selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Men Bill50x, varför använder du inte Linn om de nu svänger så bra, jag får inte resonemanget att gå ihop. Du säger ena stunden att HD650 är bra men har inget sväng, så därför bör Linn (Katan) vara bättre. Sen säger du att Linn (Katan) svänger mycket men du vill inte använda sånna högtalare själv. Slutsatsen blir att svänget spelar inte så stor roll, det är hur det låter som är det viktiga. Jag förstår inte alls... :roll:
Förtydligande: Jag säger inte att HD650 inte svänger. Det gör dom, men inte lika bra som ett par riktigt bra högtalare. Linn högtalare är inga riktigt bra högtalare trots att dom svänger som f-n. Jag gillar helt enkelt inte ljudet på de flesta av Linns högtalare. Det har blivit bättre med åren, men inte tillräckligt bra med tanke på priset.

Själv kör jag på ett par Dahlqvist DQ10a från 1978 som precis som Linns högtalare bara låter allt bättre ju bättre signal dom får. Linns högtalare låter lite tightare och tydligare i basen än mina högtalare, men är sämre i nästan alla andra avseenden.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 20:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Coolt, och trevligt att någon här ser andra märken också. Man måste ju kunna jämföra. Ska kolla upp dina högtalare vad de är för några.

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad använder du för spelare?

/M

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Coolt, och trevligt att någon här ser andra märken också. Man måste ju kunna jämföra. Ska kolla upp dina högtalare vad de är för några.
Slutade att tillverkas i början på 80-talet :-)
Ser ut så här:
Image

/ B

PS Den enda Linn-pryl jag har är skivspelaren LP12.

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 08:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Själva spelaren är Foobar2000 och jag kör ut med ASIO eller Kernel Streaming (hör ingen skillnad på dessa två). Har alla musik lagrat digitalt.

Bill50x, jag hittade din sida igår där du presenterar de eminenta högtalarna :) Jag vet inte om jag är inne på fel spår när jag försökt med "enbart Linn"-vägen? Men jag vill ju tro att det kan vara bra, har ju satsat ganska mycket på Linn på sistone.

Och till sist, men allra först, det skönaste ljudet för mig (använder dennas DAC):
http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ ... nxl22.html

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv inte hört hur en Foobar låter men skulle jag vara dig så skulle jag testa en annan källa typ en Linn CD eller liknande. Har man en dålig källa så går det inte att ändra på. Helt klart så blir det mycket bättre med aktiva högtalare. Gör ett besök hos Takt & ton och ta med dig den nuvarande källan för att testa den mot en Linn CD.

/Fredrik.

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 08:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror det blir svårt att få bättre ljud med en CD om man inte är villig att betala MYCKET, eller vad en Linn nu kostar. Har lyssnat på flera CD och kommit fram till att mitt system låter ypperligt. Classiken t.ex. låter ju ganska bra, men den lever då inte upp till klassen på Lynx, alldles för plastigt och onaturligt ljud. Vad är nästa steg? Movie, men där vågar jag inte säga något för jag har inte jämfört den direkt, A/B-testat alltså men jag tror inte det slår heller, enligt vad jag läst och kommit fram till. Man lär få gå mycket högt...

Sen, inte vill jag ha ha en CD idag. Idag rippar man ju allt för bekvämlighetens skull och jag behöver bara en bra DAC. Har gett bort nästan alla mina CD-skivor också, har kanske ett 30-tal kvar och några hundra som jag hade ligger redan i datorn.

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 09:02 
Site Admin
Site Admin

Nästa steg blir väl en Genki och sen en Ikemi. Genki har jag själv inte lyssnat sådär übermycket på, men Ikemi är (tyvärr) en hel del mycket bättre än diverse datorbaserade lösningar som jag testat, nu senast Squeezebox. Tyvärr, för det hade varit trevligt om den inte hade varit mycket bättre, då hade jag sparat en massa pengar. :)

Rent logiskt ska den inte vara bättre egentligen, instinktivt känns det som att en Squeezebox borde ha mycket mindre problem med att få till bitströmmen rätt, och därmed att det i slutändan låter lika bra eller bättre. Men teorin stämmer inte alltid med praktiken, som i det här fallet...

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 09:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Squeezebox är något helt annat. Det är inte i närheten samma sak, ungefär som ett päron jämfört med en långtradare. Jag hörde att t.ex. en Mcintosh MDA1000 skulle vara snäppet bättre än min lösning, men så kostar den en hel del mer, och det är en DAC.

Nu kan jag inte säga nåt direkt om ikemi och genki men vad jag behöver är enbart en DAC för att få ut ljudet. Men hittils har jag inte kännt behov att slänga ut fantasisummor för att få något bättre ljud.

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 09:18 
Site Admin
Site Admin

Jag tog Squeezebox som ett exempel.

...jämföra päron och en långtradare? :?

Hursomhelst, samma sak där - sitter du garanterat nöjd med vad du har finns det ju ingen orsak att ändra på det. Att ha Katan på ett skrivbord känns däremot inte rätt. Upp med dem på stativen, och få lite utrymme mellan dig och högtalarna. Katan är inga monitorer.

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 09:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hehe, jag ville vara lite övertydlig med att säga att Lynx22 och Squezebox inte är riktigt samma sak :P

Så du säger att Katan inte är monitorer, det var som rackarns. Då har jag ju köpt helt fel produkt. Nån gång ska jag ju sätta dem på stativen, men för tillfället måste jag ha dem nära mig på detta sätt som jag förstår inte är optimalt...

Men jag är inte helt 100 säker på att jag har bästa lösningen för mig. Ibland funderar jag på att köra bitperfekt digitalt ut (jo, det finns många ljudkort som gör det) till en extern DAC, men jag måste skynda långsamt.

Vad skulle du rekomendera som monitorer?

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 09:26 
Site Admin
Site Admin

Där kan jag inte hjälpa dig tyvärr.

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 09:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det kanske är därför det är så suxigt, när jag har fel produkt på fel plats så att säga. Jag behöver ju ett par riktigt bra monitorer.

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 09:34 
Site Admin
Site Admin

Det låter sannolikt. ;)

Post subject:
PostPosted: Thu May 10, 2007 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Placering av högtalare är väldigt viktigt. En kompis till mig har ett par Linn Kan som han första hade i en bokhylla och jag trodde att dom var trasiga eftersom ljudet var otroligt dåligt. Han placerade dom på ett par stativ och ljudet blev mycket bättre, nu låter det riktigt bra faktiskt.

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00