selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 11:43 
Site Admin
Site Admin

pekka71 wrote:
Vad jag menar med att rummet betyder mer än anläggningen är ju givetvis inte att en siba stereo låter bättre än ett toppat Linn system bara för att SIBA stereon står i ett akustikbehandlat rum
Men det är ju just det ditt uttalande måste innebära. Om rummet betyder mer än anläggningen, då är konsekvensen att en dålig anläggning (t.ex. en s.k. "SIBA-stereo") i ett bra rum låter bättre än en bra anläggning i ett dåligt rum. Hur kan man annars tolka vad du säger?
Det du menar är kanske att rummet betyder mer än man tror. Jag har inte joxat runt med mer avancerad akustikbehandling av mitt rum så jag har ingen direkt egen åsikt i sammanhanget, men kan tänka mig att du har en poäng med det.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Akustikproblem är inget man tror att man har, det är ju något man enkelt kollar med frekvenssvep samt en ljudtrycksmätare
Det var väl en grov förenkling? Om ett frekvenssvep kan avgöra om akustiken är bra kan man väl lika gärna mäta anläggningens kvaliteter på samma sätt?
Quote:
En anläggning kommer aldrig att låta bättre än rummet tillåter.
Kan man inte lika gärna byta ut ordet 'rum' mot 'högtalare'? Då får man en annan utbredd och felaktig åsikt.

Jag tycker att rumakustiken kan spela stor roll, men varken frekvenssvep eller impulssvar ger någon heltäckande bild av kvaliteterna. Det mätmässigt "bästa" rum jag lyssnat i (rak frekvensgång, liten mängd direkta reflexer och ett bra impulssvar) var ett av de i särklass tråkigaste.

De flesta vanliga vardagsrum tycker jag är helt okej att lyssna på musik i. Och precis som hardcore säger så lyssnar jag hellre på Dylan i badrummet än på Carola i världens bästa konsertsal.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Intressant diskussion detta.
Volymen på basen kan rimligen inte påverka tune dem, för vad skulle iså fall hända om en bassist spelar olika högt i låten?
Som tidigare sagt, jag har inte märkt någon skillnad...

O inte har då jag märkt olika musikalitet om man flyttar sig i rummet (olika rumsnoder)

Att justera aktiva filter är för att anpassa högtalaren till rummet (o mellan de olika elementen i burken) o DET påverkar tune.
Har ingen bra förklaring, vet bara att det funkar.
Har frågat Lejonklou men kommer inte ihåg svaret riktigt så jag avstår för att inte röra till det. :oops:

Rent teoretiskt kan väl en "icke negativt påverkande" EQ från Linn göra samma sak men efter att ha testat en i mina unga dagar (lät för j***a illa) så får man inse det brillianta med att FÖRST dela upp sinalen o SEDAN justera den.
Antagligen är en separat EQ per register bättre, vore kul om någon ville testa :wink:
Magnus tog upp fasfel, någon som vet om Linns aktiva filter påverkar det?

EDIT- den EQ jag testade var givetvis en icke-Linn
Förstår vad du menar med "Volymen på basen kan rimligen inte påverka tune dem, för vad skulle i så fall hända om en basist spelar olika högt i låten?"
Det är inte volymen på basen som är problemet utan nivån till de andra frekvenserna, om basisten spelar högre i låten är det ju precis som det ska, men om rummet förstärker basgitarren med 15 db är det inte längre som det ska och då kommer det bli svårt att höra den svaga stämman i kören som inte får någon boost av rummet.

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

att kunna justera filtren på högtalarna är bra, men tyvärr justerar man som ex hela basområdet och inte bara de frekvenser som är problem med det är det som är det fina med t.e.x basfållor att man kan ta exakta frekvenser som är för höga medan man lämnar de som är i rätt nivå lämnar man orörda

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Rutger wrote:
Linn utvecklar sina högtalare efter " Tunedem metoden " ( detta innebär att traditionella mätningar har underordnad betydelse vid konstruktionen). Detta kan man lätt se på mätningar, där Linns högtalare ju inte har en rak frekvensgång. Högtalarna har istället optimerats för en maximal upplevelse av melodi och rytm. Högtalarna från linn har därför en stor betydelse för musikupplevelsen. Signalkällan betyder dock mest.
Rak, frekvensgång är säkert bra, men inte till varje pris. Bl.a. hör väl Keltik till en av Linns bättre högtalare och de har ju synnerligen rak frekvensgång (väl i monitorklass). Problemet är att det inte är så enkelt som att bara mäta frekvensgång för stationära (långvariga) signaler utan det är (antagligen av större betydelse) även hur frekvensgången för impulser (impulssvaret) ser ut. Sen måste man såklar även beakta en hel massa andra parametrar (olika former av dist., fasgång etc.) för att fånga en (ur musikalisk hörselvinkel) bra kompromiss.

F.ö. så hör inte heller netrual klang och rak frekvensgång (av samma anledning) nödvändigtvis ihop...
Bra inlägg båda!
Men Keltik rak frekvensgång :roll:
Njae, inte direkt neutrala men vad gör väl det, skitbra är de på alla sätt.

Fråga till alla - hur ska man tillverka en högtalare som passar alla rum - om man nu avser rak frekvensåtergivning? Omöjligt torde det vara... Bättre att få burken att låta bra istället. Lite dippar i frekvensregistret spelar mindre roll än annat.
Linn mäter säkert sina högtalare men de går inte på resultaten i första hand. Vilken tillverkare gör det numera...

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
att kunna justera filtren på högtalarna är bra, men tyvärr justerar man som ex hela basområdet och inte bara de frekvenser som är problem med det är det som är det fina med t.e.x basfållor att man kan ta exakta frekvenser som är för höga medan man lämnar de som är i rätt nivå lämnar man orörda
Visst har aktivt fördelar för att anpassa till rummet.
O visst har akustikfix bra effekt.
Men faktum är att basbummel vid vissa frekvenser ibland försvinner vid uppgradering utan att röra högtalarna.
En bra anläggning rätt justerad låter sällan illa.

Eko brukar inte vara ett problem med normal möblering. (o det försvinner inte med bättre grejjer/intuning på samma sätt som basmuller)
För mycket dämpning låter dött o trist.
Var du som var inne på diffusering va? Ja bokhyllor är skitbra - dämpar o sprider lagom.
Stora växter likaså.

Skit samma, jag går på min erfarenhet :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Akustikproblem är inget man tror att man har, det är ju något man enkelt kollar med frekvenssvep samt en ljudtrycksmätare
Det var väl en grov förenkling? Om ett frekvenssvep kan avgöra om akustiken är bra kan man väl lika gärna mäta anläggningens kvaliteter på samma sätt?
Quote:
En anläggning kommer aldrig att låta bättre än rummet tillåter.
Quote:
Kan man inte lika gärna byta ut ordet 'rum' mot 'högtalare'? Då får man en annan utbredd och felaktig åsikt..
Nästan helt säkert skulle jag föredra Ikemi/5103/lk140/katan i ett bra rum framför CD12/kontrol/klimaxsolo x8/Komri om det skulle stå i ett betongtrapphus jämförelsen är extrem men vad jag vill ha fram att i rum som inte funkar med anläggningen blir det inte bra
Quote:
Jag tycker att rumakustiken kan spela stor roll, men varken frekvenssvep eller impulssvar ger någon heltäckande bild av kvaliteterna. Det mätmässigt "bästa" rum jag lyssnat i (rak frekvensgång, liten mängd direkta reflexer och ett bra impulssvar) var ett av de i särklass tråkigaste..
Var detta diffuserat eller dämpat? här är det en extrem skilland hurvida man upplever ljudet som öppet eller dött samt att man tagit han om det nedre registret
Det är helt sant att frekvenssvep eller impulssvar inte ger någon heltäkande bild, men om man t.e.x har basmuller samt mäter sig fram till att man har t.e.x 40 hz frekvens 20 db högre än resten då har man ju fått en fingervisning om vad bassmullret beror på

De flesta vanliga vardagsrum tycker jag är helt okej att lyssna på musik i. Och precis som hardcore säger så lyssnar jag hellre på Dylan i badrummet än på Carola i världens bästa konsertsal.
Detta har ju mera med smak att göra än musikalitet

Edit: vart jätte fel med mina svar eftersom de ser ut som tidigare inlägg

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
pekka71 wrote:
Vad jag menar med att rummet betyder mer än anläggningen är ju givetvis inte att en siba stereo låter bättre än ett toppat Linn system bara för att SIBA stereon står i ett akustikbehandlat rum
Men det är ju just det ditt uttalande måste innebära. Om rummet betyder mer än anläggningen, då är konsekvensen att en dålig anläggning (t.ex. en s.k. "SIBA-stereo") i ett bra rum låter bättre än en bra anläggning i ett dåligt rum. Hur kan man annars tolka vad du säger?
Det du menar är kanske att rummet betyder mer än man tror. Jag har inte joxat runt med mer avancerad akustikbehandling av mitt rum så jag har ingen direkt egen åsikt i sammanhanget, men kan tänka mig att du har en poäng med det.
Du har helt rätt, formuleringen var dålig

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
Visst har aktivt fördelar för att anpassa till rummet.
O visst har akustikfix bra effekt.
Men faktum är att basbummel vid vissa frekvenser ibland försvinner vid uppgradering utan att röra högtalarna.
En bra anläggning rätt justerad låter sällan illa.

Eko brukar inte vara ett problem med normal möblering. (o det försvinner inte med bättre grejjer/intuning på samma sätt som basmuller)
För mycket dämpning låter dött o trist.
Var du som var inne på diffusering va? Ja bokhyllor är skitbra - dämpar o sprider lagom.
Stora växter likaså.

Skit samma, jag går på min erfarenhet :wink:
Det är helt rätt som du skriver, problemet är bara att det att allt under 100 hz påverkas inte av bokhyllor,blommor,möbler utan kommer att vara obehandlat
En bokhylla diffuserar detta är också helt rätt men, den är väldigt beroende på hur man ställer in böker och likande, för att man ska få en bredbandig diffusion måste bökerna vara olika intryckta samt oregelbunden och detta är det svårt att få sambon att gå med på :wink:

Det med att basbummel försvinner med bättre insignal beror ju då på att det blir bättre helt enkelt och har inte med rumsakustiken att göra

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Givetvis betyder rummet väldigt mycket. Jag tror en SIBA-stereo i ett bra möblerat vardagsrum är bättre än ett aktivt Komrisystem i samma rum utan möbler och med kaklade väggar, tak och golv.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
En bokhylla diffuserar detta är också helt rätt men, den är väldigt beroende på hur man ställer in böker och likande, för att man ska få en bredbandig diffusion måste bökerna vara olika intryckta samt oregelbunden och detta är det svårt att få sambon att gå med på :wink:
Inga problem om man har barn, en ständig kamp mot kaoset...

pekka71 wrote:

Det med att basbummel försvinner med bättre insignal beror ju då på att det blir bättre helt enkelt och har inte med rumsakustiken att göra
Rätt men vad är DÅ grundproblemet?
Anläggningen eller rummet :wink:
Finns inga rätt o fel här men helt klart påverkar rummet mindre än vad jag trodde 20 år sedan...

Erik, du är bra tokig du :lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för komplimangen :lol:

Rummet har påverkan såklart och har man en gång i livet haft sin stereo i ett katastrofalt dåligt rum glömmer man inte det, inte jag iallafall.
Däremot funkar de allra flesta rum utmärkt om man vågar prova sig fram när det gäller placering och möblering, inget extremt alls utan med trivsel som ledord.

Däremot är jag HELT säker på att en snäppet sämre anläggning i ett riktigt bra rum är bättre än en snäppet bättre i ett dåligt så visst är rummet en del i kedjan.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Nästan helt säkert skulle jag föredra Ikemi/5103/lk140/katan i ett bra rum framför CD12/kontrol/klimaxsolo x8/Komri om det skulle stå i ett betongtrapphus jämförelsen är extrem men vad jag vill ha fram att i rum som inte funkar med anläggningen blir det inte bra
Ja, det är mycket möjligt. Men nu utgick jag inte från betongtrapphus utan från normala vardagsrum. Och jag har ännu inte hört några hårt akustikfixade rum som låtit bra, även om det säkert är möjligt om man gör på rätt sätt. Dessutom brukar basfällor och diffusorer vara så fruktansvärt fula...
Quote:
Var detta diffuserat eller dämpat? här är det en extrem skilland hurvida man upplever ljudet som öppet eller dött samt att man tagit han om det nedre registret
Det var både och. Men troligen något för mycket dämpning.
Quote:
Detta har ju mera med smak att göra än musikalitet
Javisst, uselt exempel av mig. Vad jag menade var att det perfekta rummet aldrig kan plocka fram den känsla i inspelningen som gått förlorad redan i anläggningen (eller ännu tidigare, som i fallet med Carola :wink: ). Source first, och rummet är definitivt inte först utan snarare i nivå med högtalaren, anser jag.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad du hackar på Carola 8)
Hon är ju skitbra, det upptäcker du säkert med Keel på tolvan, hehe
Annars ska jag spela lite plattor för dig nästa gång du har vägarna förbi.

Ja frugan tycker jag är pinsam när jag spelar henne på max volym med, med det kan jag ta...
:roll:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dylan eller Carola... Pest eller Kolera... :roll:

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00