monkeydevil wrote:
Linnofil wrote:
Kul att du har uptäckt skillnaden en TV kan göra. Jag antar att mynttricket är lättare att genomföra med filten på plats?
Precis vad jag också tänkte. Och det var det! Det var när jag höll på med mynten som jag kom på att testa detta.
Härligt! Ett tydligt tecken på att ju bättre anlägning man har desto lättare är det att höra skillnader. Är det en vink till de som inte kan höra?
monkeydevil wrote:
Menar du att jag skall limma tjärpappen på båda sidor om TV-skalet? Har faktiskt försökt att öppna högtalargallret tidigare, men det var omöjligt att göra något åt elementen vad jag kunde se (utifrån min begränsade tummen-mitt-i-handen-förmåga...). De satt där de satt. Skall nog testa detta med tjärpapp åtminstone!
Tjärpappen ska bara sitta på insidan. Av estetiska skäl har jag inte testat att klistra på utsidan. Kanske funkar det med?
Det är faktiskt ganska enkelt att göra. Du klarar det säkert!

Jag ska försöka beskriva operationen. Det är ingen ide att försöka öppna fram, elementen sitter skruvade bakifrån i 95% av fallen. Ta ur kontakterna (särskilt 230V!) och vänd på TV:n, ta sedan bort hela bakre kåpan. Det brukar vara ett ganska begränsat antal skruvar, ev. även snäppfästen som måste tryckas till. Då har du ett stort skölpaddskal i plast som kan dämpas ut, lägg undan det så länge.
Börja med att ta bort högtalarna i TV:n. Isolera högtalarkablarna och fäst upp dem säkert. Ta bort eventuella lösa plastburkar som högtalarna är monterade i. På TV:n letar du runt bildrör och högtalare efter släta ytor (ej förstärkt med fenor/ribbor) på plasten. Klipp till tjärpapp (eller av den tjocka tjärskivan) i bitar så att det passar på alla släta ytor av rimlig storlek (>5x5 cm?). Klistra sedan in dem (självhäftande, smidigt). Bildröret brukar jag låta vara. Ta dig sedan ann sköldpaddskalet. Gör likadant, klipp, passa in och klistra. Se till att inte klistra över några ventilationshål eller skruvhål/uttag för kontakter. Det brukar gå att klistra riktigt stora ytor på bakkåpan. Troligtvis är det här det gör störst skillnad.
Den tjocka varianten av dämpskivor dämpar bäst och är lättast att passa in när de släta ytorna böjer sig med liten radie, eftersom den är så flexibel. Den är ett helsike att klippa i eftersom den kletar ner saxen! (Rengör innan du lägger tillbaka den om du vill ha kvar din partner.) Att den är tjockare gör att den kanske inte för plats överallt. Dyrare är den också. Jag brukar köpa en skiva av varje, det räcker till en 29".
Efter allt klistrande är det bara att skruva på kåpan igen och vända TV:n rätt. Efter denna manöver ska det inte höras skillnad om du tar in eller ut TV:n i lyssningsrummet. Testa med filten så får du se om du lyckats! Det har fungerat utmärkt på ett flertal CRT-TV apparater för mig, trots olika högtalare och lokaler. Detta är något
ALLA Linnägare borde göra, som har en TV i lyssningsrummet. Tänk på att ett antennfilter kan vara bra om du kopplar in TV:n i stereon.
En liten anledning till att det låter bättre i ditt test kan vara att du har en filt över den reflekterande CRT ytan. Det kommer du inte åt med dämpning av lådan.