selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Vilken del i kedjan?
PostPosted: Sun Apr 08, 2007 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkte bara höra vilken del i Kedjan ni skulle kunna tänka er att byta ut mot annat märke? samt vilken del som absolut inte skulle bytas ut mot annat märke

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 08, 2007 16:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjena Pekka!
Hemma hos mig har det visat sig att högtalarna absolut inte får bytas ut mot icke-Linn burkar. Försteget kan jag inte heller byta mot något annat. Källan och slutsteget kan jag med bibehållen njutningsnivå byta mot andra kvalitetskomponenter. Det är något speciellt med Linns försteg och högtalare... Fan vet vad.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 08, 2007 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allt om man hittar något man tycker är bättre.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 08, 2007 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Försteget är där det svider att man valt ett märke som ligger fem år efter alla andra märken i utveckling .. men jag vet inte om det finns något märke på marknaden som har en chans mot min 5103 i ren ljudkvalité utan att kosta en miljard, så.. "schtuck between a rhock and a harrd playsch" (uttalas med sean connery-skotsk accent). I övrigt är jag våldsamt nöjd med alla Linn-prylar jag köpt. Skulle inte köpa en Linn-sub. Inte heller en Unidisk eftersom det mesta icke-CD-media jag kör är i form av filer, inte optiskt media.

Så filmkälla+försteg+sub då, är Linn-saker jag helst är utan, som utbudet ser ut idag. Skulle gärna se en användbar Kinos med HDMI-switchning och ljud-HDMI-ingångar som käkade åtminstone multikanals-PCM även om dom inte tog nya HD-ljudformaten. Kostade den 40' eller mindre vore det intressant, annars häckar jag på 5103 tills jag blir tvungen leta ersättare från annat märke.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 08, 2007 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle inte kunna tänka mig att byta något inte ens Skeets eller kablar. Skulle jag ändå vara tvungen att välja en del så är det högtalarna men har ingen aning till vad även fast jag fick välja fritt oavsett pris.

Linn for life :D

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 08, 2007 20:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linn utvecklar sina högtalare efter " Tunedem metoden " ( detta innebär att traditionella mätningar har underordnad betydelse vid konstruktionen). Detta kan man lätt se på mätningar, där Linns högtalare ju inte har en rak frekvensgång. Högtalarna har istället optimerats för en maximal upplevelse av melodi och rytm. Högtalarna från linn har därför en stor betydelse för musikupplevelsen. Signalkällan betyder dock mest.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 08, 2007 21:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Eftersom jag inte har något kvar av Linn överhuvudtaget så är jag kanske inte rätt person att svara.Nä,nu ljuger jag.Har faktiskt skeets under högtalarna!Jag gillar Linns elektronik medans jag inte är så förtjust i deras högtalare och inte alls gillar deras kablar.Så det får bli mitt svar.

/n.o

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 11:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har bara LP12/Ekos/Arkiv B och Lingo från Linn numer. Den är inte aktuellt att byta, däremot om min Naim CDS2 skulle gå sönder och inte gå att laga (mekaniken blir ju fort obsolet i CD spelare), så varför ine en Majik? Det är inget jag hoppas på, tvärtom. Men, i alla fall...

JohanR

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Linn utvecklar sina högtalare efter " Tunedem metoden " ( detta innebär att traditionella mätningar har underordnad betydelse vid konstruktionen). Detta kan man lätt se på mätningar, där Linns högtalare ju inte har en rak frekvensgång. Högtalarna har istället optimerats för en maximal upplevelse av melodi och rytm. Högtalarna från linn har därför en stor betydelse för musikupplevelsen. Signalkällan betyder dock mest.
Är det verligen så?

I så fall betyder det ju att Linn högtalare borde låta sämre i ett akustiskt behandlat rum p.g.a man hur utgåt från rummets påverkan av frekvensgången

I så fall borde det också vara så att om man har ett exakt likadant rum som där Linn testar sina högtalare är det enda rummet där man kan få dom att låta perfekt

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nä, man kan inte förbättra tune dem med att justera frekvenskurvan, men PRaT kan man påverka något.
(dvs även livskänsla)

Kan I/II är ypperliga exempel på detta, låter piggt o rappt!
Isobarik/Keltik är inte direkt neutrala i klangen heller.
Personligen gillar jag den något överdrivna övre basen

Edit: Kan byta alla grejjer till icke-Linn om de är bättre!
Då borde även andra frågan vara besvarad...
Prestanda är viktigt, inte märket!
Men realistiskt sett, torde inte mina högtalare någonsin bytas. Otroligt nöjd samt source last...

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hmm om man får bort t.e.x bassbummel i ett rum med basfällor har man ju justerat frekvensgången och då kommer ju tunedem att bli bättre

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte min erfarenhet.
Mängden bas (eller diskant) påverkar inte tune dem.
Om det vore så enkelt...slänga in en equliser o akustikplattor 6är ju billigare än dyra Linngrejjer.

Dessutom fixas basproblem o andra akustiska problem med bättre insignal till högtalaren. Samt att tuna in systemet korrekt.
Normal möblering räcker otroligt långt.
Är själv förvånad, med det är min erfarenhet.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför ska man isåfall justera nivån i de aktiva filtren? 8)

/Erik

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 19:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Frekvensgången påverkar, enligt min mening både " Tune dem " och PRaT faktorn ganska mycket. Sedan spelar naturligtvis lådan, elementen, filtrets konstruktion, att elementen skruvas fast hårt, uppställningen, spikes, och framförallt signalkällan mm, en stor roll.
Det finns inga Linnhögtalare som mäter rakt, med rak frekvensgång.Inte i det flertal tester med mätningar från företrädelsevis engelska hifi-tidningar jag läst. ( Om någon har en test med Linnhögtalare som uppvisar en rak frekvensgång, visa den då i detta forum!)

Rak frekvensgång, enligt min mening, låter tämligen dåligt om man lyssnar med " Tunedem metoden ".

(Detta med att mätningarna skall vara raka enligt traditionell hifipress, saknar helt betydelse då de mikrofoner, mixerbord och monitorhögtalare som används vid inspelningen mycket sällan mäter rakt. :wink: )

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Först hitta rätt placering, sedan justera nivån på filtren...

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00