Rutger wrote:
Några LTS dogmer:
Underlag för högtalare enl. LTS: Sonic desigs mjuka fötter (låter ju illa )
Bra IC: Ne 5534 ( låter i verkligheten f.dj.vligt!
Jitter har ingen betydelse ( vilket det ju har )
CD transporter låter lika ( vilket de inte gör )
Denonförstärkare låter bra ( Låter ju illa )
Spikes är dåligt ( vilket det ju inte är )
Högtalaren är viktigast ( vilket ju är fel )
Bi wiring försämrar ljudet ( det FÖRBÄTTRAR ljudet )
Elektrolytkondensatorer låter lika bra som polypropylen ( Polyprop är ju mycket bättre )
Man bör skruva fast högtalarelementen löst ( det låter bättre om man drar åt hårt )
Switchad nätdel är dåligt ( det är BÄTTRE )
Mjae. Det är aldrig smart att ersätta en dålig dogm med en annan. Om det är något jag lärt mig under åren är att det väldigt sällan bara finns EN lösning som är den riktiga.
Spikes vs mjuka fötter tex. Min (ringa) erfarenhet är att det är kraftigt beroende på underlagets, dvs golvets, konstruktion. Jag har tidigare varit helt övertygad om spikes och dess förträfflighet men efter att ha bott i äldre lägenheter med vibrerande trägolv har jag fått tänka om. Det som från början låter som en tydligare fastare bas blir i längden ganska tröttande (speciellt om man hört hur det kan kan låta) och är troligen bara en massa övertonsdist från golvets vibrationer. Rent logiskt borde spikes låta allra bäst under idealiska förhållanden men det är inte alltid man har sådana.
Att jitter inte har någon betydelse? Hm, det har jag aldrig hört på Faktiskt, men jag kan ha missat något. I alla fall är det väl ingen tekniskt kunnig som klämt ur sig det?
Om högtalare är viktigast eller inte eller om transporter låter lika eller inte ska man kanske inte heller vara så kategorisk över. Det beror mycket på synsätt och vad det är man fokuserar på och vill uppnå. Att tex byta ut en Linn transport mot något annat märke säger egentligen ingenting. Det finns ett samspel mellan transport och DAC, gränssnittet är inte helt entydigt.
Bi-wiring ja. Eftersom det är en viss sammanblandning om vad som är vad så... Men om bi-wiring är kablar från samma terminal på förstärkaren men till olika delar av delningsfiltret, vari ligger då den logiska/troliga förklaringen till ljudskillnader? I detta fall skulle jag påstå att OM skillnader hörs beror det på en undermålig filterkonstruktion. Vissa kallar också dubbla kablar från samma terminal på högtalaren till samma terminal på förstärkaren för bi-wiring. Vari ligger den logiska/troliga skillnaden i ljud på en sådan koppling? I detta teoretiska resonemang förutsätter jag att båda kablarna är lika.
Jag antar att det är många här som har ganska dyra uppsättningar med förstärkare och högtalare långt innan man köpt Linns "bästa" CD-spelare. Dvs man driver inte "source-first"-principen in absurdum utan försöker balansera investeringarna där de känns mest rätt. "Most bang for the bucks" som grabbarna i väster säger

Detta visar, tycker jag, att gränsen för vad som är viktigast är mycket personlig och mycket beroende på situation. Och i vissa situationer kan högtalaren definitivt vara det viktigaste.
Jag tror man ska vara försiktig med vad som är "det riktiga". Någon dag släpper Linn högtalarfötter i något mjukt material. Inte så billigt som SD-fötterna utan nåt som kostar 10 tusen. Då gäller det att inte stå där med byxorna nere utan ha varit öppen för vad som kan vara "bäst"
Själv är jag inte lika irriterad över dessa "Faktiskt-dogmer". Så länge man vet hur det resoneras kan man balansera det mot sina egna åsilkter och erfarenheter (ungefär som man gör med filmrecensenter...). Och detsamma måste jag säga att jag gör med selleri
Vad som däremot irriterar mig på Faktiskt är den teknokratiska synen där man glömmer musiken. För många är det fortfarande viktigare med en spikrak frekvensgång hur trist apparaten än låter. Och skulle en apparat som har lite krokig frekvensgång ändå låta bra så är det en "färgning" och alltså inte korrekt.
I grund och botten beror nog dessa åsiktsskillnader på relativt olika syn på vad en musikanläggning ska göra. Det ena lägret vill få fram de musikaliska kvaliteterna, rytm, homogenitet, tydlighet osv. Det andra lägret menar att dessa egenskaper ryms inom en god teknisk lösning och kan förklaras med tekniska termer (=mätningar). Det gör också att man lyssnar på olika sätt och prioriterar (eller kanske tom bara hör) vissa delar av återgivningen. Precis som Selleristerna, fast tvärtom, om man får skoja lite!
/ B