selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Aktiv Crossover
PostPosted: Sat Jun 09, 2007 01:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns det någon som har erfarenhet av Linns Aktiv Crossover boxar? Jag shoppar runt efter filter till Kaber just nu och har snubblat över en av dessa. Det som är mest intressant är väl hur ljudet blir i förhållande till filter som monteras direkt i förstärkarna. Har boxarna också genomgått uppgraderingar på strömförsörjningen liksom de andra LK-lådorna?

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, de boxar för aktiva kort som fanns i LK-format under namnet "TuneBox" har funnits med olika strömförsörjning, precis som de flesta andra lågnivå-LK-produkter. Och precis som de är det de switchade nätdelarna som är bäst.

De aktiva korten till Kaber fanns bara i "monoversion", och passar bara i LK100, LK240 och Klout. Det sägs ju dock komma en version för Chakra-stegen också.

Värt att notera:

1. TuneBox togs främst fram för folk som ville köra aktiva Linnhögtalare med icke-Linnslutsteg. Det låter bättre, och är klart billigare, att montera in de aktiva korten i slutstegen.

2. Om man pratar om Aktiv Crossover-boxar skall man akta sig för att blanda ihop "TuneBox" med de äldre aktiva filter, som just kallades för "Aktiv Crossover" eller bara "Aktiv" och var en dedikerad LK-låda med all elektronik i. Dessa fanns till Isobarik och Kaber, före de aktiva korten, och är sämre*.

*Jag bytte själv från ett klassiskt Kaber Aktiv till en brilliant-TuneBox (med aktiva kort monterade) till mina LK140, och skillnaden vare inte liten.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha.. är visst inte läskunnig. Får skylla på att jag inte fått något te än..

Aktiv Crossover-boxen till Kaber är äldre, sämre och har rimligen inte producerats med switchad nätdel, då, om jag minns rätt, de togs ur produktion när de för montering i slutsteget avsedda korten kom. Detta skedde, om jag minns rätt, innan Brilliant.

"Aktiv Crossover" har nog inte tillverkats på 15 år. Inget jag skulle satsa på om det inte är riktigt billigt. (När mitt gick sönder gav jag bort det. Jag räknade inte med att det skulle vara värt vad det kostade att laga.)

(Ändrar inte mitt förra inlägg, det är inte fel, bara inte vad du frågade.. ;) )

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
De aktiva korten till Kaber fanns bara i "monoversion",
och passar bara i LK100, LK240 och Klout. Det sägs ju dock komma en
version för Chakra-stegen också.
Keltik och Kaber har samma diskant-kort, så det går att köra diskanten
aktivt med t ex 2250 och stereokort.

Japp, det stämmer att Chakra-kort kommer till Kaber.

/M

PS: AV5105 har även det plats för monokort DS.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
"Aktiv Crossover" eller bara "Aktiv" och var en dedikerad LK-låda med all elektronik i. Dessa fanns till Isobarik och Kaber, före de aktiva korten
Fanns till Keltik med, innan monokorten kom. Mycket ovanlig.

Till AKtiv kunde man hänga på Dirak. En separat LKlåda med strömförsörjning i bästa Naim anda.
Var mycket lådor ett tag hemma med Lk1/Dirak, Aktiv/Dirak förutom alla andra burkar som krävdes för aktiva isobarik. Hade kassettdäck o tuner dessutom.
Halva rummet var rack/kablar... 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 16:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Man tackar, precis vad jag behövde. Jag misstänkte att Aktiv-boxarna var en smula sämre ljudmässigt men om skillnaden är så stor som du säger Teatime så är det verkligen inget alternativ. Anledningen till att jag övervägde en sådan lösning från början är att begagnatmarknaden för Kaber-kort verkar vara rätt trög, även hos handlarna (Takt&Ton hade förvisso precis sålt en uppsättning ><). Att köpa helt nya kort känns bara märkligt då kostnaden är helt oproportionerlig i jämförelse med priset på högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en polare i London, som kör C6100 och Aktiva Kaber med korten i en mkt sen (Nya knappen, skrovlig front) TuneBox. Med de nya Chakra-korten till Kaber på intåg, kan han kanske vara intresserad av en affär. Han är dessutom på väg till Skåne över midsommar. Skall jag kolla med honom Kamarg?!

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 22:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Gör gärna det Pediatrik! Skulle det vara så att han kan tänka sig att skiljas från grejerna inom överskådlig framtid så är jag intresserad.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du har PM Kamarg!

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:

Värt att notera:

1. TuneBox togs främst fram för folk som ville köra aktiva Linnhögtalare med icke-Linnslutsteg. Det låter bättre, och är klart billigare, att montera in de aktiva korten i slutstegen.
Well, det där tror jag inte på. Varför skulle det vara så mycket bättre att stoppa in dem direkt i slutsteget? jag kör tunebox och sena monofilter till mina Kaber matade med 5125 och 2250 till diskant. Så jävla mycket fetare än med LK 100 eller 5105 som förvisso var rätt OK.

Tänk på att monokorten även passar 5105.
Så det bästa Kaberljudet fås otvivelaktigt med en tunebox, monofilter och externa slutsteg.

Att Linn tar fram nya filter till Kaber pekar bara på att den modellen fortfarande har mycket att ge. Kan inte tänka mig att uppgradera mina
i dagsläget, finns väldigt många steg i kedjan som kommer före.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir bättre med korten monterade i slutstegen. Det har
testats i butiken (dock inte av mig).

Kortare signalväg, mindre sladdar och kontakter... det mesta
talar för att det bör bli bättre med korten i slutstegen.

MEN, Tunebox + nyare och bättre slutsteg kanske blir bättre än
äldre slutsteg med korten monterade i sig. Testen ovan var med
äldre slutsteg.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast allra bäst är det med extern box OM boxen är Klimax X-over :wink:
Verkar som isolation, egen nätdel uppväger nackdelen med en dröse kablar/kontakter...

När man ser tillbaka på utvecklingen av filter hos Linn (isobarik med passiva filter i stativet, aktiva i sep låda, sep nät del till det sep filteret, Keltikfilter i sep låda med olika PSU inbyggda, filter i slutsteg, sep Klimaxfilter, filter/slutsteg/SPU inbyggt i Artikulat) är det en massa lappkast.
Se på Naim som har en konsekvent linje.
Separera strömförsöjning, resten kan samsas.

Anta OM Linn skulle börja från början, SAMT lägga R/D tid på att utveckla tekniken max - vad skulle vara verkligen bäst?

Att gröta ihop allt tror inte jag på ivarjefall.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00