Hej alla!
Jag bestämde mig för ett tag sen att spara ihop till det jag alltid velat ha: ett Keltiksystem. Och jag behöver lite råd!
Vad jag vill uppnå med systemet: livekänsla, kontrollerat bastryck, bra prestanda även vid låg volym.
Mitt nuvarande system:
LP12 (Cirkus, Valhalla, Akito 1, Solid bottenplata, Grado P Gold pickup)
Project Phonobox SE
Classik K
Keilidh
Var jag har tänkt att landa:
LP12 uppgraderad med Adikt
Ikemi
Kairn
2 * 5125
Keltik
Med dagens begagnatpriser verkar detta hamna nånståns kring 70 lök.
Vad säger ni? Är balansen ok? Rent pengamässigt så är det ju baktungt, men källorna bör väl inte skämmas för sig?
Det jag främst funderar över är slutsteg. Är 5125 för klena för Keltik? Klout är ett givet alternativ, men 5125 känns mer prisvärt (och tar mindre plats!). Skulle tre Klout vara bättre än två 5125? Eller kanske en 2250 och ett 5125? Sjuttio tusen är en jäkla massa pengar för mig som än så länge är student, så jag ser helst att budgeten inte drar iväg så mycket mer. Känns också vettigare att t.ex. köpa en Lingo än att bränna mer på slutsteg.
Något annat jag alternativ jag borde fundera över? Sportis nämnde Klimax Twin med Isobarik i en annan tråd. Låter som ett coolt alternativ (70-talet möter framtiden utseendemässigt), men för det första har jag aldrig hört Isobarik, och för det andra gillar jag inte utseendet (sorry Sportis!). Keltikarna är smäckrare.
En tanke jag lekt med är en Di eller Movie 05 med Lejonklou Hudik, istället för Ikemi/Kairn. Klart dyrare och sämre på cd antar jag (har dock aldrig själv jämfört Di eller Movie 05 direkt mot Ikemi). Kollar i dagsläget inte heller så mycket på film heller (har ingen tv).
Bör kanske nämna att jag lyssnar ungefär 50/50 på LP och cd.
Alla synunkter välkomna