selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 12:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kan ÄR kräsna visst, men skit låter det ju inte.
Jo, faktiskt. När Kan dök upp på marknaden bodde jag i Gbg och en kamrat började sälja dessa i en nystartad butik (numera Tonläget). Med vissa skivor och utrustning så lät högtalarna magiskt, tex Carol Kidds "When I Dream" uppspelat på en LP12:a och en Naim Nait-förstärkare.

Men oftast lät det bara tunnt, hårt och (faktiskt) blodfattigt. Sedan kom Linns egen elektronik och lite andra högtalare men grundmässigt lät det ganska lika.

På senare tid har jag hört Linn-högtalare som låter riktigt hyggligt, Anders på Tonläget är en mästare på att trolla välljud ur Linn-riggar. Men Sheraton-övningen för några år sedan var ju en fullkomlig katastrof. Hade Ivor varit närvarande hade hela gänget fått sparken och han hade brännt ner hotellet....

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väldigt orättvis beskrivning.

Kan är fantastiska högtalare, förutsatt att de får rätt signal in. Har inget att göra med vilka skivor man spelar, anser jag.

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag i alla fall konstaterat att Numerik inte kan ersätta min källa, passar då inte åt mig alltså. Jag har provat med olika "möbleringar" av högtalarna och det verkar bli lite olika resultat beroende på placering; högtalarna på stativ eller på skrivbord också. Nu funderar jag på hur det skulle bli aktivt med AV5125.

Är det någon som jämfört Arcam A65 (har sån nu) med en AV5125 t.ex? Hade varit kul att låna och få prova med en Av5125 hemma hos mig...

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Nu har jag i alla fall konstaterat att Numerik inte kan ersätta min källa, passar då inte åt mig alltså. Jag har provat med olika "möbleringar" av högtalarna och det verkar bli lite olika resultat beroende på placering; högtalarna på stativ eller på skrivbord också. Nu funderar jag på hur det skulle bli aktivt med AV5125.

Är det någon som jämfört Arcam A65 (har sån nu) med en AV5125 t.ex? Hade varit kul att låna och få prova med en Av5125 hemma hos mig...
När man läser tråder får jag en känsla att ljudet som linn levererar inte passar dig. Så det kanske blir att ge dig ut i dungeln och hitta ett annat märke som passar dina ljudideal.

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har ju nyligen köpt en massa linnsaker så inte kan jag köpa nytt nu. Nu måste jag göra bästa möjliga av situationen, jag får stå mitt kast så att säga.

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Jag har ju nyligen köpt en massa linnsaker så inte kan jag köpa nytt nu. Nu måste jag göra bästa möjliga av situationen, jag får stå mitt kast så att säga.
Synd att du inte hängde mer på forumet före du köpte (source first) och låna hem lite grejer före du köpte. Men sånt är ju livet... Men ofta har linn bra andrahandsvärde, kanske en liten tröst.

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kan ÄR kräsna visst, men skit låter det ju inte.
Jo, faktiskt. När Kan dök upp på marknaden bodde jag i Gbg och en kamrat började sälja dessa i en nystartad butik (numera Tonläget). Med vissa skivor och utrustning så lät högtalarna magiskt, tex Carol Kidds "When I Dream" uppspelat på en LP12:a och en Naim Nait-förstärkare.

Men oftast lät det bara tunnt, hårt och (faktiskt) blodfattigt. Sedan kom Linns egen elektronik och lite andra högtalare men grundmässigt lät det ganska lika.

På senare tid har jag hört Linn-högtalare som låter riktigt hyggligt, Anders på Tonläget är en mästare på att trolla välljud ur Linn-riggar. Men Sheraton-övningen för några år sedan var ju en fullkomlig katastrof. Hade Ivor varit närvarande hade hela gänget fått sparken och han hade brännt ner hotellet....

/ B
Ja du Bill, där ser du vad RÄTT installation gör. :wink:

hemmamekare, som jag o många andra sagt tidigare - ta hem någon som kan justera in systemet!
Gör en jätteskillnad.

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 13:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, det verkar bli skillnad. Nu är den stora frågan om det skulle bli skillnad att köra aktivt också, vilket många verkar säga att det blir, efter att ha läst aktivt-tråden.

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Jo, det verkar bli skillnad. Nu är den stora frågan om det skulle bli skillnad att köra aktivt också, vilket många verkar säga att det blir, efter att ha läst aktivt-tråden.
Det blir skillnad med aktivt, men det är inte säkert att du kommer att uppskatta den. Men som flera har sagt tidigare, gå in till en handlare och lyssna. Här säger nog de flesta att aktivit är bättre. Men när du t.ex. inte upplever ngn speciell förbättring med din sizmik, finns det en risk att aktivt heller faller dig på läppen.

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst blir det ett stort lyft med 5125 aktivt, MEN det går inte
att slarva med placeringen/riggningen då heller... :wink:

Desto bättre prylar, desto viktigare med placeringen. Så
att gå aktivt är inte ett substitut för att rigga högtalarna
ordentligt.

Men, gå aktivt och lägg ner lite tid på placeringen så blir
det så ohyggligt mkt bättre än att ha dem på skrivbordet
bredvid bildskärmen.

...och ja, en A65 är fin, men högtalarna förtjänar något
bättre. T ex en Kollektor + 5125 aktivt blir fint med Katan.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 14:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nog upplever jag en skillnad med sizmik, det tar bara ett tag att vänja sig. Jag tänkte det skulle vara ett annat ljud men nu vet jag hur det ska vara.

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Väldigt orättvis beskrivning.

Kan är fantastiska högtalare, förutsatt att de får rätt signal in. Har inget att göra med vilka skivor man spelar, anser jag.

Liiite orättvis kanske :-)
Men låt mig säga så här, jag personligen kan kompromissa när det gäller att få ut det sista unset av sväng om jag istället får lite mer kropp och "verklighet" i ljudet. Linn Kan på tidigt 80-tal kompromissade inte.

Men visst har det att göra med vilka skivor man spelar. Source-first, hört talas om det någon gång ;-) En taskig inspelning kan ingen anläggning i världen rädda. Vad som är borta är borta helt enkelt. Det gäller även apparaterna före cd-/vinylspelaren! Att man i praktiken inte kan påverka dessa, utan det bara är att gilla läget och göra det bästa av situationen, det är en annan sak.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En taskig inspelning blir bättre på en bra anläggning än på en dålig...

/M

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
En taskig inspelning blir bättre på en bra anläggning än på en dålig.
Ja, de vinner oftast mest på en uppgradering - o lider då givetvis MEST av en dålig anläggning.
Av mina favvoskivor finns förvånansvärt många som jag tidigare tyckte lät skit/svängde NOLL. :roll:

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
En taskig inspelning blir bättre på en bra anläggning än på en dålig...
Jo, det är klart. Men nu pratar jag inte om dåliga anläggningar utan kanske om en årslön på en linnrigg och sedan lägga en årslön till för att "skräpet" ska låta något bättre.

En riktigt bra inspelning låter bra i vilken skitanläggning som helst och helt otroligt bra i den billigaste linnriggen...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00