selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Idag kom jag på att det kan liknas med Formula 1.

En Volvo 740 kunde man köpa och rulla 5000 mil med utan problem.
Att försöka gör det med Ferraris 248 F1 är bara att FETglömma.

Unidisk är en F1. Det kostar att vara med i racet och vissa är beredda att betala.
Hahaha, jag visste att den jämförelsen skulle komma!

Och bland deltagarna på detta och liknande forum så kanske det stämmer. Men Linn har ju siktat in sig på en välgödd överklassgrupp och där är det snarare feta Mercor som är rättesnöret. Massor av hästkrafter, snygg design, sportigt utseende - och med höga kvalitetskrav på funktion och komfort. En Mercedesägare accepterar inte att en bil i miljonklassen står på verkstaden för "uppgraderingar". En Mercedesägare accepterar inte att han ska meka och ställa in en massa saker för att få bilen att fungera.

Hade jag betalt 100 lök för en DVD-spelare och denna sedan strular vid uppspelning så skulle den återlämnas på tre röda. Oavsett hur bra den lät när den väl fungerar. En LP12:a fungerar alltid, varför ska inte samma krav kunna ställas på en Unidisc?

Det är faktiskt inte F1 det handlar om, att nå målet så fort det går. Musiklyssning handlar om att göra själva resan behaglig!

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Idag kom jag på att det kan liknas med Formula 1.

En Volvo 740 kunde man köpa och rulla 5000 mil med utan problem.
Att försöka gör det med Ferraris 248 F1 är bara att FETglömma.

Unidisk är en F1. Det kostar att vara med i racet och vissa är beredda att betala.

PerK, jag hoppas att din 1.1 får fortsätta spela en bra tid framöver nu.
Nja hoppas att jämförlsen haltar lite, en F1 motor är byggd för att klara strax över 2 lopp med kval och träning, där bygger man den så extremt exakt att, håller den 3 lopp är det överdimensonerat samt att man inte tagit ut nog effekt

Man får väl hoppas att en Linnspelare är byggd för lite längre tid än ca 10 timmar

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 01:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tro mig, Mercedesägare accepterar att deras bil står på verkstaden för mig veterligen finns det fortfarande flertalet Mercaverkstäder i landet. :?

Må hända att min jämförelse haltar och som Unidiskägare hoppas jag att spelaren håller mer än 10 timmar.

Om min Unidisk håller i 10 år, och det enda som krävs under tiden är en service i Skottland för någon tusenlapp, är jag helt nöjd. Men å andra sidan är ju jag en sån där bokstavstrogen eller vad du kallade det för. :wink:

Det jag vill säga är att trimmade saker inte håller lika länge men prestandan är ju så otroligt mycket högre och det är det en Klimaxägare köper.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur kollar man vilken version av Unidisken man har?

Posted from a Sony Ericsson mobile phone

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 10:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

monkeydevil wrote:
Hur kollar man vilken version av Unidisken man har?

Posted from a Sony Ericsson mobile phone
Fick detta ifrån Sportis.

Revision identification
Verify the present software versions by the following:
1. Switch the unit off using the power switch on the back panel.

2. Press and hold the eject key and turn the unit back on.

3. Continue to hold the eject key until the words "User Options"
appear on the display.

4. Press the eject key to toggle between "User Options" and "System
Info". When "System Info" is displayed press the stop button to display
the software versions. The stop and pause buttons take you back and
forward through the System Information.

5. Note the version of the Mech Version software and the other two

6. Check the engine board revision: the information begins
"PCAS297L....". Note the number after the "L".

7. Press the play button to exit this mode.

senaste versionerna är
Latest ESS (decoder board) firmware version is 0224
Latest H8s (control board) firmware version is 0218
Latest MECH (Sony Laser) firmware version is 0304

Nyaste engine board är L3

/Per

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men Linn har ju siktat in sig på en välgödd överklassgrupp och där är det snarare feta Mercor som är rättesnöret.
Där har tyvärr Linn gjort tokfel o deras strategi kommer att straffa sig (har redan gjort det)
Har inte träffat på någon som har Linn bara för att är "rätt" märke eller är dyrt nog för att imponera på grannarna.
Vi får hoppas de inte ser B&O som en förebild :?

Kanske max 1% av Linns kunder inte bryr sig om priset, resten sparar o gnetar för att köpa.
I princip alla Linnister är entusiaster som älskar musik. Det oavsett deras budget.
Är det som gör deras överseende över fel högre än de flesta.
Men det är klart - med ökat pris ökar också kraven på en perfekt produkt.
Linn är farligt ute!
Å andra sidan är Linnägare otroligt nöjda över prestandan o ytterst få skulle ens komma på tanken att köpa något annat som har sämre prestanda - även med lite Linn strul.
De flesta andra HIFI forum kryllar av "jag är inte nöjd alt vad ska jag köpa istället" trådar.
Bill50x wrote:

Det är faktiskt inte F1 det handlar om, att nå målet så fort det går. Musiklyssning handlar om att göra själva resan behaglig!
Tror syftet med jämförelsen var ultimat prestanda :wink:
O det är ju inget man förknippar MB med direkt...
Sorry alla MB ägare :P

Post subject: Re: Strulande Unidisk
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
Min 1.1:a har fungerat klanderfritt under flera år för att för några månader sedan börja få problem med vissa skivor.

Vissa CD, har jag fått lägga in flera gånger innan den tagit den, i helgen hade jag gäster och tänkte titta på musik-DVD, 6 st av de 7 jag testade funkade inte. Problemen har accelererat under den senaste tiden.

Någon som haft liknande problem?

Skickar in den på service i morgon, tur man har skivspelare i alla fall, aldrig några problem med skivor där...

/Per
Gör ett litet steg åt sidan här...

Tyvärr har nu även jag fått problem med min spelare, men i mitt fall rör det sig om en CMDi. Precis som för Per yttrar sig problemen genom att spelaren inte tar emot vissa skivor. När jag lägger i vissa skivor (vissa funkar alltid, andra bara ibland och vissa aldrig) så går läsaren igång men ändå kommer det upp meddelandet att det inte finns någon skiva i spelaren.

Jag har dock kommit på ett sätt att komma runt problemet. När spelaren påstår att det inte finns någon skiva i läsaren så byter man input till tex radion, men trycker därefter på "play". Då börjar CMDi:n spela upp CD-skivan, men på displayen kommer det information som borde visas om det vore en DVD (dvs chapter etc), och någon info om vilket spår det rör sig om år jag inte. Detta tolkar jag som att problemet, i åtminstone mitt fall, är ett mjukvaroproblem.

Det är naturligtvis inte ok att det strular på detta sätt, så jag blir väl tvungen att lämna in den nu innan garantin går ut. Dok kanske det kan vara intressant för någon annan år att komma närmare orsaken på problemet, då det trots olika maskiner verkar vara besläktade problem.

Post subject: Re: Strulande Unidisk
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
PerK wrote:
Min 1.1:a har fungerat klanderfritt under flera år för att för några månader sedan börja få problem med vissa skivor.

Vissa CD, har jag fått lägga in flera gånger innan den tagit den, i helgen hade jag gäster och tänkte titta på musik-DVD, 6 st av de 7 jag testade funkade inte. Problemen har accelererat under den senaste tiden.

Någon som haft liknande problem?

Skickar in den på service i morgon, tur man har skivspelare i alla fall, aldrig några problem med skivor där...

/Per
Gör ett litet steg åt sidan här...

Tyvärr har nu även jag fått problem med min spelare, men i mitt fall rör det sig om en CMDi. Precis som för Per yttrar sig problemen genom att spelaren inte tar emot vissa skivor. När jag lägger i vissa skivor (vissa funkar alltid, andra bara ibland och vissa aldrig) så går läsaren igång men ändå kommer det upp meddelandet att det inte finns någon skiva i spelaren.

Jag har dock kommit på ett sätt att komma runt problemet. När spelaren påstår att det inte finns någon skiva i läsaren så byter man input till tex radion, men trycker därefter på "play". Då börjar CMDi:n spela upp CD-skivan, men på displayen kommer det information som borde visas om det vore en DVD (dvs chapter etc), och någon info om vilket spår det rör sig om år jag inte. Detta tolkar jag som att problemet, i åtminstone mitt fall, är ett mjukvaroproblem.

Det är naturligtvis inte ok att det strular på detta sätt, så jag blir väl tvungen att lämna in den nu innan garantin går ut. Dok kanske det kan vara intressant för någon annan år att komma närmare orsaken på problemet, då det trots olika maskiner verkar vara besläktade problem.
Jag fick samma fel på min unidisk sc men det var NO DISK vad än jag satte i, detta uppkom efter ett strömavbrott. Spelaren for en sväng till skottland där dom konstaterade att den funkade utmärkt och skickade tillbaka den orörd.
Sen dess har den funkat utan problem

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 19, 2007 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Men Linn har ju siktat in sig på en välgödd överklassgrupp och där är det snarare feta Mercor som är rättesnöret.
Där har tyvärr Linn gjort tokfel o deras strategi kommer att straffa sig (har redan gjort det)
Har inte träffat på någon som har Linn bara för att är "rätt" märke eller är dyrt nog för att imponera på grannarna.
Vi får hoppas de inte ser B&O som en förebild :?
Först å främst tycker jag att Linn har bland det snyggaste lådorna inom hifi. Men några skryt burkar är det inte tal om! Bara kolla på ett märken från andra sidan havet, classé. Dessa ser klart lyxigare och skytiga ut med tex display på dvden som visar filmen samtidigt. Jag är samtidigt väldigt glad över att linn inte ser skrytiga ut utan de är väldigt stil rena.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 21, 2007 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade äntligen fått hem min SC efter en sväng till Skottland underbart med musik igen men upptäckte just att det fortfarande är problem i princip samma fel men ännu mer tydligt nu.

CD verkar funka perfekt men direkt när jag tar en SACD (har testat med tre olika) Så går det inte att byta spår eller stoppa avspelningen eller göra nått förutom att stänga av. Enda sättet att få ut skivan är att stänga av och sen trycka "Eject" innan "disc loading" är klar. Spelar ingen roll om jag använder fjärren eller trycker direkt på SCn.

Verkar som det blir en ny resa för min SC
:cry:

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 21, 2007 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag undrar vad dom gjorde förra gången när apparaten var på service, torkade av locket med en dammtrasa?

Eller gör dom som en bilverkstad, kopplar in en dator och kör ett felsökningsprogram. Om detta visar att allt är OK så skickar dom tillbaka apparaten 8)

Du behöver väl inte betala för dom här turerna hoppas jag?

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 21, 2007 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
don Tomaso wrote:
Jag undrar vad dom gjorde förra gången när apparaten var på service, torkade av locket med en dammtrasa?

Eller gör dom som en bilverkstad, kopplar in en dator och kör ett felsökningsprogram. Om detta visar att allt är OK så skickar dom tillbaka apparaten 8)

Du behöver väl inte betala för dom här turerna hoppas jag?

/ B
Dom bytte Mekk, tydligen så gick inte släden helt igen om det här är samma fel eller ett nytt återstår att se.

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00