Ja, rätt trångt är det! (Se bild.) Jag tycker de har valt rätt som prioriterat Knekt, även om det nog inte var marknadens val. Men jag anar lite teoretisk plats mellan SCART och nätsladd. Kanske är det bättre plats på en Movie 05? Det ligger säkert en del i att produkten inte från början var avsedd för vad som på den tiden (första Movie R1 kom 2000?) var "high-end" video applikationer. Ytterligare kontakter hade dessutom fördyrat konstruktionen. Men det finns alltid kunder som vill ha sin tahirätt, trots att den är komponerad efter de bästa intentioner, försedd med extra cashewnötter. Eller sin kebabpizza med extra räkor o.s.v. Jag vill ha precis en sån, fast med... Här är lite av vad jag har hört:
Classik:
Tänk vad bra den skulle vara om den hade radio också. => Classik/t
Classik/T:
Tänk vad bra den skulle vara om den kunde spela DVD (2 ch) också. => Classik Movie R1 (Med 5 ch!)
Tänk vad bra den skulle vara om den hade multirum också. => Classik/k
Classik/k:
Tänk vad bra den skulle vara om den hade phonoingång => Huddik mod! (Inofficiell)
Classik Movie R1:
Tänk vad bra den skulle vara om den hade bättre bildutgång än S-video. => Movie R2
Classik Movie R2:
Tänk vad bra den skulle vara om den hade digitalingångar. => Movie Di
Tänk vad bra den skulle vara om den hade SACD, DVD-A, etc... => Uni SC+5100
Movie Di:
Tänk vad bra den skulle vara om fläkten gick mindre. => Movie 05 (el. ny fläkt!)
Tänk vad bra den skulle vara om den var snyggare. => Movie 05
Tänk vad bra den skulle vara om den hade koaxial digital in. => Movie 05
Tänk vad prisvärd den skulle vara om den var billigare. => Prissänkt 10 tusen!
Tänk vad bra den skulle vara om den hade separata phonokontakter för komponentutgången
Movie 05:
Tänk vad bra den skulle vara om den hade phonoingång => Huddik mod?
Tänk vad prisvärd den skulle vara om den var billigare. => Prissänkt 10 tusen!
Tänk vad bra den skulle vara om den hade SACD, DVD-A, HDCD, HDMI, DAB, HD-DVD och BlueRay. => Nu får ni ge er!
Att det finns så mycket åsikter tyder väl på att det är en intressant produkt för många, och det är ju bra. Men Movie (särskilt Di och 05) är en produkt som innehåller så mycket och är så bra för pengarna att jag knappt fattar att folk har mage att klaga. Det är som när britterna klagar på L. Hamilton. 9 pallplatser på 9 lopp och leder VM i Formel 1 stort, trots att han är inne på sin första säsong! Och folk klagar för att han "bara" kom 3:a i sitt hemma GP? Att de inte skäms!
Trösten är väl att det är människans missnöje med vad som erbjuds som driver utvecklingen framåt. Som delvis illustrerats ovan. Tänk om vi stannat vid: Fantastiskt, en sten fastsatt på en pinne. Man kan slå mycket hårdare i skallen på zebran än om man håller stenen i handen. Mycket enklare att bli mätt. Jag är nöjd med utvecklingen nu, vi stannar här!