selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 12:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 21:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Den 12:e april jämför de två olika TV från Northern Star, en 40 tums LCD och en 42 tums plasma.
Har tyvärr ingen möjlighet att komma då, men det vore kul om någon från forumet kunde gå och lämna en rapport, kanske något för dig Jajo?

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 23:25 
Site Admin
Site Admin

Jag ska dit. Ska bli intressant.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jupp, högintressant så jag är där. Lovar att rapportera här, självfallet med bild! ;)

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 30, 2007 15:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jajo wrote:
Jupp, högintressant så jag är där. Lovar att rapportera här, självfallet med bild! ;)

/ Jacob
Tackar för det, det brukar bli bra.

/Per

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 14, 2007 15:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ingen som var där och kan komma med ett litet referat?

/Per

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 15, 2007 08:52 
Site Admin
Site Admin

Hinner med ett kort referat.

Inbjudna "föreläsare" var som sagt två killar från den svenska TV-tillverkaren Northern Star: Martin Ljunggren, marknadschef, och Peter Neuman, försäljningschef. De turades om att prata lite om sin filosofi och förklara allmänna fakta ikring olika tekniker som används. Tyckte det kändes kul med ett svenskt företag som satsar friskt! Deras process av komponentval beskrevs som att om de får välja mellan två komponenter, en billigare och en dyrare, så väljer de konsekvent den dyrare. De menade att det skiljer dem mot de stora "drakarna" på marknaden som strävar efter att göra tvärtom, och då givetvis att det innebär att NS tar fram en bättre produkt i slutändan. På sätt och vis är det lite märkligt uttalande då jag som konsument inte är intresserad av hur dyr en viss komponent är i förhållande till andra alternativ, utan jag är intresserad av hur BRA den är. Dyrast är inte alltid bäst. Men å andra sidan kanske man får ta uttalandet med en nypa salt, är man ute på säljturné så är man antar jag. 8)

Det mest intressanta var givetvis att faktiskt testa och jämföra TV-apparaterna mot varandra - vi tittade på två stycken: deras 42-tums plasma och deras 40-tums LCD. Källa var till att börja med senaste Classik Movie, den ersattes dock ganska snabbt av en Unidisk 1.1. Inte undra på det - vilken skillnad! :shock:

Jag gick dit och tänkte/hoppades att jag skulle föredra LCD, det känns som att det har framtiden för sig och att det har fler användingsområden. Efter demokvällen kan jag dock tyvärr inte föredra LCD framför plasma hur gärna jag än vill. Det är inte så enkelt som "bättre - sämre" om man tittar på alla parametrar, men det är ganska mycket som med ljudprodukter - det viktigaste är att man engageras i det man tittar på och inte bara sitter och tänker på hur det representeras!
LCD-TV:n vi tittade på kändes för mig lite som amerikansk imponatorhifi jämfört med plasman - det var mycket skarpt och detaljerat; nästan lite FÖR detaljerat. Det blev liksom detaljer utan helhet. Plasman var på sätt och vis lite "dassig" i jämförelse, det var inte lika knivskarpt...men för egen del föredrog jag helt klart det ändå, för det blev ett annat liv och en annan närhet i bilden. Och mer djup!

Jag tror att det hade kunnat bli mer fördelaktigt för LCD om vi hade kört på ett mer högupplöst material där pixlarna blir mindre - typ nån BluRay eller HD-DVD. Med film och musikvideo på DVD var det iaf ingen tvekan om vad jag föredrog hursomhelst. Det ska noteras att det var just den här LCD:n mot den här plasman - jag vågar inte generalisera och säga att jag själv alltid skulle föredra plasma framför LCD. Jag gissar att det är långt ifrån så enkelt. Men med dessa modeller som vi testade var det iaf plasman som vann. Men jag vet att vissa andra här på forumet som var där var av exakt motsatt åsikt... :)

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som sagt, synd att man visar presentation. Tvn verkar inte säljas i Stockholm. Jag gick in på deras hemsida och läste deras presentation av företaget och sin pdf-katalog. Väldigt trevligt skriven. Intressant är att de liknar linn lite grann. De har flyttat monteringsfabriken just till Söderhamn. Där kommer en arbetare montera en tv och sedan signera den. Det tycker jag borgar för kvalité. Säkert är det så också att monterarna sätter in mer kärlek i arbetet och får en större arbetsstolthet.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 22, 2007 10:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Råkade se en Northern Star i fönstret i en butik på Odengatan (vid Vasaparken) i Stockholm

Butiken heter Sontec
http://www.sontec.se/

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 23, 2007 17:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Finns även hos Pause på Sveavägen och Norrlandsgatan.

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00