Bill50x wrote:
Rutger wrote:
Visst får du skoja lite!
Många i LTS tekniksektion är skeptiska till hörbart jitter, utom Ingvar Ö.
Spikes är bättre.
Transporter låter olika.
Signalkällan är viktigast.
Bi-wiring låter bättre. ( Att det är bättre beror inte på en dålig filterkonstruktion )
En bra switchad nätdel är bättre ljudmässigt än en konventionell.
OBS! Detta gäller, enligt min mening, om man lyssnar på musik enligt " Tune dem" metoden. 
Och jag kan kontra med
Spikes är sämre
Det är ingen skillnad med bi-wiring
Detta är att kasta sand på varandra och är knappast konstruktivt. Tar vi bi-wiring tex. Vilken av de två exemplen av bi-wiring jag tog upp refererar du till? På vilket sätt låter det "bättre"? Du menar inte bara annorlunda? Har du någon möjlig förklaring till varför det låter bättre?
Spikes. Återigen, har du testat? Vet du att spikes alltid är bättre eller är det Pappa Ivors eko jag hör? Själv har jag hört spikes excellera i vissa tillämpningar och vara sämre i andra. Som jag nämnde, ett vibrerande trägolv är ingen lämplig grund för bra ljud. Å andra sidan kan man lägga en stor matta på golvet för att dämpa detta. Dvs, det är inte en isolerad lösning som är det väsentliga utan helheten. Sedan kan man Tune-dema hur mycket man vill.
/ B
vad det gäller lyssning med biwiring kontra utan biwiring så blir ljudet, för mig, klart bättre " tunedem " dvs. det är enklare att följa med i musikens melodier, basgångar blir tydligare mm.
Vad det gäller spikes är det mycket samma sak. Det är ( för mig ) lättare att hänga med/ förstå musiken med spikes monterade.
Sonic designs mjuka kuddar låter ( återigen enligt mig ) klart sämre än att inte ha något alls under högtalarna. Detta oavsett trä eller betonggolv.
det är inte " Pappa Ivor" som skriver detta, utan bara en lång erfarenhet på en lång och slingrig Hifiväg där jag numera har blivit övertygad om att Linn faktiskt haft rätt i stort sätt allt då det gäller musikåtergivning.
Därför kommer jag nog att återgå till en komplett Linnanläggning, som förr, i framtiden.
Jag tror att Bill 50x och jag helt enkelt lyssnar på helt olika sätt.
Om jag bedömer en anläggnings musikaliska återgivning lyssnar jag " Tune dem ". Jag kan även lyssna på traditionellt " Hifivis " dvs. dela upp intrycken i bas mellan och diskant, perspektiv mm. Problemet är att detta lyssningssätt, att lyssna traditionellt, för mig, sällan eller aldrig ger någon riktigt stor musikupplevelse.
Om man lär sig att skilja anläggningar från varandra men hjälp av " Tunedem " spelar det ingen roll om högtalaren/signalkällan är gjord av papper, om högtalaren kostar 800 :- eller att det står t.ex. Denver på cd-spelaren. Om du kan följa med i musiken, är det bra, oavsett pris och märke, oavsett om det mäter bra, eller dåligt.
Problemet med ett synsätt som LTS t.ex. är att man inte inser att musik inte är något slumpmässigt uppkommit ljud, det är ordnade frekvenser.
Ju mera ordning, desto lättare att följa med i musiken.
Dessutom förstår man inte att det ljud som förstörs någonstans i signalkedjan aldrig kan återställas igen. Därför är det viktigast med en bra ( behöver inte vara dyr eller heta Linn ) signalkälla i början.
Detta kan mycket lätt påvisas i en demo, man kan t.o.m gå till ytterligheter som att påstå att ett bra försteg med passiva högtalare är bättre än ett dåligt försteg med aktiva högtalare med de bästa slutstegen i världen.
Visst blir kontrollen över högtalarna bättre i den senare anläggningen, men, kontrollen över vad? Jo, man hör bara desto tydligare den försämring som skett tidigare i kedjan.
Source first är väl kanske det som är enklast att bevisa med en demo, dessto mer tragiskt är det att vissa på t.ex. faktiskt .se inte ens har lyssnat om det är någon skillnad på t.ex. olika cd-spelare, man utgår helt enkelt att, i sin egna trånga värld, någon skillnad inte existerar, eller är högst marginell.
Detta kan man kalla dogmatism i sitt esse, angränsande till okunnighet eller helt enkelt ointresse för musik överhuvudtaget. Man lyssnar bara på ljud.
Visst är det trevligt att läsa att t.ex. Denons hemmabioreceiver 2105 är bland det bästa du kan driva dina högtalare med, eller att en cd-transport alltid låter lika, köp alltid den billigaste, att elektronikens kvalitet inte har någon betydelse på komponentnivå, och att du kan komponera en F/E transparent anläggning för under 10000:- som är bättre än allt annat för sexsiffriga belopp.
Tyvärr är detta helt enkelt inte det minsta sant. Om det vore så enkelt!