selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dvd Recorder
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 23:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min gamla video sjunger på sista versen. Jag tänker skaffa en Dvd recorder. Jag skall köra den tillsammans med en Pioneer 50: tums pöasma utan inbyggd tuner och högtalare. Där jag bor finns ett analogt kabeltvnät. Jag har tänkt mig 160-250 gigabyte. Synpunkter och förslag.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En första spontan synpunkt är att köp hellre en med hårddisk än som enbart funkar med skrivbara skivor. De där skivorna är extremt känsliga för smuts och smårepor plus att man har en ständig brist på tomma skivor. Jag är grymt trött på min Philips DVDR 80.

Har hört att Pioneer gör bra hårddiskrecorders. Min farsa har en Samsung han är nöjd med.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har en Pioneer DVR-530H som jag är supernöjd med

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 22:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det blev en Panasonic DMR-EH65 när min video pajade härom månaden. Mkt nöjd med den. Kanske kunde vara snabbare uppstart+menyer men det är ju en hårddisk som ska snurras... Otroligt mkt mer hanterligt än vdeokasseter som man aldrig märker upp. Nackdelen är att man spelar in för mkt...

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte Sony RDR-HX820 i slutet på förra året som både Siba och OnOff då sålde för 4000 jämt. 160Gb och HDMI med uppskalning till 720p (har dock tjock-TV så jag vet inte vad den presterar där). Denna tillsammans med Pioneer ansågs av dom flesta bedömare som de med bäst bild. Pioneer kostade dock ett snäpp mer om man ville ha HDMI.

Om denna modell kan jag säga
Fördelar: Bra bild (har inte testat lägre än 2tim-läget), riktigt bra analog tuner, lätthanterlig i menyer, prisvärd, HDMI(?)
Nackdelar: Seg i menyer (enl många segare än andra), smäckig fjärr, skulle kanske önska mer variabel bitrate än lägena 1, 1.5 och 2 timmar på en 4,5Gb (Pioneer lär ha detta?), surrar igång då och då i standby om auto adjust på klockan är på.

Vad man än köper så vill man inte ta i videon mer. Uppskattar speciellt att kunna börja titta på inspelningen säg 20 min efter den har börjat, spola förbi all reklam och vara klar samtidigt som sändningen. Alla modeller klarar ju detta.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 30, 2007 12:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har en billig utan hårddisk från LG (nej, jag har inga problem med repade skivor). Den analoga TV-mottagaren är lite skum och överdriver kontrasten i bilden och det går inte riktigt att återställa genom att dra ned kontrasten på TV'n.

Bildkvaliten på inspelning beror helt på längden. I fyratimmarsläge är den inte ett skit bättre än VHS, man ser tydligt att skärpan dragits ned för att få plats med bilden. I två-timmars och 90-minuters är den helt OK.

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00