är "vilken begränsning
sätter ljudbäraren och driven som ska föda hårddisken?" Krävs det ned-
laddning för att det ska bli så bra, eller duger det med att rippa en CD?

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 27, 2007 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick just bekräftat från min handlare att de troligen bara kan visa, men inte dema på Klimax DS på fredag. Synd!
Han (och en liten grupp handlare - antagligen Linn Elite) är inbjudna till Pisa den 4/9 för en demo av produkterna. Där diskuteras också när de skall introduceras på marknaden.

Björn

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nämen, så trevliga nyheter från Norge!

Namnen tyder på att det kommer spelare i Majik o Artikulatklassen med längre fram.
Prestanda o pris kan man ju spekulera över men Klimax DS torde vara överlägsen CD12, annars hade ju Linn inte varit så kaxiga i deras pressrelease. (o varför släppa något som är sämre?)
Linn har utryckligen flertalet gånger sagt att de inte släpper ersättaren innan den är bättre än CD12.
Dock verkar den inte släppas till försäljning av döma av texten. Förhandsvisning typ...

Akurate spelaren var en trevlig överaskning. Den verkar ta musikfilerna från en separat HD, tack för det Linn. Exakt som jag vill ha det.
(kan ju ha inbyggd HD ändå iof...)
O det verkar vara produktsläpp = kan beställa den start.

Jag förväntar mig lysande prestanda. Tänk på att Kivor presterade Ikemiklass för, i sammanhanget en evighet sedan!!

Pris kan man spekulera i, men det verkligen intressanta med Akurate o Klimax är inte priset enligt mig - DET ÄR PRESTANDAN :!:
Dvs, om det är möljigt att pressa digitaltekniken till stordåd.
Priset kan man vara övertygad kommer att sjunka som en gråsten på sikt pga konkurens :wink:

Slutligen:
Naim's pris/prestanda spekulation ska vi nog ta med en STOR nypa salt.
Kan knappast vara SÅ mycket dyrare för samma prestanda.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Också Arcam har kommit med en Music Server
http://www.arcam.co.uk/prod_fmj_MS250_intro.cfm
Den kostar 3000£ ! Enl Arcam själva så spelar den CD i nivå med en CD-spelare för 1000£. Vet inte vilken av deras egna dom avser då men vad vi får här är något som säkert inte är dåligt men rätt sannolikt sämre än en Genki (enl Linns och mitt sätt att mäta) och det får man ge närmare 50.000kr för ! Ytterligare en indikation på vilka prislappar det blir på dessa grejer. Vill ni betala 90.000 kr för en Linn-låda som spelar på Majik-nivå ?

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I en annan intervju nämdes att prestandan var i nivå som deras "192" (2300USD) så "runt 1k Sterling" borde väl vara den de syftade på.

Ok man får en krallig HD, kan leverera musik till 4 zoner, rippa o bränna CD samt internetradio - men tredubbla priset??
De har väl hängt på allt detta för att kunna ta betalt för den förmodade dyra utvecklingskostnaden för att få minnesbaserad avspelning i i kvalitet motsvarande 1000£ klassen :roll:

90k för Majik kvalitet torde bli FÅ sålda, stefan. :wink:
Men jag är övertygad om att Linn's produkter kommer att bli höjdarbra!

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 07:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade Akurate DS låtit som en Majik CD borde den väl heta Majik DS?

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

It would be interesting if you could tell us some more about it. Have you for example compared with any Linn product?
harmonic wrote:

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Namnen tyder på att det kommer spelare i Majik o Artikulatklassen med längre fram.
Vi börjar väl glida en smula OT, men varför förutsätter alla att det finns en "Artikulate-serie"? Det existerar ett högtalarset, som funnits innan ens Majik-serien introducerades, men inte en enda källa eller försteg med samma namn. Kanske är det så enkelt att det inte kommer någon "Artikulate-serie"?

Användandet av namnet Akurate till den nya tunern, trots att den är klart billigare än resten av prylarna i serien, tyder väl på att Linn ser "serietänkandet" som prestanda- snarare än prisrelaterat. Det skulle i så fall kunna betyda att Akurate Music Server är BRA, men om den är bättre än Akurate CD så kommer den naturligtvis att vara betydligt dyrare också (den kan ju så mycket mer). 2-3 gånger dyrare skulle jag vänta mig. Alternativt är den billigare än så, men den är i så fall rimligen sämre än den rena CD-spelaren.

Högst personligen tycker jag Klimax DS är skitspännande.. i någon akademisk mening. "Hur bra kan det bli?" Akurate Music Server låter mest som om den ersätter Kivor, och känns ungefär lika intressant för en som fortfarande avnjuter musik på vinyl.. 8)

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kanske är överdrivet optimistisk men är det inte rimligt att vi kan förvänta oss bättre ljud för pengarna, snarare än bara ngt i stil med 3 ggr så dyrt för samma ljud och lite extra funktioner som naimryktena ovan antyder?

Tex Squezeboxen och The Transporter verkar ju utnyttja den nya teknoligin för att kunna erbjuda bättre ljudkvalitet för pengarna.

Jag tror att för att Linn ska kunna erbjuda ngt konkurrenskraftigt så kan man inte komma med Ikemiprestanda för 130 tkr. Jag får dessutom intrycket av att Linn är tillbaka till sina rötter, dvs ljudkvalitet, och då känns det ju lite konstigt att komma med en "Ikemi med iPodfunktioner" för 130 tkr som är mer livsstilsorienterat.

Måste dock påpeka att jag inte är tekniker så jag inser inte till fullo begränsningar och möjligeter med den nya teknken och jag har heller inte lyssnar på Slim's produkter utan bara läst om dem.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ytterligare ett frågetecken? Om det kommer en musik-server för tex 130000-200000kr som knäcker allt, vilken musikentusiast känner säg villig att köpa en sådan?
Man kan ju säkert få samma prestanda för en femtedel av priset om två år?!?!? (med dagens snabba utveckling).
Hoppas jag :lol:
Själv så var jag helt inne på Akurate CD:en innan men nu känns det nog sundare att avvakta ett tag.

Utvecklingen är logaritmisk!
mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Man kan ju säkert få samma prestanda för en femtedel av priset om två år?!?!? (med dagens snabba utveckling).
Utvecklingen är logaritmisk!
mvh
Steffe
Öh köpte du en Lp 12:a 1972 har du hunnit njuta av bra musik i 35 år. Väntar du på nästa grej om fem år är du lurad. Speciellt som alla CD-lanseringar har misslyckats med att överträffa LP12:an på alla parametrar. Så att vänta är att lura sig själv.

Utvecklingen är inte logaritmisk, den går sakta bakåt eller ligger platt. Nya innovationer tenderar att erbjuda nästan lika bra prestanda billigare.

Post new topic  Reply to topic  [ 219 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1215 Next

All times are UTC+02:00