selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 09:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 15:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

vi skall bygga hus om något år och kommer då att satsa på ett separat lyssningsrum samt inbyggda högtalare i övriga rum.

Min classik Movie har ju multrums funktion, men hur blir det då med skivspelaren? Om jag spelar viny, kan jag då få ut ljudet i övriga rum, eller går det bara när jag spelar cd eller radio?

Man vill ju så klart ha full funktion, men går det?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 28, 2007 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The truth is out here, nämligen här:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2669
och här:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=540

Jag håller själv på med ett Knekt system. Vi får se när det är klart. Just nu är jag mest sur över att den Direktor jag köpte på eBay inte har kommit, efter 50 dagar... :evil: :evil: :evil: "It's in the mail." Blåst med 99% sannolikhet. Jag har även ett annat rum på G där jag har en line receiver + RCU. Knekt är smart och du kan självklart lyssna på LP var du vill, men om du tänker basera det på Movien så kan du bara lyssna på en källa i taget för samtliga av dina knektzoner. Har du t.ex. CD i sovrummet så blir det CD även i kök/badrum etc. där Knektzoner finns. Vill du ha ett smartare system rekomenderar jag den lilla Intersekten. Kolla även på "nya" Roomamp 2, som har 2 zoner på samma kabel med individuella slutsteg, volymstyrning m.m. Perfekt i amerikanska hem som alltid har ett badrum till varje sovrum. (Så att ingen av misstag ska kunna se en familjemedlem i underkläderna, puh...) Lilla Basik 3 IR RCU:s är rätt smart den med, även om man inte har en knektzon så kan den vara smart som IR mottagare i ett angränsande rum. Eller som IR mottagare med dold anläggning. Ljudkvaliteten via Knekt är förbluffande bra!

Full funktion på LP? Knekt är smart, men vänder inga skivor! :P Ljudkvaliteten via Knekt är förbluffande bra! Jag har hittills bara provat med lurar, (japp den har hörlursuttag!) och det är svårt att slita sig. Min son (5 år) låg och lyssnade med lurar på en Jonny Cash LP igår. Han ville inte flytta på sig eller lämna ifrån sig lurarna, sen krävde att jag skulle vända skivan när den var slut... Bra musik funkar! :D

Det låter som ett underbart projekt att pyssla med och planera!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 00:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har samma "problem", har ombyggnad på gång och skall förbereda för knekt. Vore kul om det fanns fler med behov av info så att vi kan fylla en tråd med bra saker.

Ett par frågor;
1: Knekts nätverk är väl en "stjärna" dvs jag får bestämma ett rum som är bas/server och dra kablar ut till alla rum som skall ha knekt ifrån det?

2: Skall man ha kablar förberedda för en golvanslutning eller på RCU "nivå" dvs som en lysknapp?

3: Kan man dra datakablar och knektkablar i samma rör?

4. Kan man ansluta en Classic/movie direkt eller behöver man gå via en intersekt? (jag såg inlägget ovan men jag har inte tänkt ha classic/movie som huvudenhet)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 29, 2007 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1: Sjärn-nät = Jepp, en kabel från Line-drivern i Main-room till resp zon.
CMS, Classik K, Exotik, Uni Sc m fl har inbyggd line-driver.

2: RCU´n är själva styrdosan, kabeln från Main-room går till en Line-
receiver, och från den går det en kabel till RCU´n. CMS, Classik K,
Roomamp (fler?) har inbyggd Line-receiver. Så kabelrör bör dras från
Main-room till det ställe där du ska ha line-receivern och ev slutsteget.
Från det stället drar du sedan ett annat rör till dit där du ska ha din RCU.

3: Det ska nog gå bra, signalen i Knekt-kabeln är balanserad vilket gör
den ganska okänslig för långa längder och störningar.

4: Du kan länka ihop 1+4 apparater med Knekt-kompabilitet utan
Intersekt.

Intersekt finns i tre varianter:
A: för 8 källor (vilket gör att du kan lyssna på flera olika källor samtidigt)
B: för 16 zoner
C: för 8 källor + 8 zoner
Utan intersekt kan du lyssna på två källor samtidigt, med Intersekt (alt C)
kan du lyssna på 8 olika källor samtidigt i 8 olika rum...

Det går även att länka ihop flera intersekt upp till 16 källor och 128 rum
om jag kommer ihåg rätt...

/M

PS: Knekt kan faktiskt fjärrstyra videobandspelare, TV och annat från
andra märken, och LP12:an går bra att koppla vidare till övriga rum,
men du får dock vända på skivorna själv...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 30, 2007 12:23 
Ny Medlem
Ny Medlem

Magnus, du glömde den lilla Intersekten som jag förmodar Linnofil hänvisade till, R4S5.

Den ger möjlighet att distribuera ljudet till 4 rum från 4 alt 5 olika källar i övrigt fungerar den som C.

Tillsammans med RoomAmp 2 så kan man med lite kreativt tänkande klara även lite större installationer med tillfredställande resultat.

Vad gäller att förlägga knektkablaget i samma rör som datakabel så fungerar det nog i teorin men i praktiken så väljer man antagligen att dra separata rör.

Ofta så brukar man skilja på placeringen av datauttag och knektuttag/kabel. Även om detta ju snabbt förändras iom att allt mer utrustning ska nätverksanslutas. Men värre är det faktum att det blir trångt i rören. För att inte tala om förvirringen som ges av att knekt respektive datakabeln viserligen har RJ45-kontakter men att ordningen på trådarna skiljer sig åt.

Man brukar nog sträva efter att dra max 2 kat5 i ett vp16-rör och åtminstone jag tycker att det blir lite begränsande med bara ett datauttag.

Och sen kommer ju frågan om man ska ha ett rent datanät eller om man satsar på ett hemnät typ Merten Homenet eller Lexcom Home. Om man satsar på någon av de sistnämnda lösningarna så fungerar det bara med 1 kabel per rör men man får lite extra flexibilitet genom att man kan använda samma kablage för data, tele och TV/Radio.

Men återigen tänk på att Knekt inte följer någon etablerad standard och alltså bör hållas helt separat.

Micke

PS. Även jag håller på med en knektinstallation som jag nog får ta mig tid att beskriva lite mer ingående i min kommande medlemspresentation. DS

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 31, 2007 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mike wrote:
Magnus, du glömde den lilla Intersekten som jag förmodar Linnofil hänvisade till, R4S5. Den ger möjlighet att distribuera ljudet till 4 rum från 4 alt 5 olika källar i övrigt fungerar den som C. Tillsammans med RoomAmp 2 så kan man med lite kreativt tänkande klara även lite större installationer med tillfredställande resultat.
Precis den Intersekt jag menade Mike, du hann före. Jag håller med dig om att en R4S5 är tillräcklig för nästan alla normala behov. Särskilt med Roomamp 2. Den är det många som inte riktigt känner till. Finessen med den är att man får 2 zoner på en rumskabel (man har ju bara 4 rumskablar totalt i "normala" system). Den kan alltså vara bra, även om man planerar att ha separata slutsteg. Roomamp 2 kostar dessutom bara 2500 kr mer än EN enda line receiver. D.v.s. att du får motsvarande en extra line receiver och dubbla slutsteg för kostnaden av en sjättedels receiver. Bra va? Utan intersekt spelar det dessutom ingen roll om man måsta ha samma källa i de 2 zonerna. Den måste ändå vara samma. Jag kan faktiskt inte begripa hur en vanlig Roomamp (1? 11640 kr) kan vara billigare än en Line receiver när den innehåller en Line receiver OCH slutsteg. Prestandaskillnad?

Priset är en annan sak som talar för Intersekt R4S5. Prisskillnaden från R4S5 upp till en R8S8 är monumental! R4S5 kostar 18770 kr och en R8S8 kostar hutlösa 56330 kr. Jag tolkar det som R4S5 till vanlig (välbeställd) kund och R8S8 till rik Kivorkund. Den lilla R4S5 Intersekten är dessutom av nyare konstruktion, så den låter kanske bättre? Nätdelen borde i.o.f.s. vara bättre på en R8S8 eftersom den är integrerad. Jag vet i princip ingenting om designförändringar och uppgraderingar i Knektprodukterna. Det kan förstås ha hänt en del. Min line receiver är ganska tidig, men jag är ändå imponerad över hur bra den låter. När jag väl får kopplat upp min Direktor så ska jag jämföra och se vilken som låter bäst. Jag antar att det är samma elektronik, men nätdelarna kan förstås göra så att det skiljer. När jag var hos en kompis som har Knekt så jämförde vi försteget i en Direktor med Kairn (ca: 8 år sedan), då var det en märkbar skillnad till Kairnens fördel.

Kul att vi är några stycken här som håller på med Knekt! Det är inte helt enkelt att hålla tungan rätt i mun när man kopplar och planerar, bra med lite stöd. För den som vill ha lite mer info i lättsam form rekomenderar jag att titta längst ned på denna sida: http://www.knekt.com/linn_media/linn_media.cfm Att se en snygg tjej samtidigt som man lyssnar på Andrew White (From Bamburgh's High Walls) kan väl inte vara fel? Om inte annat så lär man sig uttala Knekt och Kivor på rätt sätt... Kuh-Nekt (d.v.s. Connect)
Fredrik S wrote:
Jag har samma "problem", har ombyggnad på gång och skall förbereda för knekt. Vore kul om det fanns fler med behov av info så att vi kan fylla en tråd med bra saker.
Absolut, nu kör vi! Antingen i denna tråd, eller i Mihes ovan. Han var ändå den som försökte dra ingång en Knekttråd.
Fredrik S wrote:
Ett par frågor;
1: Knekts nätverk är väl en "stjärna" dvs jag får bestämma ett rum som är bas/server och dra kablar ut till alla rum som skall ha knekt ifrån det?

2: Skall man ha kablar förberedda för en golvanslutning eller på RCU "nivå" dvs som en lysknapp?
Det är precis som Magnus säger ovan. Galaxnät med stjärnor som har planeter (RCU) kanske man ska kalla det? :D Fler RCU:er än en kan anslutas, om man vill ha en bredvid soffan, sängen eller toalettstolen...
Fredrik S wrote:
3: Kan man dra datakablar och knektkablar i samma rör?
Linn varnar för att dra Knektkablar nära strömkablar, särskilt om de är kopplade till motorer m.m. De säger att det ger dåliga prestanda och kan göra att styrningen inte fungerar.
Linn Products wrote:
Plan the wire route to AVOID running beside Mains/Power cables, appliances with motors, Dimmer switches, TV sets or anything that can produce Radio noise. We’ve seen Fans. Refridgerators and Dimmer switches totally confuse the system and degrade the sound!, so AVOID!!!!
Fredrik S wrote:
4. Kan man ansluta en Classic/movie direkt eller behöver man gå via en intersekt? (jag såg inlägget ovan men jag har inte tänkt ha classic/movie som huvudenhet)
Som Magnus nämnde har de flesta Linnprodukter en Line driver inbyggd nuförtiden. Vad Magnus kanske inte var tydlig med är att nästan alla även har en inbyggd Line receiver. Du kan t.e.x. ha en Linn Majik, Exotik eller Kinos som Line receiver i ett Knektrum, om du ha råd och vill ha prestandan.
Magnus wrote:
LP12:an går bra att koppla vidare till övriga rum, men du får dock vända på skivorna själv...
Ingen funktion via Knekt/Ir fjärr => Audiell fjärr. Man ligger i sängen på övervåningen och slappar, när skivan är slut skriker man till frun. -Öhh! Hörru! Ta och vänd på skivan nån gång va! (I motsats till vissa andra läser min fru inte detta forum. ;) )
Mike wrote:
Men återigen tänk på att Knekt inte följer någon etablerad standard och alltså bör hållas helt separat.
Jag tror att Linn förbannar sig själva nu. De gick sin egen väg, enbart för att försvåra för DIY entusiasterna. Nu vill de helt plötsligt att kreti och pleti ska koppla multirum med sina Classikar, och då tycker de flesta att det är för krångligt. Prestandaskillnaden på kopplingen i en standardkabel och i en Knektkopplad kabel är givetvis noll eftersom deär samma kabel. Det är enbart att pinouten är annorlunda hos Linns burkar så att inte standarkablar ska kunna användas.

En Cat5 kabel har paren kopplade till 1-2, 3-4, 5-6, 7-8.
En Knektkabel har paren kopplade till 1-4, 2-3, 5-8, 6-7.
Alla kablar mellan apparat till apparat är twistade. D.v.s. att 1=>8, 2=>7, 3=>6 och 4=>5 i den andra änden. Tänk vad enkelt för Nisse från Manpower att köpa en standardkabel på Elgiganten på lunchen och plugga in den i Classikarna på kvällen. Nu får han åka till Clas Olsson och köpa crimpverktyg, läsa manualer (som inte är officiellt tillgängliga), skala kablar, crimpa utan minsta fel m.m. Inte alla som får ihop det. Dyrare är det också!
Mike wrote:
Även jag håller på med en knektinstallation som jag nog får ta mig tid att beskriva lite mer ingående i min kommande medlemspresentation. DS
Ja, gör gärna det! Jag ska försöka bidra när jag är klar med mitt. Mitt problem är att jag har ett gammalt hus => utanpåliggande "Kulo" kablar. Det tycker jag visserligen är snyggt och passar bra i vårt hus. Men tyvärr finns det inga vita Cat5 kablar som inte har tryckt text på sig. Fult! :evil: Enda lösningen verkar vara 10 mm plaströr. Jag vet ännu inte vad som blir den bästa kabeldragningen hemma. Jag har inte provat med permanent kabel, bara löst liggande på golvet.

Billigast lösningen för en ny Knektzon i t.e.x. ett badrum är Basik 3 rcu + Roomamp + 2x Unik på Brakit. Det blir 18880 kr + kablar. 2 rum för t.e.x. kök/matsal med en Roomamp2 + 2x Basik 3 IR rcu + 2x + 4x Unik på Brakit blir 32890 kr plus kablar, dvs 16445 kr per rum. Med ett bra huvudsystem är det faktiskt värt de pengarna. Men jag har än så länge köpt begagnat och demoex. Nästan alla Knektgrejer gick upp med 27-35% vid förra prishöjningen. :( :( :(

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 31, 2007 21:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Puh!
Det var ett rejält (flera)svar, tack.

Skall bli kul om det blir fler som "hakar på"
Jag har börjat planera och som alltid tar jag väl i för mycket i början och får anpassa mig.
Planerna var att ha förbereda för 6-7 rum men kostnaderna blir ju helt otroliga. Nåväl planer och eventuellt kabeldragning kan jag ju göra och se vad jag vill/har råd med i framtiden.

Steg 1 blir:
Huvudenhet (SC-5125-Ninka) i vardagsrummet.
Classik Movie-Katan i sovrummet.
Room amp2/RCU/unik i kök/matrum.

Är det någon som har hittat bra beg/demo ?
Room amp2 skulle ju sitta fint att lägga vantarna på

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 09:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns det någon revisions "historik" som gör att man skall undvika äldre modeller? Jag har en Room amp på gång tex. Bör man undvika den?
RCU uppdateras ju med ny mjukvara men finns det något som gör att man skall undvika de äldre?

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00