selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
sen om man desutom missar de nya ljudformaten är det inte mycket som talar för en linn spelare i ett biosystem
Jasså?
Någon som hört en DVDspelare som låter bättre än en 1.1...

Ni kommer väl ihåg hur "bra" CD skulle vara när det kom?
Låt oss vänta o lyssna på de nya formaten&spelarna innan vi sågar Linn.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
sen om man desutom missar de nya ljudformaten är det inte mycket som talar för en linn spelare i ett biosystem
Jasså?
Någon som hört en DVDspelare som låter bättre än en 1.1...

Ni kommer väl ihåg hur "bra" CD skulle vara när det kom?
Låt oss vänta o lyssna på de nya formaten&spelarna innan vi sågar Linn.
ingen HD upplösningen + avsaknad av de nya ljudformaten gör ju tyvärr att 1.1 inte kommer att vara ett bra val till t.e.x en projektor, som dvdspelare funkar alla unidiskar mycket bra

Jag har sett HD på projektor, trots att det inte är några höjdarspelare så är det i en helt annan liga än standard dvd format, det är först med riktigt stora skärmar över 40" som man börjar se hur mycket bättre hd är än standard dvd

Men som sagt som dvdspelare är unidiskarna mycket bra, men hd/blueray kommer att ta över inom film och då är tyvärr unidisken ingen kandidat även om den spelar 8 runt Hd/bluerayspelarna i cd

Jag hoppas bara att Linn också inser att detta kommer att ske och kommer ut med en unidisk som klarar HD/blueray formatet

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

skickade detta brev till Linn för några dagar sen

When will we see some preamp from Linn that can decode Dolby® TrueHD and DTS-HD full out?
I as i have understand it should work if you use the anlog connectors even on todays preamp

I when will we see a new unidisk that support Blueray or HD-DVD?

Fick detta svar, förstår ju att de inte kan säga så mycket om nya produkter eftersom det skulle skada den nuvarande försäljningen

Dear Sir

Thank you for your email.

The Unidisk cannot support HD-DVD format, due to the requirement for a modified
(blue) laser technology. As usual with emerging technologies and formats, Linn
will be following this with interest but can't commit to any plans, or
timescales for introduction into our own products.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Men som sagt som dvdspelare är unidiskarna mycket bra, men hd/blueray kommer att ta över inom film och då är tyvärr unidisken ingen kandidat även om den spelar 8 runt Hd/bluerayspelarna i cd
Jo, men min poäng är följande:
Varför föredra en HDfilm uppspelad på en HDspelare, före samma film på DVD uppspelad på 1.1 - bara för den bättre bildkvaliteten i HD?

Om inte ljudkvaliteten är i samma klass, är ju en bättre bild meningslös. :wink:
Ljudet på fim betyder MYCKET mer än bilden.

Konstigt nog ser man förvånande ofta toppsystem matade av enkla DVDspelare eller från en PC. :?
Märkligt...

Även i 2kanal ger Unidisk 1.1 en mäktigt gripande filmupplevelse, totalt överlägset alla moderna SF-bio's.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 11:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sportbilen -> Du har rätt i att ljudupplevelsen betyder oerhört mycket, men om vi gör en snabb jämförelse: Dolby Digital har en maximal bitrate av 448 kilobit/sekund medan Dolby True HD har kapacitet för 18 megabit/sekund. Dolby Digital är otroligt hårt komprimerat, medan True HD är lossless-komprimerat. Vart ligger potentialen för den bästa ljudupplevelsen? På pappret är detta som att jämföra en sunkig mp3 mot SACD. Bara hålla tummarna för att Linn hoppar på HD-tåget så fort som möjligt IMO.

Mvh Mattias

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 12:09 
Site Admin
Site Admin

Denna passar bättre under Teknik känns det som.

Övrigt --> Teknik

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 12:53 
Moderator
Moderator

Linn har väl aldrig varit först ut på marknaden med spelare för nya format. Jag tror att Linn även i detta fall kommer låta tekniken mogna något, samt få bättre spridning på marknaden, innan man släpper nya produkter. Jag tror även att man vill att nästa generation multispelare presterar betydligt bättre än dagens, inte bara på pappret.

Däremot tror jag att man i detta teknikgenerationsskifte kommer vara snabbare med nya spelare på marknaden än man varit tidigar. All teknik finns väl redan på plats, det handlar om att mata befintliga digitaldelar med högre upplöst signal, istället för upsamplad CD/DD-signal.

Man kan nog tänkas gå miste om en del teknikintresserade kunder, som prioriterar bra prestanda på pappret. I mitt tycke spelar det väl ingen roll hur bra en standard är på pappret? Det är väl först om andra HD-spelare börjar prestera bättre film- och musikupplevelse än Unidisk 1.1 man bör börja bekymra sig. (Eller snarere bli superglad!)

Då det gäller bild så är det väl först när man har tillgång till många filmer i HD-format som det blir viktigt med en hd-spelare? Om man ska interpolera upp DVD-filmer kan man väl lika gärna låta HD-projektorn göra det, istället för spelaren?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Linn har väl aldrig varit först ut på marknaden med spelare för nya format. Jag tror att Linn även i detta fall kommer låta tekniken mogna något, samt få bättre spridning på marknaden, innan man släpper nya produkter. Jag tror även att man vill att nästa generation multispelare presterar betydligt bättre än dagens, inte bara på pappret.

Däremot tror jag att man i detta teknikgenerationsskifte kommer vara snabbare med nya spelare på marknaden än man varit tidigar. All teknik finns väl redan på plats, det handlar om att mata befintliga digitaldelar med högre upplöst signal, istället för upsamplad CD/DD-signal.

Man kan nog tänkas gå miste om en del teknikintresserade kunder, som prioriterar bra prestanda på pappret. I mitt tycke spelar det väl ingen roll hur bra en standard är på pappret? Det är väl först om andra HD-spelare börjar prestera bättre film- och musikupplevelse än Unidisk 1.1 man bör börja bekymra sig. (Eller snarere bli superglad!)

Då det gäller bild så är det väl först när man har tillgång till många filmer i HD-format som det blir viktigt med en hd-spelare? Om man ska interpolera upp DVD-filmer kan man väl lika gärna låta HD-projektorn göra det, istället för spelaren?
Jo just idag är det kanske ingen idé med en HD spelare men till hösten/vintern kommer det hela att ha tagit väldig fart, och som i mitt läge när jag sitter med en unidisk sc så känns det jätte fel att uppdatera spelare till en 1.1 eller 2.1 med tanke på framtiden, jag menar vad kommer en 2.1/1.1 bli värd om det skulle vissa sig att dessa nya ljudformat är helt outstanding, vem vet, det kanske kommer nya musik diskar med 40 gig ljudspår som är dubbelt så bra som cd idag

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jo, men min poäng är följande:
Varför föredra en HDfilm uppspelad på en HDspelare, före samma film på DVD uppspelad på 1.1 - bara för den bättre bildkvaliteten i HD?

Om inte ljudkvaliteten är i samma klass, är ju en bättre bild meningslös. :wink:

Konstigt nog ser man förvånande ofta toppsystem matade av enkla DVDspelare eller från en PC. :?
Märkligt...

Även i 2kanal ger Unidisk 1.1 en mäktigt gripande filmupplevelse, totalt överlägset alla moderna SF-bio's.
Nu är det ju inte endast Linn som kan göra bra biosystem arcamspelaren är bra inte riktigt lika bra som en unidisk men med de nya ljudformaten som man nästan får förmoda kommer att sopa mattan med de gammal tror jag att det kommer att väga över till arcam´s fördel till ett mycket lägre pris

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är ganska säker att när Linn kommer med en HD/bluerayspelare kommer den att vara riktigt bra, men väntar de för länge kommer folk att välja andra märken, för denna gång kommer utveckling att gå mycket fortare.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...håller jag inte med om, men d e ju i o f s bara jag d. :?

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 31, 2007 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:

/M
Lite svårt detta var går gränsen? för det går ju att höra dvd utan att se den men enligt mig tillför bilden en hel del

Tror inte att så många skulle sitta med VHS även om ljudet var bättre än på dvd

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 03, 2007 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite info om nya format med gamla förstärkare...

Ensuring Compatibility Between Next-Generation High-Definition Disc Players and Your A/V System
http://www.dolby.com/consumer/technolog ... vrs_1.html

DTS-HD Master Audio with Existing Receiver
http://www.dts.com/dts-hd/dtshd-master- ... ceiver.php

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Magnus wrote:

/M
Lite svårt detta var går gränsen? för det går ju att höra dvd utan att se den men enligt mig tillför bilden en hel del

Tror inte att så många skulle sitta med VHS även om ljudet var bättre än på dvd
Magnus, berätta hur du tänker här.

pekka, jag skulle nöja mig med VHS bildkvalitet om jag fick ökad musikalitet istället :D

Går på bio regelbundet o trots BRA salonger är ju bilden ingen höjdare.
Samma film på en 1.1 ger ju överlägset bättre bild o ljudet ska vi väl inte tala om :wink:

O på tal om format, en del DVD är ju klart mer musikaliska än motsvarande CD "trots" mindre bandbredd för musikinformation. Köpte efter inrådan Eagles "hell freeze over" på DVD o sedan dess spelar jag inte CDversionen.
Den går utan bild bara för det lysande överlägsna ljudet. (på alla sätt överlägset inte bara tune dem)

O tvärt om är det ibland på SACD, mer information o sämre tune...
Så formatet är mindre viktigt än tillämpningen, inkluderat hur bra mixer/mastering/pressning är.
Linns SACD är bra men skulle vilja jämföra med vinyl :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med en Uni SC eller bättre så skulle jag hellre vilja förbättra bilden före
ljudet vid filmtittning (med SC ansluten till en bra projje).

Är Unin ansluten till en 32" TV så ser jag dock inte någon anledning till
att satsa på bättre bild än ljud.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00