selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
...
Vad har du för signalkälla och försteg? Det är lätt att förledas att tro att det är högtalarna som är problemet, när det egentligen är insignalen som inte håller måttet. Jag kan hålla med om att 5140/Espek inte är de mest lättyglade högtalarna, men att det skulle vara bumliga i sig är nog en grov överdrift.
Jo, om man inte vet så måste man ju kolla att insignalen håller måttet men han har faktiskt angett detta, SC+C6100 (passiv) så på pappret så håller det verkligen måttet. Nej, jag känner inte alls igen dessa problem. Men jag har ingen betongvägg heller. Dock är Espek kinkigare än det mesta och millimetrar gör skillnad, en egenskap jag ändå vill tro hänger ihop med den bakåtriktade basen. Jag tror heller inte tro att ett system bara kan bli bra om det är aktivt. Antingen är det något som är fel eller så är det ett fall för en superinstallatör.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 20, 2007 02:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hejsan! Basreflex kan trilskas pga avstamningen av porten = rummets egen basavstamning.
Inte hundra pa var avstamningen av porten ligger men min teori ar ca 40 hz en ehum inte speciellt bra vald avstamningsfrekvens om inte rummet ar jattestort, assymetriskt, har icke parallella ytor osv. Kring 40-50 hz ligger bummelbasen. Darfor gillar jag inte br hgt ngt vidare. Att baselementet spelar bakat ar irrelevant. Att tappa igen porten kommer att minska bummlet tror jag. Det kommer att sanka basens q varde och dess tendens att peaka. En annan losning ar att flytta lyssningspositionen o spela mot langvaggen. Bye now/J

Post subject: Re: ngt bättre...
PostPosted: Tue Feb 20, 2007 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
hardcorelinnie wrote:
Vad har du för signalkälla och försteg?
andkar wrote:
kring 50 volym på SCn
// vätten
:oops: Ursäkta, men jag läste inte tillräckligt uppmärksamt :oops:

Jag skulle gissa att det kanske finns ett flertal förklaringar till basresonansen; rumsdim., basavstämningsfrekvens och dess Q-värde (resonansbenägenhet), men antagligen så finns det en hel del att hämta med ännu bättre signalkälla och försteg...och JA, Espek är inte lätta att placera rätt. Man kan också notera dramatiska förbättringar även ljudgalningsmässigt (subjektivt tight, tydligt etc. i alla register) vid byte av signalkällor och försteg. Skillnaderna kan enl. mina erfarenheter vara så stora att man kan tro att man bytt till andra högtalare.

Post subject: bummel?
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 01:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag kanske ska precisera mig lite nu när jag flyttat runt och trixat
den mer precisa definitionen är väl att högtalarna (eller rummet) ibland tenerar att överdriva visa frekvenser i basområdet
det kan handla om att det under en viss transient tappar greppet
snarare än om en konstant bumlighet
och det påverkar inte alt musikmaterial, det är vissa skivor med mer poängterad bas (kanske just i det problematiska frekvensområdet) som får problem

känner mig rätt övertygad nu om at det kommer gå att lösa
ska testa strumpan i porten
m fl lösningar

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 21, 2007 11:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej Andkar,

Hade ett par 5140 med nyare element en gång och drev dessa passivt biampat med 5105.
Var aldrig riktigt nöjd med hur dessa lät tune-dem-mässigt.
När jag kunde följa basen bra blev mellanregister + diskant svårare att följa och vice versa...

När jag aktiverade dessa med 3 st 5105 och korrigerade filtren uppåt och nedåt, kommer inte ihåg inställningarna exakt, 1-2 dB ungefär, så blev det mycket lättare att justera högtalarna och jag blev nöjd.

Klart tips är att gå aktivt och justera filtren noggrannt.

mvh

Per

Post subject: lägesrapport
PostPosted: Tue Jun 26, 2007 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har nu under lång tid provat lite olika toe in och avstånd ut från väggen
det senaste var att jag allmänt städade upp lite i strömförsörjningen vilket förändrade intrycket igen och föranledde positionsförändringar på högt
men det positiva är att nu är det riktigt bra
de har hanmnat ganska långt ut från vägg och med en toe in om c:a 1,5 c:m
(jag har en lyssningsposition som är ganska nära högt)
fascinerande att de kan vara så känsliga och svårinstälda men desto mer glädjande at de kan ge så bra respons på förändringar
tunedem är så bra som jag nånsin har haft och man vill helst inte gå till jobbet alls
bara köpa skivor kanske, helst på nätet så man slipper gå ut

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00