selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Lyssna inte på dom, de är bara avundsjuka att du kan husera Keltik. :wink:
Många respktive tillåter inte det.
Har man en gång levt med ett fullregsitersystem vill man inte vara utan.

O med Keltik behöver du inte byta högtalare någonsin mer, bara att uppgradera källa, försteg o slutligen stärkarna.
Otroligt praktiskt inte sant?
Speciellt då det ALLLTID är mest diskussion med respektive när man byter högtalare :D
Inte för att vara den som är den... Men har inte du bytt högtalare typ två gånger sedan dina Keltik? :roll:
Jo, men han ångrar sig ju! :lol:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, det var ett misstag att sälja dom.
Hade Keltik innan jag träffade min blivande hustru o hon har alltid tyckt de varit onödigt stora o tagit upp plats i vardagsrumet.
Sedan släpptes Akurate o bytarjävulen satte igång då de har det "nya Linnljudet". Gillar ju att det låter snyggt med!
För att kompensera för andra byten i systemet var även att gå med i storlek i högtalare en bra strategi som frugan givetvis gillade.
212 aktiva o 345 subben var överlägsna på tune dem, detaljer, soundstage etc men men...

Fick bli Komri så man fick tillbaks tryck & ös igen.
Inte direkt prisvärt o mycket större är de ju med :oops:
Men frugan insåg att jag aldrig blev riktigt nöjd med små burkar, o gick med på att byta - man håller HÅRT i en sådan guldklimp!!

Nu byter jag aldrig högtalare igen!
O nu tycker alla i familjen att Keltik var rätt små egentligen :roll:

En uppgradering som inte är bättre på ALLT är svår att göra.
Nu kan jag spendera resten av livet med att förbättra insignalen till burkarna. 8)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Han har ju bytt till Komri! Och efter första bytet har jag en känsla av att han saknade att ha en riktig fullregisterburk.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Han har ju bytt till Komri! Och efter första bytet har jag en känsla av att han saknade att ha en riktig fullregisterburk.
Just det.
345 var grym på bas men bara att inse att även om den har en 12tummare o pumpar BRA (mer än de flesta kräver), så har Komri 6" i mellanregistret plus 2*10" i basen. O det i ena högtalaren så total area är dubbla det.
Stor konarea ger TRYCK :D
Ni som hört dom vet :wink:

Men Keltik har mer fläskig bas o det kan jag ibland sakna!
Inte så neutralt men kul :lol:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har man en gång levt med ett fullregsitersystem vill man inte vara utan.
Mmm! Saknar fortfarande nagot som Isobarikarna hade som nuv. system inte riktigt har.
O med Keltik behöver du inte byta högtalare någonsin mer,...
OK, Keltik kanske ar bra, men det kanns som en hyffsad overdrift (i synnerhet for Sportis)! Jag skulle tro (OBS! ren spekulation) att man dessutom behover driva med i varje fall Kloutar (d.v.s. aldre gen. elektronik) for att fa till det flaas som ni efterstravar och Sportis har i minnet.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snackade med Anders på Tonläget idag om mina planer. Han tyckte det lät ok. Visserligen skulle det nog hända väldigt mycket varje gång man förbättrade källan, men som sagt ok, med tanke på att Keltik funkade med Karik/Numerik och dåtidens LP12.

Första gången han själv hörde Keltik var faktiskt med 4 st LK100, och det gick bra att spela högt tyckte han. Men vi har ju alla olika definitioner av högt :) Hur som helst påpekade han att det är meckigt att installera kort i de äldre förstärkarna, och han sa något om att det blir fel på en stärkare så kan det vara svårt att lokalisera eftersom man inte kan pröva stärkarna en och en på i passiv drift på någon annan högtalare. Vet inte om jag hängde med exakt i hans resonemang, men LK100 känns iaf inte intressant, även om Anders tyckte att slutstegen var det som var vettigast att kompromissa med.

Så min plan blir: om en bra Keltikdeal dyker upp tar jag den eftersom det inte är så lätt att få tag på ett par Keltik hur som helst. Stärkare blir nog LK240 eller 5105, plus en 5125:a. LP12 uppgraderad med åtminstone Trampolin och Adikt till att börja med, om problem uppstår är jag beredd att uppgradera vidare (det lär jag göra ändå så småningom). Ikemi och Kairn som CD respektive försteg.

Fintrimning av systemet av ett proffs ingår också i planen!

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som en bra plan, speciellt detta
Broccoli wrote:
Fintrimning av systemet av ett proffs
Tips - det finns ett par sena Keltik/5105'or under säljes. Kolla upp det!

vad Anders menade angående de äldre aktiva korten (Lk100 o Klout) är att då de är lite tidskrävande att installera/ta ur så tar felsökning längre tid.
De nyare korten till 5125/2250 etc har sladdar som är snabbare att sätta dit/ta bort.
Men jag har under mina 20+ Linnår aldrig varit med om att stegen strulat... :roll:
Quote:
Första gången han själv hörde Keltik var faktiskt med 4 st LK100, och det gick bra att spela högt tyckte han. Men vi har ju alla olika definitioner av högt
Första gången man hör Keltik är det nog högt oavsett steg :lol:
Men sedan ska det vara BRA med o då är de steg du planerar köra med klart vettigare :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad Anders menade angående de äldre aktiva korten (Lk100 o Klout) är att då de är lite tidskrävande att installera/ta ur så tar felsökning längre tid.
De nyare korten till 5125/2250 etc har sladdar som är snabbare att sätta dit/ta bort.
Men jag har under mina 20+ Linnår aldrig varit med om att stegen strulat... :roll:
Ok, han antydde nog att stegen kan "låta dåligt" fast de fortfarande fungerar. Och att Keltik är känsliga och att det då blir pannkaka av alltihop. Är man handlare så hör man ju om alla som får problem, även om det är en väldigt liten andel.
Quote:
Första gången man hör Keltik är det nog högt oavsett steg :lol:
Men sedan ska det vara BRA med o då är de steg du planerar köra med klart vettigare :wink:
Stackars mina grannar ;) (Lyhört här - nästa uppgradering blir ett hus...)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 15, 2007 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tips - det finns ett par sena Keltik/5105'or
under säljes. Kolla upp det!
Har hört att dessa Keltik är i mkt fint skick (om jag inte blandar ihop
"alla" Keltikar i Piteå...).

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Ok, han antydde nog att stegen kan "låta dåligt" fast de fortfarande fungerar.
Det stämmer. Som jag nämnde i en annan tråd så kan vissa kombinationer av äldre mono/stereokort och slutsteg ge problem med matningsspänningen. Keltikkort i 5125 är ett sådant exempel, det blir underspänning på vissa av korten vilket KAN ge problem med ljudet.

Felsökning är hopplöst svår innan man går in och mäter på korten och förstärkaren. Då först fattar man varför det strular.

Med rätt åtgärd (=modifiering av korten så att de passar just det slutsteg de sitter i) försvinner problemen. Och Keltik med 5125 kan låta riktigt bra! Dumt att man inte kan köra en 5125 per högtalare (korten får inte plats - ännu en miss i konstruktionen), det skulle troligen låta ännu bättre.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 07:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men med Chakra-filter och de nya adaptrarna ska det väl gå att
köra ettsteg per högtalare?

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 07:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det stämmer. Som jag nämnde i en annan tråd så kan vissa kombinationer av äldre mono/stereokort och slutsteg ge problem med matningsspänningen. Keltikkort i 5125 är ett sådant exempel, det blir underspänning på vissa av korten vilket KAN ge problem med ljudet.

Felsökning är hopplöst svår innan man går in och mäter på korten och förstärkaren. Då först fattar man varför det strular.
Hmm, har du någon aning om mer exakt vilka kombinationer av kort och slutsteg som kan ge problem? Är det främst när man använder steg och filter som skiljer mycket i ålder? (Om jag skulle använda 5125 blir jag nog tvungen att köpa nya filter, så då hoppas jag att man slipper problem! Men det kan ju bli äldre filter med 5105, LK240 eller möjligen LK100 eller Klout beroende på vad som dyker upp.)

Och modifiera korten, är det nåt du har gjort? Låter iofs hur som helst som ett problem man vill undvika.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus: Ja, jag hoppas det, men har inte sett det i praktiken ännu.

Broccoli: De produkter som utvecklades samtidigt verkar alltid vara fullt kompatibla. Till exempel LK100/Klout-Kaber/Keltik, LK85/140-Ninka/Katan. Det är när nya förstärkare med andra matningsspänningar kommit som man inte riktigt har tänkt till vad gäller filterkompatibiliteten bakåt.

Modifiera korten är inte så svårt. Man mäter och byter några motstånd. Har inte gjort någon tabell över förstärkare/kort/modifiering, då hade det kunnat bli ännu enklare.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du orkar svara, och vet svaret: Förstår jag dig rätt när jag tolkar dig som att monofilter med den äldre generationens slutsteg bör vara ok, dvs. förutom Klout också LK100, 5105 och LK240?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Troligen, men jag är tyvärr inte 100% säker på detta. Keltikkorten är inte heller likadana allihop, jag har stött på både de som går heta och de som är nära underspänning, när de suttit i samma förstärkare.

Notera att i de flesta fall så fungerar det. Dock presterar korten inte alltid 100% och i enstaka fall får man problem med brum, självsvängningar och/eller dåligt ljud.

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00