selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 17:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: uppgradera linnsystem
PostPosted: Sun Jun 03, 2007 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle behöva lite feedback när det gäller väg att gå med uppgradering.
Som det är nu består mitt system av följande : LP12 med ekos2 och adikt - En Kairn med phono - 1 st 2250 samt Ninka och en Rega Apollo.
Jag funderar på att byta till espek eller byta 2250 mot ett C6100 och gå aktivt med Ninka eller ett 2250 till för aktivt med Ninka.

Var ska man lägga krutet på ?

PostPosted: Sun Jun 03, 2007 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Först och främst ska du inte byta bort Ninka. Det är så "source last" att det inte är värt att fundera över.
Troligen är ett C6100 Tri-amplified Aktiv bättre än Bi-amplified med 2250 men det har jag aldrig testat själv. Olyssnat skulle jag dock ha valt alternativet med C6100.
Jag tycker att du ska lägga budgeten på din LP12 eller byta ut Apollo till något roligare men om du anser att din LP12 och cd-spelare är tillräckligt bra så byt ut Kairn istället. Jag hade valt en Exotik med inbyggd RIAA för en sådan uppgradering ger bättre musik på både LP och CD.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 03, 2007 19:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

håller helt med i det som roland säger. behåll ninka och lägg pengarna tidigare i kedjan. om du lyssnar mycket på cd så köp en bättre spelare, en majik kanske? men om det är lp som gäller så kolla upp vad du kan göra för 12an istället. annars är det väl försteget som skulle kunna uppgraderas. en exotic, som roland föreslår, är nog ingen dum väg att gå. men om du vill uppgradera 12an med en bättre puppa nån gång så varför inte slå till på majik pre som ju har både mm och mc. gör det enkelt vid uppgradering från adikten.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 04, 2007 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exotik har väl också både MM och MC? Hur som helst så är väl en New Exotik lite mastigt med tanke på att du nästan kan få både Keel och Majik pre för det priset.

Mitt system liknade ditt väldigt mycket innan jag bytte försteg (kolla min pres.) och jag kan lova att det kan vara värt pengarna i ditt läge!

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 04, 2007 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej henrik, är det ett Bonnec Timpano steg som du köpt ? Jag har sett att High fidelity haft dessa vid något tilfälle. Är det ett stort steg ljudmässigt från Kairn till Timpano ? Det skulle vara intressant att veta hur mycket du fick ge för det och var du köpte det. - De växer inte på träd precis. Annars låter det mycket intressant.

/Ronny

Post subject: henriklh
PostPosted: Tue Jun 05, 2007 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har köpt en Lejonklou Slipsik och en Timpano (linjeversionen). Kombinationen är kort sagt mycket bättre än Kairn. Rimligen är Slipsik den viktigaste ingridiensen i det eftersom RIIA:n kommer först i kedjan, men tyvärr hade jag inte kvar Kairn kvar när jag fick de nya apparaterna så jag har inte jämför dem separat. När jag var i ditt läge i vintras (fast med en 5125 istället för 2250) så funderade jag på Majik pre eller Slipsik + 5103 eller på Slipsik + Kolektor som en ganska vettig "budget"-lösning för runt 10'.

Timpanon köpte jag hemskt biligt, när HF hade en inne i vintras (också linjeversionen) så ville dom ha 13´för den och det är nog ungefär vad man får räkna med att betala om man lyckas hitta en, och då är nog egentligen Exotik ett bättre val för runt 15'.

Hur som helst så är din Kairn helt klart en flaskhals, vänta med att satsa pengar på slutsteg eller högtalare tills den är utbytt.

Det andra vettiga alternativet (egentligen det bästa) är ju såklart en Keel, men det känns ju lite mastigt för de flesta...

EDIT: Det första du ska göra är såklart att köpa en Lingo 2!

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00