Det är klart att man ska pruta. I alla affärssammanhang förhandlar man om priser, varför ska man inte kunna göra det som privatkund? Ofta handlar det om ett givande och tagande. Om jag erbjuder mig att själv ta hem apparaten istället för att få den levererad ska jag givetvis ha ett lägre pris. Om jag samtidigt köper flera apparater (eller på något trovärdigt sätt förbinder mig att alltid handla i en given butik) ska jag förstås ha mängdrabatt. Likaså om man slår sig ihop några stycken och köper 5 par Klimax Solo på ett bräde så ska det synas på fakturan/räkningen.
"Rabatt" kan dessutom vara flera saker, tex en förlängd kredittid, betalning i ett par omgångar osv. Tex att jag vill köpa för 30 tusen och kan slanta av 7,5 per månad.
Man kan också förhandla sig fram till en kassarabatt om man är stadd i kassa. 3% kassarabatt på det belopp man betalar vid beställning är väl rimligt?
Ytterligare en variant, som någon påpekade ovan, är att förhandla sig till lite extra prylar. Skivor är väl alltid välkommet? En interconnect är väl rimligt om man hostar upp 98 papp på en dvd-spelare och är en återkommande kund?
Ett tips är att inte se det som "att pruta" utan att faktiskt erbjuda något i gengäld. Något som förbilligar för leverantören, ger mindre hantering eller administration. Eller ger totalt fler kronor i intäkt även om marginalen sjunker. Själv menar jag att "procent i marginal" betalar ingen hyra, lokaluthyraren vill ha kronor

Säljer man en Unidisk 1 om dagen räcker 10 % marginal....
/ B