selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed May 23, 2007 14:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har ju tidigare haft upp frågan om Knekt och inbyggnadshögtalare i en annan tråd. Fick inte riktigt något grepp då på hur dessa högtalare står sig i kvalitet. Funderar starkt på dessa, men har som sagt inte hört dom och jag vill ju inte gärna lägga ner dom pengarna och sedan bli missnöjd. Vad jag förstår av Linns hemsida så skall dom vara släkt med Komponent serien :?:

Så är det någon som har hört högtalarna och kan uttala sig? eller vet någon vars man kan lyssna på dom?

Tacksam för alla synpunkter.

Mvh
Jonas

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JAg måste säga att jag blev extremt intresserad när jag såg videosnutten där för några dagar sedan. Känns som en klockren produkt! Från dagar av större intresse för att konstruera och bygga egna högtalare har jag också en inställning att bra inwall-högtalare ska kunna spöa fristående diton iom i mina ögon helt enkelt bättre och mycket mer homogena förutsättningar (ingen diffraktion eller baffeleffekt att ta hänsyn till samt att att det lär vara oerhört mycket enklare att hitta kompromiss mellan direktljud och power response/off-axis-beteende för en inwall-burk). Ganska jobbigt att prova högtalarplaceringar bara :-). Ska bli ruggigt kul att se var dom hamnar i pris och få lite rapporter om dess ljudkvalité!

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
...ingen diffraktion eller baffeleffekt att ta hänsyn till...
Mjae, det är väl inte helt korrekt. Baffeln är helt enkelt bara mycket större än på en "normal" högtalare. Med normala element och filterlösningar får man tex ganska tvära kast i frekvensgången. Med en kompetent konstruktion löser man givetvis detta.

Detta är nu ingenting som jag är duktig på eller upplevt själv utan info jag fått av andra som borde veta bättre :-)

Personligen tycker jag att det vore en smutt lösning med inbyggda högtalare men det blir ganska bökigt att möblera om i lyssningsrummet. WAF (wife acceptance factor) är förstås hög men dylika personer brukar ju också gilla att möblera om lite då och då :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed May 23, 2007 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Ny högtalarserie för inbyggnad i tak eller vägg. Utvecklad från Linns Komponent-serie. Kan fås med eller utan låda (utan låda så används utrymmet bakom väggen/taket som låda). Med de specialanpassade lådorna säkerställs bästa resultat från varje högtalare, dessutom blir installationen lättare. Den mindre modellen finns både som rund (R) och som kvadratisk (S).

Priser:
104 C-S och 104 C-R 7480kr/par
106 C-S 7855kr/st

Ev lådor för högtalarna tillkommer

Post subject: !
PostPosted: Wed May 23, 2007 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
daniel.n wrote:
...ingen diffraktion eller baffeleffekt att ta hänsyn till...
Mjae, det är väl inte helt korrekt.
Jo. Jag lovar. Fel tråd för högtalarkonstruktion dock.

Edit, tillägg: kanske bäst klargöra, då jag tror att du missförstod vad jag syftade på - detta ovan gäller om vi pratar om den diffraktion högtalarbyggare oftast pratar om, den som kanterna på högtalarlådan ger upphov till, samt den baffeleffekt som högtalarbyggare oftast pratar om, den som är en effekt av det faktum att över en viss frekvens relaterad till bredden på baffeln spelar högtalaren i "half space" medan frekvenser under denna spelar i "full space", även om alla element sitter monterade framåt.
Magnus wrote:
Quote:
104 C-S och 104 C-R 7480kr/par
106 C-S 7855kr/st

Ev lådor för högtalarna tillkommer
Uj!! Det känns ju som riktigt bra kurs, om dom lever upp till mina förväntningar!

Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 08:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det låter ju som att det kan vara intressanta högtalare detta :)

Undrar om dom spelar någon bas?? Såg att det även fans en Sizmik för inbyggnad om det skulle behövas.....

Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hmmm det här känns ruggigt intressant för mitt nya hus men man skulle ju vilja lyssna innan man slår till :D

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00