selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Alternativ till Linn
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 12:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hallå.

Efter att ha varit utan vettig stereo i över ett år håller jag nu på att bygga upp ett nytt system. Har hittills kommit över en 5103 och en 2250 så nu fattas bara källa och högtalare.

Tyvärr verkar det som att linnhandlaren härborta (Singapore) har slagit igen verksamheten, och cirkulationen av linnprylar på begmarknaden är begränsad. Har hittills bara sett ett par Isobarik, vilka jag missade, och ett par Sara till vilka det inte fanns stativ så jag har avvaktat där med.

Om man nu ska bredda vyerna lite, har ni några tips på vad man ska hålla ögonen öppna efter i cdspelar- och högtalarväg. Naim? Totem? Annat? Vad gäller cd-spelare så kanske en bra transport funkar bra med 5103ans dac, eller?

Ordet är fritt :)

Edit: 5103an och 2250 har jag köpt utrikesifrån (Sverige och USA) men högtalare och källa vill jag om det går gärna köpa lokalt då jag är rädd för att transporten antingen blir för dyr eller skadlig.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den norska Linn-importören förespråkade (för ett par år sedan) Sonus Faber som alternativ högtalare till Linn. Kanske värt en provlyssning!? Jag har själv tänkt kolla upp detta om jag får möjlighet. Betr. signalkälla så är det nog svårt att hitta något som riktigt står sig mot Linn (för samma pris). Naim är ett i mitt tycke ett bra alternativ, men de har en tendens att dra iväg prismässigt och det är ändå inte säkert att du får riktigt vad du vill ha (för mig har valet varit lätt hittills).

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag lyssnade på Naim elektronik och Totem högtalare på en hifi mässa i Luleå för några år sedan och jag tyckte det var bra ljud. Vet ej hur det fungerar till Linn. Konstigt att det inte finns marknad för Linn i Singapore. Du får åka till Hongkong där finns det butiker som säljer Linn men priserna är inte lägre än i Sverige. Asiatiska märken är betydligt billigare än hemma men det vet du säkert som bor i Singapore.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har lyssnat på totem fast utan linn, i mina öron tråkigt. Jag hade Tannoy förut gilla dom men nu vet jag inte riktigt.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har sett att Linnhandlare i England har föreslagit B&W's högtalare. Jag har lyssnat på naimelektronik tillsammans med Monitor Audio och det lät också väldigt bra. Så dessa två märken kanske kan vara ide att utvärdera lite närmare?

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 16:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Schysst med lite högtalartips, fortsätt gärna.

Det finns ett helt shoppingcenter med hifibutiker där det också fanns en linnhandlare. Nu har jag inte varit där rent fysiskt på väldigt länge, men den finns inte längre listad på Linns hemsida och jag har inte kunnat nå ägaren, så jag gissar att den har slagit igen. Ska åka in dit till helgen och dubbelkolla (jag kan ju ha fel) samt spana på högtalare.

Honkong är förstås en ide åtminstone när det gäller cdspelare om det nu skulle skita sig helt på hemmamarknaden. Finns tydligen också ett par linnhandlare i Kuala Lumpur, vilket blir lite närmare. Tänkte inte på det faktiskt.

Tyvärr är det som Diver säger, priserna på kvalitetshifi är inte lägre än i Sverige. Begpriserna ligger t.o.m. något högre. Mer konsumentinriktade prylar kan å andra sidan vara prisvärda. Köpte en PS3 (60 Gb) för ca 3550kr.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det simlim square du menar? Tror det stavs så, där finns det hur mycket prylar som helst. När jag var där och jobbade så köpte vi massor med prylar i simlim. Jag köpte även en kamera i Funancenter tror jag det hette.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 17:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nja, hifibutikerna jag tänker på ligger i The Adelphi, som är tvärsöver gatan från Funan.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 18:43 
Moderator
Moderator

Maila Linn Helpline och fråga vilken butik du bör vända dej till för CD- och högtalarköp. Kanske har de sin hemsida dåligt uppdaterad.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 19:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En bekant använde Linnelektronik, men högtalare från Royd. Påminde om Kan mk1 till utseende och lät faktiskt helt ok.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 31, 2007 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kom ihåg att bakom Linnelektronik låter de flesta högtalare bra!
Source last... :wink:

Dock har jag aldrig hört någon talare som är bättre än Linn. (tune dem)
Att dessutom Linnhögtalare kan drivas aktivt gör väl att alla "icke-Linn" burkar automatiskt går fetbort.

Källan är viktigast så gå på Per's råd o få en CDspelare/LP12 skickad från en butik. Ny eller beggad.
Är inga problem att skicka dom i orginalembalage. O de är relativt lätta så kostnaden är OK
Ta sedan god tid på dig att hitta rätt högtalare - från butik alt privatköp. De är givetvis dyrare att skicka men butikerna HAR bra fraktavtal!!!

Titta efter Ikemi eller bättre som källa. Lägg så mycket du kan på källan o så lite du kan på talarna, tex Kaber/5140/Espek är ju billiga sett till prestandan.
Isobarik som du nämner kan vara ett alternativ men se till att de är OK o i orginalskick.
Allt för många har blivit moddade = förstörda. :(

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 01, 2007 08:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Du menar speakers last, gissar jag :)
Håller med om det, dessutom vill jag inte dra på mig något dyrt i högtalarväg just nu.

Post subject: Alternativ till Linn
PostPosted: Wed Aug 01, 2007 09:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej!
Nu är ju det här ett linnforum, men god musikåtergivning erbjuds ju av fler än Linn & Naim... Smaken avgör :-) Spelar själv på Linn rakt i genom sedan många år, men behöver uppdatera källan vad det lider.

Jag lyssnade i vintras på Lyngdorfs CD spelare: CD-1 (företaget ombildades för ett par år sedan och hette tidigare TACT Audio, men erbjöd då endast förstärkare). Deras totalt digitala design ända fram till högtalaren väcker nog lika mycket skepsis som bifall bland audiofiler..

Jag blev mycket förtjust, men det är svårt att bedöma källan då den spelade med Lyngdorfs integrerade hel-digitala förstärkare och egna högtalare. Priset på strax under 20K verkar extremt prisvärt dock.

/Anders

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 01, 2007 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag vore som du skulle jag börja rätt förutsättningslöst och gå runt och prova olika kombinationer. Jag skulle ta några lördagar och prova vad jag gillar och då börja ganska brett, dvs inte binda mig vid source first eller bara Linns högtalare utan bilda mig en egen uppfattning om hur jag vill att min anläggning ska reproducera musik.

Dina förstärkare väger ju väldigt lite så de är ju inte ens särskilt besvärliga att ta med sig i en väska. En högtalare jag skulle sätta högt på min lyssningslista är B&W 805S, för ca 20 000 kr. B&W är ju ett vanligt märke så det borde vara lätt att hitta dem och kanske tom om du har tur ett par beg. CD-spelaren som ligger närmast till hands är väl en Ikemi som man kan få beg för bra priser och dessutom så går det ju att lägga den i handbagaget om du skulle köpa den utomands.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00