Det finns ingen lag som säger att kunden har rätt till garanti
(undantaget reparationer och begagnat-köp, då gäller minst
3 månader).
En garanti kan dessutom täcka olika mycket, ibland täcker inte
garantin delar och/eller fraktkostnader. Vissa slitdelar kan även
de ha utelämnats. Se därför alltid till att få garantivillkor när ni
köper något.
Som kund har du däremot 3 års reklamationsrätt, oavsett ev
garanti-villkor, men reklamationsrätt är inte samma sak som
garanti. Reklamationsrätten täcker ursprungsfel, d v s fel som
fanns vid leverans, men som inte märkts förrän efter leverans.
Fel inom 6 månader skall dock alltid anses vara ursprungsfel
(men det finns undantagsregler då också).
En garanti täcker oftast fel som uppkommit efter leverans. Under
garanti-tidenbrukar det dock inte göras någon skillnad på garanti-
och reklamations-ärenden (även om kunden kan tjäna på att få
felet rubricerat som reklamation, eftersom kunden då kan slippa
fraktkostnader och annat som ev inte täcks av garantin).
Det är dessutom alltid butiken som står för garantin gentemot
kund (eftersom det är butiken som kunden ingått ett avtal med).
Det är dock oftast fabriken/distributören/importören som i slut-
änden står för garantin. MEN det är ointressant för kunden vad
de tycker och tänker, eftersom kunden inte har ingått något
avtal med dem... Så låt er inte nöjas med att butiken hävdar att
fabriken tycker si eller så, ni har inte ingått något avtal med dem!
En butik har inte skyldighet att låta garantin "följa med köpet" när
en vara säljs vidare som begagnad, detta eftersom andrahands-
köparen inte har ingått något avtal med butiken.
Det ligger dock i butikens och fabrikens intresse att prylarna de
säljer är attraktiva även som begagnade, och därför brukar det
inte vara något problem (speciellt eftersom butiken inte själv
står för reparationskostnaden).
/M
_________________ Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get
|