selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 14, 2006 02:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Själv har jag beställt Two against nature-DVD:n. Återkommer med recension när jag fått den.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 14, 2006 03:44 
Site Admin
Site Admin

Den är mycket bra! Dels rent musikmässigt, men även att det är riktigt kul med intervjuerna. Det är sköna snubbar det där, Fagen och Becker :)

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 14, 2006 22:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Erik wrote:
å Kamakiriad på vinyl osprättad. Snålheten bedrog visheten vid €50 hoppade jag av. CD-utgåvan är verkligen kass .

/Erik
jag har den på guld cd. Det låter inte kass men väldigt sterilt-lite stelopererat. Jag har fått för mig att det mest beror på musiken inte formatet. Det roliga är att Fagen på konvolutet berömmer CD tekniken och det fantastiska med den.

Själv är jag mycket förtjust i Pretzel logic!! Inte så stelt, jäkligt bra låtar. Lyssna på den. Har allt av Steely Dan och jag tycker nog faktiskt den är bäst.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 15, 2006 00:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Missa inte heller Fagens "Century's End" (en filmmusik låt) på vinyl,
sköna harmisar, riktigt riktigt bra ljud...

[Edit] glömde namnet på LP'n: "Bright Lights, Big City" [/Edit]

Post subject: Steely Dan
PostPosted: Thu Dec 21, 2006 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu haft Steely Dans Alive in America och Gaucho ett tag och har spelat dom flitigt och dom växer faktiskt med uppgiften. Först så tyckte jag att live CD var bäst men efter ett antal spelningar vill jag nog säga att dom är relativt jämnbördiga. Skoj är det i varje fall !! :P

Vill också nämna att jag har börjat lägga över en (snygg) filt över TV:en som står placerad mellan burkarna och jag upplever att framför allt basen blir fastare och mer distinkt. Mao det rockar bättre !! :!:

Post subject: Morph The Cat ...
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkte bara meddela att jag numera har lyssnat på ovan nämnda CD och den svänger duktigt. Ännu en fullträff !! :!:

Man eller jag blir glad av bra musik det är bara att inse och fortsätta köpa silverskivor till min Ikemi :idea:

Debatten om Diana Krall är kanske inte så rolig men det är ju för väl att vi i varje fall har olika musiksmak och att smaken är delad !!

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 22:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

är inte över huvud taget kritisk, men har då och då lyssnat på dan och fagen men inte riktigt fångat känslan. vad är det ni gillar med dem? en uppriktig fråga.
/h

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 30, 2006 23:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

De har ett cooool sound, smarta harmisar, bra musiker, svänger, och lite nonchigt halvful sång med texter som man kan fundera en hel del över om man orkar... tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 23:22 
Site Admin
Site Admin

Fick hem Alive in America idag. Det var första skivan som sattes igång efter bytet av försteg, så jag vet inte om det är skivans eller förstegets förträfflighet, men det svänger något vansinnigt! :) Klockren liveskiva! Tack för tipset, vet inte varför jag inte hade skaffat den tidigare...

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 24, 2007 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Jag är gammal Dan-fan, och jag gillar nog "katy Lied" bäst, den är lite "lösare" i spelet än de andra.

Det finns en DVD med "så gjorde vi när vi spelade in Aja" som är döbra. Grabbarna sitter i studion i modern tid och går igenom låtarna, typ "det här solot kom inte med" eller att någon gör om sin stämma idag. Dessutom ett par sanslöst brastudiolive på ett par låtar.

Soloskivorna är jag däremot inte förtjust i.

JohanR
Håller nog med dig här. Katy Lied är nog nr. 1 tätt följd av Aja. Enda soloplattan som riktigt håller måttet är Fagens "The Nightfly". Tror t.o.m. att jag föredrar Walter Beckers "11 Tracks of Whack" framför resten av Fagens soloproduktion.

För den som vill ge Diana Krall en chans: hennes klart bästa är "Songs From Another Room". De flesta låtarna är skrivna ihop med maken Elvis Costello. Hade SACD'n och tyckte väl att den var OK. Då kom den på fin USA-vinyl och plötsligt insåg jag hur bra plattan var. Gav bort SACD'n...
Av hennes jazzplattor är nog "Love Scenes" den bästa.

Björn

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 24, 2007 16:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ayn wrote:
Fick hem Alive in America idag. Det var första skivan som sattes igång efter bytet av försteg, så jag vet inte om det är skivans eller förstegets förträfflighet, men det svänger något vansinnigt! :) Klockren liveskiva! Tack för tipset, vet inte varför jag inte hade skaffat den tidigare...
Jojje Wadenius lirar skön gitarr på den :D :D

/Per

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 24, 2007 16:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Beställde precis gaucho och Morph the Cat från seconspin..
Åsså springer man på Gaucho och The Nightfly på LP nere hos favorithandlarna på stan, så det var bara att slå till :D

Började en gång med Aja men fastnade inte riktigt för den, sedan fick jag tipset om Two Against Nature och Alive in america som har spelats flitigt på sistone..
Då började jag helt plötsligt digga Aja mer också. Så nu skall jag lyssna in mig på lite mer av deras äldre material så fort jag hittar dom 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 25, 2007 08:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det ryktas att de kommer till Jazzfestivalen i Sthlm i sommar...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 10:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

De kommer i alla fall till Norge, Finland och Danmark:

http://www.steelydan.com/

JohanR

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 10:20 
Site Admin
Site Admin

Jisses! Om de kommer till jazzfestivalen är det helt uteslutet att inte gå :)

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00