selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 15:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Webben har ju funnits ett tag. Man har surfat en del. Har koll på favoritsidor. Och hittar ibland några nya guldkorn. Men det är ganska sällan som jag känner att "WOW, det här är ju... fantastiskt"

Min flickvän tipsade mig om en webbsida häromdagen. Tipset hittade hon i Cosmopolitan...

Nåväl. Kära musikälskare. Jag tror dom flesta av oss känner igen följande tanke: "Den här artisten gillar jag verkligen. Hur hittar jag mer liknande musik?" Svaret finns på www.pandora.com :D

Där kan du skapa din egna webbradiostationer. Ange dina favoritartister så skapas en kanal med dessa. Dessutom spelas artister som liknar dina favoriter. När dessa spelas har du möjlighet att ange om de passar din musiksmak eller inte. Du har också möjlighet att med ett enkelt klick spara information om nya favoritlåtar som spelas så att man senare enkelt ska kunna inhandla dom.

Sidan grundar sig i något som kallas Music Genome Project. En idé i världsklass.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 15:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har oxå fått tips om denna från en polare i Finland.

Han är helt lyrisk! Så det är värt att testa.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testade just Pandora, men efter ett par låtar fick jag ett meddelande om att jag var tvungen att registrera mig. Dessutom verkar det som om man måste vara boende i USA för att kunna registrera sig. Kanske är det jag som inte fattar hur man ska göra. Hur gör ni?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 16:52 
Site Admin
Site Admin

Nej, det ska du inte behöva vara (boende i USA alltså). Vad jag minns var det inga problem att regga sig, om de nu inte ändrat något?
Registrering är gratis, inga hakar.

Jag tycker pandora funkar riktigt bra på lite nyare musikstilar (för mig dvs), medan musikstilar som jag redan snöat in mig på blir lite svårare. Man blir väl lite för kinkig efter ett tag :)

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Antingen har de ändrat reglerna eller också är det något jag inte förstår. Läser detta ur deras FAQ (http://blog.pandora.com/faq/#userZip)
Quote:
Q: Why do you need to know my zip code?

At this time we are only licensed to offer Pandora music services to residents of the United States. Audio streaming regulations differ from country to country, and we are working on acquiring the proper licenses so we can legally offer Pandora outside of the United States. We require your zip code to confirm that you are a resident of the United States.
Som det är just nu så kommer jag inte vidare i registreringen utan att ange ett US Zip Code. Klart jag skulle kunna ange ett påhittat nummer men försöker hålla mig till sanningen i möjligaste mån.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 17:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det stämmer att man måste registrera sig. Det är dock inte farligt :)

Det finns två varianter:
1. En med reklam som är gratis
2. En utan reklam som kostar ca 30 kr per månad

Jag kör 1:an. Funkar utmärkt!

Varför måsta man då ange en postkod från USA. Förklaringen är att de enbart har licenser för USA. Postkoden ska då garantera att personen som registrerar sig kommer därifrån... :lol:

Det var bara att söka "zip code USA" för att hitta sifferkombinationen 94116. Funkar också utmärkt! :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 22, 2006 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

så nu bor man i ZIP code 94116, undrar vart det är? :P

Funderade ett tag på att ta 90510, men insåg att jag nog aldrig riktigt var med där :lol:

Efter att nu ha betygsatt ett större antal låtar börjar jag gilla det mesta jag hör och ofta så motiverar Pandora sitt val med något liknande:
Quote:
we're playing this track because it features hard rock roots, repetitive melodic phrasing, a vocal-centric aesthetic, minor key tonality and electric guitar riffs
Det kunde jag ha berättat för dem på en gång.. 8)

Låten med ovanstående motivering var fö utmärka Forget My Name med Danko Jones

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Funderade ett tag på att ta 90510, men insåg att jag nog aldrig riktigt var med där :lol:
Fröken Ur? :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 08:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När det krisar och dom vill veta min ZIP-code säger jag som Weezer: "Beverly Hills, that's where I want to be..."

90210

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade naturligtvis tänkt skriva "90210" efter "Bevvan", men uppenbarligen hade jag inte ens koll på det... Vet dock inte om det är något att skämmas över, känns snarare rätt bra att jag inte visste det 8)

Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick detta mail från Pandora idag...
Quote:
Dear Pandora listener,

Today we have some extremely disappointing news to share with you. Due to international licensing constraints, we are deeply, deeply sorry to say that we must begin proactively preventing access to Pandora's streaming service for most countries outside of the U.S.

....

We show your IP address is '81.xx.xx.xx', which indicates you are listening from Sweden.

...

We are now able to recognize a listener's country of origin based on the IP address from which they are accessing the service. Consequently, on May 3rd, we will begin blocking access to Pandora to listeners from your country. We are very sad to have to do this, but there is no other alternative.
:(

Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Faaan vad trist! Där rök en suverän källa för att upptäcka ny musik! :evil:

Post subject:
PostPosted: Fri May 04, 2007 00:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jepp.Hände samma sak för mig.Fick samma mejl. :( Pandora är verkligen bra.Synd.

Post subject:
PostPosted: Fri May 04, 2007 01:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig fungerar det hur bra som helst.
2007-05-04 klockan 01:39.

Post subject:
PostPosted: Sun May 06, 2007 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hann aldrig prova Pandora men jag kör Last FM och det funkar utan registrering mm. I och för sig kan man "bara" få musik från samma genre som sin favorit men bra ändå!

http://www.last.fm/

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00