selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 09:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mina CD-hyllor ramlade ner från väggen i helgen. Rakt ner på ena högtalaren (blev ett litet märke) och på nåt sätt ner på stereohyllan. Locket på skivspelare låg tack och lov på så några synliga skador kan jag egentligen inte hitta.

Dock är det något som inte är som det skall. Tonarmen (Akito I) verkar ha en högre position än innan, det är bra mycket längre ner till skivan än det var förut. Vad jag kan se så är inget i infästningen snett eller trasigt När jag lägger på locket på skivspelaren så lägger sig locket mot motvikten. Jag har inte forskat så mycket i det hela än men undrar om nån här har någon idé om vad som kan ha hänt? Annars får jag väl lämna in den till Anders på Tonläget.

Behöver ni mer info för att lösa problemet? fråga i så fall.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skittrist! :(

Det är lönlöst att spekulera "vad som kan ha hänt". Jag skulle lämna in spelaren i ditt ställe. Hade inte fått frid i själen förr. Dessutom skadar det aldrig med en genomgång av verket. Kanske rent av slutar som en uppgradering. :)

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 20:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Trist, tror på service också men ett telefonsamtal eller mail till tonläget först kan ev. spara in det

Lycka till

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte bara locket som har åkt längre ned i fästet då? Om Akito är rätt ställ så går det inte att lyssna med locket nedfällt, iaf inte hos mig...

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 21:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nä, det är inte locket som åkt längre ned. Jag använder bara locket som dammskydd, och använder det aldrig när jag spelar. Gångjärnen är sönder så detkan inte användas vid spelning... Tänk om det vore så enkelt :) . Men det lutar nog åt att jag får åka in till Tonläget, och hoppas att det inte slutar med en uppgradering.... :P Dethar jag inte råd med.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Om Akito är rätt ställ så går det inte att lyssna med locket nedfällt, iaf inte hos mig...
Que?! :shock:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 07:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag var inne hos Anders i fredags och fick ett tips, som visade sig vara rätt. Tonarmsupphängningen kan vrida sig, och hamnar då närmare tonarmsbasen. Det var alltså bara att flytta lite på upphängningen så funkade allt perfekt sen, det var en lättnad utan like.

Jag har även kollat upp det där med lockets läge, och visst tar locket i tonarmsvikten även hos mig. Verkar lite konstigt, men fakta.

/Martin

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Jag var inne hos Anders i fredags och fick ett tips, som visade sig vara rätt. Tonarmsupphängningen kan vrida sig, och hamnar då närmare tonarmsbasen. Det var alltså bara att flytta lite på upphängningen så funkade allt perfekt sen, det var en lättnad utan like.

Jag har även kollat upp det där med lockets läge, och visst tar locket i tonarmsvikten även hos mig. Verkar lite konstigt, men fakta.

/Martin

Jo det verkar konstigt att den tar i det gör inte min och min är på rätt höjd.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 09:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst e det underligt?

Jag har en Basik. Och locket ligger bara på spelaren, så jag kan plocka bort det när jag spelar. Vet inte om det kan göra nån skillnad. Eller om det är så att det finns olika lock, med olika höjd. Om gångjärnen varit hela och jag haft locket monterat så gissar jag att locket haft ett lite högre läge, och det kan kanske räcka för att det inte skall ligga på. Men det är ändå konstigt att det är så små marginaler.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Visst e det underligt?

Jag har en Basik. Och locket ligger bara på spelaren, så jag kan plocka bort det när jag spelar. Vet inte om det kan göra nån skillnad. Eller om det är så att det finns olika lock, med olika höjd. Om gångjärnen varit hela och jag haft locket monterat så gissar jag att locket haft ett lite högre läge, och det kan kanske räcka för att det inte skall ligga på. Men det är ändå konstigt att det är så små marginaler.
så mycket borde det inte göra visst kommer locket lite högre med gångjärnen men inte så mycket jag har väl ca 5 mm till locket och gångärnen gör väl ca 2 mm och locken är samma storlek på till de olika spelarna men det skiljer kanske lite på hur man fått höjden på tonarmen vid justering det är ju rätt stor skillnad på höjden bak för att få rätt liten skilnad vid pickupen..

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00