selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Förstärkare!
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 19:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Jag har blivit såld på Linns prylar och i omgångar uppgraderat min gamla studentanläggning. Jag har för närvarande en Karik-spelare, K400 och en Linn black-kabel och funderar även på att byta ut min gamla SONY-förstärkare. Jag undrar om några luttrade uppgraderare kan tipsa mig om vad jag skall satsa på. Det är av ekonomiska skäl begagnat som gäller. Bör jag satsa på separat för- och slutsteg? Jag skulle bli tacksam för tips.

/Per

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det beror på budget såklart, men jag skulle satsa på relativt billigt förstärkeri (till exempel en Majik som går att få för mellan tre och fyra tusen) för att spara pengar till en Numerik till Kariken. High Fidelity hade tre (!) Numerik på sin begagnat-lista sist jag kollade. Karik-Numerik är i mina öron en mycket bättre spelare än en ensam Karik.

EDIT: Kolla Hifimagasinet.com där finns en Majik för 2500:- det är ett väldigt bra pris och garanterat det bästa i förstärkarväg för de pengarna.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 22:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Majik verkar väldigt prisvärd som du säger och brukar ju ofta ligga på runt 3000 kr. Den har relativt låg effekt dock fast det kanske man inte skall stirra sig blind på. Kan man ansluta slutsteg till den om man vill uppgradera längre fram?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Majik verkar väldigt prisvärd som du säger och brukar ju ofta ligga på runt 3000 kr. Den har relativt låg effekt dock fast det kanske man inte skall stirra sig blind på. Kan man ansluta slutsteg till den om man vill uppgradera längre fram?
Jo det går att ansluta slutsteg till den länge fram men det gör ofta mer att göra precis tvärtom mao att ansluta ett bättre försteg till den.

Ps du har mycket rätt i att du inte skall stirra dig blind på effekten.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det blir väl inga problem att driva mina Carlsson OA-52.3 antar jag? Vet inte om man vågar satsa pengar på Kariken genom att köpa en Numerik eftersom den är lite känslig för vibrationer och har problem med brända skivor.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Det blir väl inga problem att driva mina Carlsson OA-52.3 antar jag? Vet inte om man vågar satsa pengar på Kariken genom att köpa en Numerik eftersom den är lite känslig för vibrationer och har problem med brända skivor.
Låter som att lasern börjar bli lite sliten.

Skulle inte tro att det är några bekymmer att driva de högtalarna.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 22:58 
Site Admin
Site Admin

P D F Björck wrote:
För 3000 är Majik ett otroligt kap, sopar banan med förstärkare för motsvarande pengar. Jag vet, för det var så jag en gång hamnade i Linn-spåret. Och då var det ändå nästan dubbla pengarna jag köpte den för :)
Den har relativt låg effekt som du säger, vill man stresstesta den så är det klart att t.ex. en LK140 presterar bättre än Majiks slutstegsdel. Men då är det också andra pengar vi pratar om. För 3k går det inte att få bättre...

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 23:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag blir mer och mer övertygad för varje inlägg om att Majik skulle förbättra min livssituation avsevärt. Jag får se när den övriga familjen inser att en förstärkaruppgradering är absolut livsnödvändig. Jag jobbar hårt på saken. Vad finns det för alternativ om man vill gå upp aningen i pris. Majik är väl den enda integrerade förstärkaren va?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 23:13 
Site Admin
Site Admin

Ska du gå upp i pris kan du titta på Wakonda + LK85 eller LK140 t.ex. Jag vågar inte säga vad det kan tänkas hamna på, men 6-8k beroende på situation och om det är LK85 eller LK140 kanske.

Hursomhelst, vid det laget skulle jag nog också råda dig att istället lägga de extra pengarna på en Numerik till din Karik. Blir totalt sett roligare!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 13, 2007 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Jag blir mer och mer övertygad för varje inlägg om att Majik skulle förbättra min livssituation avsevärt.
Det kan du lugt räkna med. Men som sagt, satsa på Numerik (eller någon annan bättre CDspelare) innan du lägger mer stålar på förstärkare. Vad går det att sälja dina högtalare för? Du kanske kan göra en gratisuppgradering på den fronten också?

Jag tror att Lejonklou (eller Hepcat?) kan byta laser på din Karik om det är det som strular, men jag vet inte vad det kan tänkas kosta.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 13, 2007 09:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Här på Linn-forumet verkar alla eniga om att källan är viktigast om jag fattat det rätt. Hur nära kommer man Ikemin om man köper till en Numerik? Mina Carlsson är jag så förtjust i att det är den enda del av anläggningen som kommer att kunna trotsa mina Linn-relaterade uppgraderingsneuroser. Ursäkta en dum fråga: Kan jag ansluta DVD och minidisc till Majiken? Går Majik-phono även att koppla in Kariken till?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 13, 2007 10:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Majiken har gott om ingångar, så du lär klara av det mesta. Jag hade nog 5 apparater inkopplade i min tror jag. Och jag håller med om att Majiken e fantastisk. Det finns en till försälning på blocket (tror jag) just nu, har för mig att han skall ha 3000:- för den.

Vad jag vet skall Numerik vara ett rejält lyft för Karik. Men om lasern börjat strula kan jag kanske tycka att det är fel väg att gå. Fast det finns säkert andra här på forumet som tycker annorlunda. Om man ser på ljud per krona så är säkert Numerik och Majik det bästa du kan köpa.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 13, 2007 23:22 
Site Admin
Site Admin

Jag skrev lite om intryck när jag och jajo kopplade in Numerik till en Karik i den här tråden: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=355

...även om jag känner mig lite obekväm med hur jag uttryckte mig, det känns som jag har slagit in mycket mer på tune dem sen dess istället för att tjafsa om olika registers kvalitet ;)

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 14, 2007 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Mina Carlsson är jag så förtjust i att det är den enda del av anläggningen som kommer att kunna trotsa mina Linn-relaterade uppgraderingsneuroser.
Tror du det? :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 14, 2007 11:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror Ayn lyckats övertyga mig om att ge Kariken en chans till med Numeriken. Nån gång i framtiden när ekonomin tillåter. Är det något man skall tänka på när man köper en Majik till Kariken? Sent serienummer e dyl?

Tack för tipsen förresten

MVH Per

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00