selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 14:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 02:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Sitter med ett Linnsystem som jag njuter av varje sekund jag lyssnar. Men, kan förstås ändå inte undvika att ibland tänka tanken på att uppdatera ett ytterligare steg. Så, kanske kan ni linnofiler roa er med att ge lite synpunkter på vad ni tycker skulle vara det klokaste vid en ev uppgradering.

Mitt nuvarande system:

Unidisk 1.1
Klimax Kontrol
Klimax Twin Charka
Akurat 212 (biwire K400) + Sub
Linn silver (förutom dubbla Black interconnect till suben)

Allt köpt begagnat...

Här är några alternativ jag funderat/fantiserat över, men inte vet vad som skulle vara bäst:

1) Köpa begagnade Komri (antagligen äldre modellen -- det är väl så att det är först nu som det går att akrivera -- eller går detta att fixa också på tidigare årgångar). Förstår att de uppgraderade 4K-arrayen vid något tillfälle -- är det mycket som skiljer?. Förstår också att Komri är trögdrivna -- skulle mitt Twin Chakra greja det ensamt?

2) Uppgradera slutstegen till solo istället. Någon menade att skillnaden mot mina Twin skulle vara liknande den klarhet jag upplevde när jag skaffade Kontrol. Håller ni med?

3) Byta ut Twin och alla högtalarna mot ett par (beg.) Artikulat 350A och äntligen få ett aktivt system? Hur mycket bättre skulle detta bli? Missar jag något att gå 'ned' från Klimax Twin till Chackastegen som är inbyggda i 350A. Har någon jämfört dessa med 212+sub å ena sidan och Komri å andra sidan?

4) något annat alternativ... t.ex. 3 extra beg Twin + Klimax Aktiva filter för mina 212:or....

Eller är allt detta bara marginellt jämfört med det jag har och bortkastade pengar?

Dessutom funderar jag på att skaffa en LP12 (oavsett vad jag någon gång gör med uppgraderingarna ovan). Några åsikter om avvägningen här -- bättre att strunta i allt annat och satsa alla pengar på en topp-12:a? Antar att några av er skulle tycka det... Misstänker dock att jag ändå kommer att spela mest på CD (har ju mest musik på det formatet). Uppgraderingsalternativen ovan ger ju då något oavsett källa vilket ger mer valuta på sitt sätt...

Nyfken på era synpunkter!

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 07:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nya Klimax - spelaren såklart! :D

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 07:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade nog valt alternativ 3, även om det blir svårare att göra upgrade där.
Ett alternativ om du vill vara mera flexibel är de passiva 350, hade själv dock inte valt det.
Men att få aktiva 350 i ditt system hade blivit ett gigantiskt lyft.
Komri är ju inte fel heller, men då kommer du att behöva investera starkt i slutsteg den närmaste tiden. Med alt. 3 kan du lägga de pengarna på nya källor i stället.

Björn

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En topp tolva givetvis ;) du kommer då nog inte att ha mer CD än LP efter ett kort litet tag.

Finns massor av begagnade skivor och så finns det till exempel http://www.elusivedisc.com/ som har massor av vinyler.

Och varför inte aktivera nuvarande högtalare så alternativ fyra låter vettigt.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 09:08 
Moderator
Moderator

1. Lägg så mycket krut som möjligt på en LP12.
2. Invänta eventuella nyheter om en ny CD-spelare med topprestanda.
3. Artikulate 350A utan sub.

:)

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle absolut vänta på nya spelaren. Den kommer förmodligen vara bättre än LP12 med det nya formatet och om du redan har en massa CD så kommer du ju att kunna spela dem också. Den blir säkert fruktansvärt dyr, men dina förslag är ju inte heller gratis precis...

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jagv et också att Kalle på HF jämförde Aktivt med 5125 och passivt med Twin och föredrog det första (i sitt eget system vad jag förstod) Så aktivt med två 4200 är nog en vettig budgetvariant på förstärkarsidan.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 10:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Någon som lyssnat mycket på Artikulat 350A? Hur bra är de (inte minst i jämförelse med mina passiva 212+sub)?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tigger, vad vill du uppnå?
Bara mer musikalitet eller även tryck...

Har ägt 212 passivt o aktivt med/utan 345sub.
Har nu Komri.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla komris kan köras aktivt efter moddning.

Gamla 4K-arrayen kan bytas ut kostnadsfritt från Linn,
det enda du behöver betala är din butik för arbetet.

350A är jättebra, men Komri är bättre...

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 13:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Tigger, vad vill du uppnå?
Bara mer musikalitet eller även tryck...
Ännu mer musikalitet förstås, men är åtminstonde lite nyfiken på hur mycket jag skulle uppskatta mer tryck. Spelar sällan vrålhögt och tycker inte trycket är det viktigaste, men lite mer skulle nog inte skada...
Quote:
350A är jättebra, men Komri är bättre...
Menar du att du skulle föredra Komri passivt med Twin Chakra jämfört med aktiva 350:or?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 20, 2007 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok, då kan vi bena ut detta lite.

1/ Komri finns bara i en version. Alla tidiga borde vara uppgraderade, men annars är det bara att göra det. Som Magnus skriver var det gratis DÅ o om mot förmodan någon inte är uppgraderad är det troligan gratis nu med.
Även slutstegen är moddade.
Finns flera som kör Komri med Twin.
Direkt trögdrivna är de inte men de är en besvärlig last. En Twin torde dock inte ha några problem.
Många som kör Twin planerar att köpa fler för att senare gå aktivt då de har samlat ihop till 4 stycken. De som haft Solo/Komri o uppgraderar lägger ofta till Twin eller 200w chakra.

2/ Solo är bättre än Twin men skillnaden är olika stor beroende på exemplar. Jag tycker det mest skiljer sig i basen. Solo är som att koppla in en sub! Otroligt djup, grepp o speed.
Solo är makalösa men Twin är nära i tune dem o klart billigare. De har samma ljudkaraktär.

3/ 350A är ju lockande men sedan kan du inte uppgradera. Tänk när Linn presenterar ett nytt slutsteg = de inbyggda blir gamla. Jag övervägde 350A men strök den iden. Däremot 350 passiva! En killle som prövat det mesta har just Solo/350 passivt o föredrar det framför 350A.
350 passiva är som Komri; aktiv bas o du kan gå aktivt med separat filter på mellan/diskanter = lockande då du kan uppgradera slutstegen efterhand.

4/ Andra alternativ? Som redan nämtnts, behåll dina 212 o kör de aktiva med 2st C4200. Hade just denna kombo o Akurate SKA köras aktivt. En grym skillnad.
Med sub blir det tight o DJUP bas med!
Detta är valet om du vill uppgradera med förhållandevis lite pengar o lägga resten på nya CD12 som kommer i vinter (hoppas den nu äntligen kommer!!)

Twin --> aktivt med *2C4200 ökar musikaliteten, HIFIljudet o gör basen djupare/rappare.
Var därför jag frågade om vad du ville ha :wink:

350 (passiva eller aktiva) o Komri är dock en HELT annan grej på alla sätt.
Riktiga fullrangeburkar som gräver fram allt i botten o levererar TRYCK.
Tyvärr snackar vi gräsligt mycket pengar o går du på dessa giganter ska du ha slantar att ÄVEN lägga på källan!!!
Annars är det bättre att skita i burkarna o fokusera på källorna :!:

Har hört det mesta men inte 350A. 320A var givetvis bra men man får ju inte PA-tryck :lol:
Själv tvekade jag inte en ms då ett par beggade Komri dök upp.
Stora, asfula o inte direkt prisvärda - men löjligt överlägset bäst av allt jag hört. 8)

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00