Nåja, det är ju intressant pladder isådanafall!
Deras nya marknadsstrategi är ju kanske istället att tillgodose marknaden litet bättre!
( Om man får önsketänka litet ).
T.ex en Linn movie med HDMI utgång ( vem köper en sådan utan idag ?, komponent må vara bättre men man har ju lämnat fältet öppet för Naim N-vi ). Ett stort marknadsstrategiskt felsteg tycker jag.
En komplett hemmabioförstärkare under 15000:- ( skulle sälja som smör ).
En DVD under 10000:- ( skulle säkert sälja bra. )
Kanske Linn borde titta på Naim, som inte verkar ha någon ekonomisk
kris. Hur har dom gjort, jo, dom har kvar sina instegsprodukter i normala prisklasser.
Edit: Sedan kanske en återgång till den sk. " flat earth" filosofin skulle göra under, för Linns trovärdighet. Med " flat earth " menar jag den strategi som var förhärskande på 80-talet, dvs, " är det bättre så är det bättre "," signalkällan är viktigast ".
Säljarna var under denna tid betydligt mer stringenta av vad som var bättre och sämre, gällande musikåtergivningen.
Detta kulminerade i sverige under den mycket ihärdige generalagenten Göran Rudling, som också kom ut med sin bok " Lyssna " ( Rudlings lilla röda!) där många sanningar står skrivna som gäller än idag, men som av missriktad marknadsanpassning tonats ned av de flesta försäljarna.
Faktum är att Linns försäljning ökade lavinartat under denna period.
Linnhandlarna under 80 och början av 90-talet var också väldigt noggranna med att hitta musikaliska produkter som lät bra, trots ett lågt pris, t.ex. creek, Kef c10, Ar redbox, Dual, Maranz cd 63 osv.
På detta sätt kunde man som kund uppgradera och var inte tvungen att köpa en komplett Linnanläggning direkt. Uppgraderingarna blev inte heller så blodigt kostsamma pg.a. bra inbytespriser och lägre prisspann mellan produkterna. ( Jämför med den löjligt dyra " Keel" ).
En annan viktig sak var att Linnhandlarna på denna tid var helt ärliga, utan att vara ovänliga, d.v.s. om det kom in en kund som hade ett par Boston A40 högtalare så sade försäljaren " Du ska inte byta högtalare, denna högtalare är mycket bra ( vilket den är ) lägg pengarna på signalkällan istället, vänta ska du få lyssna och jämföra".
" Source first " var vad som gällde och borde, för Linn, gälla än idag.
Att man inte förstår detta hos Linn eller vissa försäljare är tragiskt och förödande för försäljningen på sikt.
Kom ihåg, vad skapade Linn till det företag det är idag?
Det tål att fundera på, eller hur?
En intressant intenationell diskussion om Linns nya strategi finns på:
www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=90