selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vad du hackar på Carola 8)
Hon är ju skitbra, det upptäcker du säkert med Keel på tolvan, hehe
:shock: En sån MARDRÖM att lyssna på Carola i din anläggning!

Det vore något för Guantanamo... :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Nästan helt säkert skulle jag föredra Ikemi/5103/lk140/katan i ett bra rum framför CD12/kontrol/klimaxsolo x8/Komri om det skulle stå i ett betongtrapphus jämförelsen är extrem men vad jag vill ha fram att i rum som inte funkar med anläggningen blir det inte bra
Ja, det är mycket möjligt. Men nu utgick jag inte från betongtrapphus utan från normala vardagsrum. Och jag har ännu inte hört några hårt akustikfixade rum som låtit bra, även om det säkert är möjligt om man gör på rätt sätt. Dessutom brukar basfällor och diffusorer vara så fruktansvärt fula...
Quote:
Var detta diffuserat eller dämpat? här är det en extrem skilland hurvida man upplever ljudet som öppet eller dött samt att man tagit han om det nedre registret
Det var både och. Men troligen något för mycket dämpning.
Quote:
Detta har ju mera med smak att göra än musikalitet
Javisst, uselt exempel av mig. Vad jag menade var att det perfekta rummet aldrig kan plocka fram den känsla i inspelningen som gått förlorad redan i anläggningen (eller ännu tidigare, som i fallet med Carola :wink: ). Source first, och rummet är definitivt inte först utan snarare i nivå med högtalaren, anser jag.
Igentligen tror jag det är svårt att sätta rummet i kedjan utan snarare att den presenterar vad resten av anläggningen kan ge, visst finns det likheter med högtalaren i kedjan men som sagt en trappuppgång kan nog rasera det bästa vilket jag inte tror att ett par högtalare kan i samma utsträkning

Nåväl kan säja så här.....jag har prövat mycket billig akustikfix och det har aldrig blivit bra p.g.a det lägre registret har alltid varit kvar och spökat, jag tror att försöka sig på att dämpa mellan samt diskant register är ingen bra idé så länge man inte har möjlighet att ge sig på de låga registren eftersom man då sänker nivån på toppen och de oönskade effekterna i de låga registren framträder än mera

Men som sagt jag har hört min väns rum med min spelare är där är det ingen tvekan att det är lättare att följa melodin lättare, trots att vi har använt hans försteg/slutsteg/högtalare som inte är Linn
Därmed ska jag inte säja att det skulle bli bättre med enbart Linn grejer.

Han är påväg att köpa en ny cd och jag försöker få han in på Linnbanan men det är inte lätt :wink:

Föresten vad var det för system i de akustikbehandlade rummen?, det har ju faktiskt också ganska stor påverkan på hur man tycker att det svänger

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Personligen så spelar det ingen roll om nu akustikförbättrade rum skulle vara rejält mycket bättre eftersom det är så gräsligt fult med diffusorer basfällor etc. Har inte sett något rum som ens är i närheten att vara acceptabelt estetiskt sett. Tycker också som flera andra sagt att man kommer tillräckligt långt med vanliga möbler som bokhyllor blommor sittpuffar Sacco säckar etc

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Alltså, driver man source-first till sin yttersta spets (dvs skit in, skit ut) så kan aldrig Carola låta bra, hur bra anläggning man än har....

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Under 100 hz är det ställe där dom störta akustiska problemen infinner sig

Att säja att det är så lite del av frekvensområdet att det spelar mindre roll är ju nästan som att säja att man behöver bara högtalare som går ner till 100 hz för dom täker ju nästan hela frekvensbandet ändå

Jag säjer inte att man behöver akustikbehandla ett rum, en del rum låter ju helt enkelt bra redan med vanlig möblering, men för att ett rum låter bra betyder ju inte att man har nått max utan man är nog snarare ganska långt ifrån

När man bygger akustikbehandlade rum försöker man komma så nära 0 som möjligt +-7DB är inget optimalt men ett väldigt bra fungerande rum

Att tunedema högtalarna med förflyttning handlar ju just om att anpassa de till rummets akustik

Att akustikbehandla ett rum är att ge sin anläggning en chans att prestera på top, lika väl som att ge ett par komri möjlighet att prestera på top genom att använda bra grejer tidigare i kedjan

Vad jag menar med att rummet betyder mer än anläggningen är ju givetvis inte att en siba stereo låter bättre än ett toppat Linn system bara för att SIBA stereon står i ett akustikbehandlat rum

Men sitter man på ett bra system, bör man nog överväga var investeringarna gör störst skillnad byta cd för 60.000 kr eller fixa rummet för 30.000 kr vilket i sin tur kommar att vara positivt för alla nya uppgraderingar oavsett pris
Visst är det så att man bör ha koll på rummet och även bör göra vad man kan för att åstadkomma en god akustik, men jag skulle nog ändå hävda; dels att man inte skall överdriva rummets inverkan och dels att man bör inse vilka faktorer man i huvudsak påverkar när man gör ljudtrycksmätningar och justerar därefter. Betänk att:

* de effekter man i huvudsak mäter/påverkar är rummets linjära inverkan vilken troligen är en av de minst relevanta effekterna

* rummets påverkan i huvudsak äger rum i de delar av frekvensområdet som antagligen är mindre viktiga (jfr. t.ex. musiklyssning via TV:n, en bergssprängare, köksradion el. dyl.)

* även apparater som anses rätt bra inte presterar något vidare i det lägsta frekvensområdet (tolkas ofta som rumsproblem)

* rummet kan knappast tillföra information som förlorats tidigare i kedjan

* teorier som pekar på att delar i slutet av återgivningskedjan i dominerande grad påverkar musikåtergivningen ofta bottnar i en teoretiskt baserad övertro på de tidiga delarnas förträfflighet d.v.s. den direkta omvändningen till "source-first"

Enligt min erfarenhet påverkar vibrerande möbelytor, krukor, passiva högtalare (så som t.ex. telefoner etc.), felaktigt uppställda signalkällor etc. musikåtergivningen på ett allvarligare sätt än rummets linjära effekter. I varje fall efter att man anpassat högtalarplacering och övriga tillgängliga inställningar till rummets akustik. Det finns extrema rum som kräver radikala åtgärder också, men de är enligt min erfarenhet relativt få och bör nog i första hand undvikas. Det är oftast både bättre, trevligare och billigare att placera sin hifi i något annat rum än att akustikbehandla en källarbunker för 50tkr.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

några saker som jag reflekterat över är:

ha tomt mellan högtalarna ger ett stort lyft enligt de flesta, men en akustikfix är onödig

Byta mellan Linn svarta till silver är ett stort lyft, men en akustikfix är onödig

Av egna erfarenhet kan jag bara säja att skulle akustik fixar bara ge som t.e.x ett kabelbyte eller flytt av en möbel skulle det ju inte vara intressant alls

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Igentligen tror jag det är svårt att sätta rummet i kedjan utan snarare att den presenterar vad resten av anläggningen kan ge, visst finns det likheter med högtalaren i kedjan men som sagt en trappuppgång kan nog rasera det bästa vilket jag inte tror att ett par högtalare kan i samma utsträkning

Nåväl kan säja så här.....jag har prövat mycket billig akustikfix och det har aldrig blivit bra p.g.a det lägre registret har alltid varit kvar och spökat, jag tror att försöka sig på att dämpa mellan samt diskant register är ingen bra idé så länge man inte har möjlighet att ge sig på de låga registren eftersom man då sänker nivån på toppen och de oönskade effekterna i de låga registren framträder än mera

Men som sagt jag har hört min väns rum med min spelare är där är det ingen tvekan att det är lättare att följa melodin lättare, trots att vi har använt hans försteg/slutsteg/högtalare som inte är Linn ...
Men är musiken bättre d.v.s. är det roligare att spela plattor?

Nåja, nu verkar vi komma någon vart. Mycket vettigt ovan. Har någon möjligen lyssnat på "The Swedish Statement" här i Göteborg. En grymt dyr anläggning i ett rum med akustikbehandling för en förmögenhet. Ljudet är hyffsat, men inte i närheten av vad en bra Linn rigg presterar. Musiken saknar drag och inlevelse. Har själv flera av de skivor som vi lyssnat på där... Har möjligen någon läst tidningen High-Fidelity:s artikel om anläggningen? Tragikomiskt, med tanke på våra intryck (min frus och mina).

Appropå aktiva basfällor; Vem tror att en sådan är bättre än en bra sub som också kan påverka rummet på liknande sätt. Utan att ha gjort några jämförelser, men jag skulle *gissa* att en basfälla är ungefär lika usel som en dålig sub. Har fortfarande i minnet när jag provade en Velodyne DD-10. Enda inställningen som funkade var att ha subben urkopplad och utställd i badrummet :cry:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
... och dels att man bör inse vilka faktorer man i huvudsak påverkar när man gör ljudtrycksmätningar och justerar därefter. Betänk att:

* de effekter man i huvudsak mäter/påverkar är rummets linjära inverkan vilken troligen är en av de minst relevanta effekterna

* rummets påverkan i huvudsak äger rum i de delar av frekvensområdet som antagligen är mindre viktiga (jfr. t.ex. musiklyssning via TV:n, en bergssprängare, köksradion el. dyl.)

* även apparater som anses rätt bra inte presterar något vidare i det lägsta frekvensområdet (tolkas ofta som rumsproblem)

* rummet kan knappast tillföra information som förlorats tidigare i kedjan

* teorier som pekar på att delar i slutet av återgivningskedjan i dominerande grad påverkar musikåtergivningen ofta bottnar i en teoretiskt baserad övertro på de tidiga delarnas förträfflighet d.v.s. den direkta omvändningen till "source-first"

Enligt min erfarenhet påverkar vibrerande möbelytor, krukor, passiva högtalare (så som t.ex. telefoner etc.), felaktigt uppställda signalkällor etc. musikåtergivningen på ett allvarligare sätt än rummets linjära effekter. I varje fall efter att man anpassat högtalarplacering och övriga tillgängliga inställningar till rummets akustik. Det finns extrema rum som kräver radikala åtgärder också, men de är enligt min erfarenhet relativt få och bör nog i första hand undvikas. Det är oftast både bättre, trevligare och billigare att placera sin hifi i något annat rum än att akustikbehandla en källarbunker för 50tkr.
Ja, joo. Visst har du rätt i mycket. Men bara för att man mäter rummets linjära inverkan betyder inte det att det är detta som betyder mest för återgivningen. Precis som du tycker inte jag att linjäriteten är direkt viktig, det räcker med att lyssna i olika konsertlokaler för att inse hur lite frekvensgången betyder för musikupplevelsen.

Men det betyder inte att rummets akustik är oviktig. Jag har upplevt mycket större skillnader mellan olika rum än vad några som helst byten av apparater ger.

Självklart kan inte ett rum tillföra information som förlorats tidigare i kedjan. Men ett dåligt rum kan maskera de fördelar som tex en given tonarm ger i förhållande till en annan (sämre). Att lägga 20 papp på en bättre tonarm istället för 5 tusen på rumskorrigering som inte filtrerar bort (eller rättare, dämpar) det man uppnått i tidigare led framstår för mig som ren dumhet.

Blomkrukor och klockor som påverkar, javisst. ALLTING i ett rum påverkar. Men OM du hör skillnad, är det till det bättre eller sämre? Och hur mycket skulle du höra i en blindtest? Jag har varit med på tillräcklligt många demos, såväl Linns som andras, för att se att man kan suggestera både sig själv och andra till att höra vad som helst.

Återigen. Massor med faktorer innebär en större skillnad än ett rums linjära egenskaper. Men som jag skrev inledningsvis, det är ju inte dessa som är de viktigaste egenskaperna i ett rum. Efterklangstid, reflektionsmönster, fördelning av tryckmaxima och -minima, olika materials lokala egenskaper etc påverkar däremot det ljudande resultatet i hög grad och även om dessa rummets egenskaper även påverkar det linjära beteendet är detta inte huvudsaken till hur rummet upplevs.

Jag tycker själv att akustikbehandling av ett rum är ganska jobbigt, det är betydligt mer trial'n'error än att prova olika apparater. Framför allt är det mycket jobb och kostnader som inte går att sälja vidare om man inte är nöjd med resultatet. Men det betyder inte att jag anser en bra akustik som oviktig eller oväsentlig.

Jag har däremot inte åsikten att ett rum ska dämpas hårt för att minska påverkan på ljudåtergivningen, tvärtom. Det ger ett dött och livlöst resultat och inget jag skulle njuta av.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
henriklh wrote:
Alltså, driver man source-first till sin yttersta spets (dvs skit in, skit ut) så kan aldrig Carola låta bra, hur bra anläggning man än har....

/ B
Kom ihåg grabbar, det finns ingen dålig musik - bara för dåliga anläggningar. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 16:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
henriklh wrote:

/ B
Kom ihåg grabbar, det finns ingen dålig musik - bara för dåliga anläggningar. :wink:
Du jag tror inte ens Linn kan utföra den typ av mirakel som krävs för att få Canvråla Häckvift att låta mer än "uthärdlig" i små portioner...

(Sorry men gillar inte hennes röst alls.)

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Du jag tror inte ens Linn kan utföra den typ av mirakel som krävs för att få Canvråla Häckvift att låta mer än "uthärdlig" i små portioner...

Men konstigt nog tycker jag att låten fångad av en stormvind är ett mästerverk i genren schlager.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 16:47 
Site Admin
Site Admin

Huvudämnet för tråden är alltså inte Carola, även om man kan tro det! Tänkte bara om någon missat det...

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 17, 2007 16:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:
Empress wrote:

Men konstigt nog tycker jag att låten fångad av en stormvind är ett mästerverk i genren schlager.
På något sjukt tvistat parallelluniversiellt vis då eller :?:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00